• Rödaskor

Vägra föda

Inte för jag är gravid eller planerar att bli gravid än på många år, men jag funderar lite på det här med kjesarsnitt.

Kan man bli nekad kjesarsnitt över allt? Eller finns det något sjukhus man kan vända sig till som gör det om man bara ber dom?

Den har frågan känns nog lite löjlig, men om man blir nekad kjesarssnitt och man svarar att man vägrar föda och krysta när det är dags vad gör dom då? Typ man kommer in på BB och "håller igen".

• Svar på tråden Vägra föda
  • Fridayyy

Hehe, jag tror inte man säger att man vägrar föda om man kommer in med värkar. Dels kan man ju inte stoppa det och har man väl kommit så långt som till krystvärkar vill man bara krysta för att bli av med värkarna. Fast jag ska inte skrämma dig, för mig gjorde det ont men inte för ont. Det var en himla häftig upplevelse samtidigt. Samtidigt hör man ju om många som blir beviljade kejsarsnitt för att de är rädd. Själv föder jag mycket hellre vaginalt fast jag inte knappt kände av mitt snitt efteråt.

• Kya

jag tycker du kan läsa på om riskerna med kejsarsnitt. det har till exempel nyligen kommit fram att barnet får större besvär av kejsarsnitt. så kan du läsa i några trådar här om förlossningsupplevelser. sen när du blir gravid kan du be om att få prata med aurora, de har med förlossningsrädda att göra. så får du veta ännu mer om förlossningen, alternativt bestämma er för kejsarsnitt.

men du kan omöjligt vägra föda barnet, för när värkarna sätter igång så jobbar kroppen oavsett om man vill eller ej. en jättehäftig upplevelse, verkligen! själv anser jag att du missar nånting jättehäftigt om du inte föder vaginalt, men alla gör vi olika.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 1 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Mälaröbo

Om du blir nekad kejsarsnitt så kommer barnet ut den "vanliga vägen" oavsett vad du vill.

• Jossofräs

Ett kanske lite mer upplyftande svar kommer här:

Jag blev nekad kejsarsnitt trots svår förlossningsrädsla. Jag kom in på förlossningen med värkar på fredagen, låg med värkar ända till söndagen och sa hela tiden att jag ville ha ett snitt, när jag på söndagen hade värk varannan minut så fick jag träffa en jätte trevlig läkare som beviljade mig ett snitt trots att jag blivit nekad från början. Så visst kan man "vägra" föda och få sitt snitt ändå.
    Jag ställde samma fråga som du när jag blev nekad och fick ungefär liknande svar också.

• Mälaröbo

Klart man kan få snitt i slutändan av en massa orsaker, men om de absolut VÄGRAR så kan man inte själv vägra att föda.... Det kommer ju liksom av sog själv.
    Själv har jag fått snitt UTAN att be om det eller vilja ha det, så det kan gå lite hursomhelst.

• Syra
    JossBergendahl skrev 2009-08-04 22:22:26 följande:
    Ett kanske lite mer upplyftande svar kommer här:Jag blev nekad kejsarsnitt trots svår förlossningsrädsla. Jag kom in på förlossningen med värkar på fredagen, låg med värkar ända till söndagen och sa hela tiden att jag ville ha ett snitt, när jag på söndagen hade värk varannan minut så fick jag träffa en jätte trevlig läkare som beviljade mig ett snitt trots att jag blivit nekad från början. Så visst kan man "vägra" föda och få sitt snitt ändå.Jag ställde samma fråga som du när jag blev nekad och fick ungefär liknande svar också.
    fast du kan ju ha fått snittet för att din förlossning inte fortlöpte som den skulle? du kanske inte öppnade dig som du skulle vilket kunde ha slutat illa.....??

för normalt sätt så ska man inte ligga 2-3 dygn med riktiga förlossningsvärkar
  • lobj

Jag har blivit snittad och fött vaginalt, var lite orolig före de vaginala men hade bästämt mig för att göra de bästa av situvationen. Jag tränade väldigt mycket på avslappning i alla lägen innan, de hade jag igen tusen gånger om under förlossningen. Tog 9 timmar från första värken till de var klart, hade lustgas under slutet av öppnigsfasen. De var helt kart de häftigaste jag varit med om längtar efter att få göra om det. Men man måste vilja och kunna slappna av och de är inte helt lätt. Men kommer man in med inställningen att detta går inte och bara tänker snitt klart att de kommer att bli jätte jobbigt!!!

• Syra
    lobj skrev 2009-08-04 23:07:28 följande:
    Jag har blivit snittad och fött vaginalt, var lite orolig före de vaginala men hade bästämt mig för att göra de bästa av situvationen. Jag tränade väldigt mycket på avslappning i alla lägen innan, de hade jag igen tusen gånger om under förlossningen. Tog 9 timmar från första värken till de var klart, hade lustgas under slutet av öppnigsfasen. De var helt kart de häftigaste jag varit med om längtar efter att få göra om det. Men man måste vilja och kunna slappna av och de är inte helt lätt. Men kommer man in med inställningen att detta går inte och bara tänker snitt klart att de kommer att bli jätte jobbigt!!!
    samma här.

födde första med snitt. blev gravid 8 månader senare. var livrädd för kommande förlossning men graviditeten gick så extremt fort att jag aldrig kom för mig att begära snitt.....tänkte att det tar jag sen.....det ordnar sig....
    sen gick vattnet i vecka 34+ och det var ju bara att haka på liksom. på något sätt gick jag in i mig själv och visste precis vad jag skulle göra. allt bara rullade på.
    på förlossningen frågade dom vad jag skulle ha för bedövning men jag hade inte tänkt på det eftersom jag skulle snittats hade jag tänkt. de gav mig lustgas och jag kände fan inte en värk! haha. sen föddes hon bara. fick inte ens en bristning i systemet

ashäftigt.

ville så gärna föda vaginalt igen men tyvärr ville inte naturen det. jag har 4 barn och 3 barn kom med snitt. det gick det med
  • lobj
    Syra skrev 2009-08-04 23:14:26 följande:
    samma här.födde första med snitt. blev gravid 8 månader senare. var livrädd för kommande förlossning men graviditeten gick så extremt fort att jag aldrig kom för mig att begära snitt.....tänkte att det tar jag sen.....det ordnar sig.... sen gick vattnet i vecka 34+ och det var ju bara att haka på liksom. på något sätt gick jag in i mig själv och visste precis vad jag skulle göra. allt bara rullade på. på förlossningen frågade dom vad jag skulle ha för bedövning men jag hade inte tänkt på det eftersom jag skulle snittats hade jag tänkt. de gav mig lustgas och jag kände fan inte en värk! haha. sen föddes hon bara. fick inte ens en bristning i systemet ashäftigt. ville så gärna föda vaginalt igen men tyvärr ville inte naturen det. jag har 4 barn och 3 barn kom med snitt. det gick det med
    Ja, jag klarade också hela "masikneriet" hel skinat
    Även jag gick in i mig själv, de nästan "tjatade" om vilken bedövvning jag ville ha, mitt svar va -behövs inte än, väntar tills de gör RIKTIGT ont men de blev ildrig så... Super härligt. Hoppas trean blir en vaginal förlossnig.
  • Syra
    lobj skrev 2009-08-04 23:54:04 följande:
    Ja, jag klarade också hela "masikneriet" hel skinat Även jag gick in i mig själv, de nästan "tjatade" om vilken bedövvning jag ville ha, mitt svar va -behövs inte än, väntar tills de gör RIKTIGT ont men de blev ildrig så... Super härligt. Hoppas trean blir en vaginal förlossnig.
    grymt att man kan vara så samlad och medveten fast man aldrig gjort det förr! kanske för att man hade en sån läbbig bild i huvudet hur det skulle vara? man liksom väntade in den där läbbiga scenen men den kom aldrig

min tredje förlossning gick utmärkt till sonen inte orkade mer! jäkla unge! jag var öppen 5 cm och kände knappt värkarna. Det hade gått strålande om sonen orkat
Svar på tråden Vägra föda