• WAmamma

Vägra föda

StorFot skrev 2009-08-05 00:14:15 följande:
    Tycker att de som kan tänkas bli gravida och kräva kejsarsnitt kan få betala det själva.... finns det inget medicinskt bakomliggande förrutom "det är läskigt och det kommer göra ont" så tycker jag att man skall få pröjsa själv... är ju faktiskt en operation då som egentligen är onödig,... däremot tycker jag att det borde finnas mer möjlighet istället till psykologer och kuratorer som kan prata om det här med förlossningsrädsla...
    Men då kanske man skall betalningspröva all sjukvård som inte direkt räddar liv? Det görs väl mycket "onödigt" inom sjukvården egentligen varje dag som folk borde få betala själva isåfall... Vi kanske skall utvärdera all sjukvård och göra prislistor så får folk välja hur bra de vill må i relation till sin ekonomiska situation.

Det finns ju goda möjligheter till att prata om sin rädsla men om man fortfarande är rädd trots terapi tycker jag att det är fel att man antingen skall betala själv eller tvingas föda rädd och med panik.
  • WAmamma
    StorFot skrev 2009-08-05 00:33:20 följande:
    Din muff? Ditt samliv, blir väll inte värre av att föda barn...www.niomanader.se/content.asp kan ju läsa där, det är mycket vanliga med depressioner EFTER SNITT än annars..."En vaginal förlossning kostar ca 25 000 kr, ett kejsarsnitt ca 40 000, och en svår förlossning ca 60 000 kr."Jag tycker samhället kan lägga pengarna på annat, finns det inget medicinskt betala själva.. om inte, skit i att skaffa barn... och som sagt, kurator och liknande skall finnas till hans bra bit innan förlossning, men inget medicinskt så tycker inte jag (observera JAG tycker) att då kan man betala själv...
    Ja, men det är väl efter ALLA snitt? Det är högre risk efter ett akutsnitt tror jag eftersomdet ofta är traumatiskt och man inte får den förlossning man tänkt sig. Efter planerade snitt visar forskningen att de mammorna ofta är lyckligare och mer nöjda med sin förlossning. Det finns en tidigare tråd under "kejsarsnitt" om detta.

Men för de flesta handlar det inte om muffen, utan omen stor rädsla för smärta och rädsla för att något skall hända med barnet. Många som lider av förlossningsrädsla är riktigt rädda. Själv får jag panik av en vanlig förlossning, jag är säker på att jag kommer att dö och att barnet kommer att dö. Men jag har skaffat barn ändå med snitt och jag är en jättebra mamma med fina barn så det vore synd omjag bara skitet i det pga av förlossningen. Föräldraskapet varar hela livet och mäts för min del i hur man tar hand om sina barn. Därför är det synd om kriteriet till att få bli föräldrar enbart borde ligga i om man föder vaginalt eller ej.

Men jag skulle gärna betala mellanskillnaden på mina snitt om andra med betalar vad deras sjukvård kostar. Som jag skrev ovan, all sjukvård borde behovsprövas om man skall betala för sina egna snitt och då borde bara den mest nödvändiga ingå, resten kan folk få ta själva eller avstå från ett fullgott liv med samma rättigheter som andra.
  • WAmamma
    StorFot skrev 2009-08-05 00:48:53 följande:
    OK, lite sent nu, har tagit hand om min sjuka fru idag och min dotter 4 månader... så kanske missade det, men som sagt vi har olika åsikter, men det är ju samtidigt det som är härligt med ett forum... man FÅR HA OLIKA ÅSIKTER.... kan faktiskt säga att med barn nummer två med exet så hade hon grym förlossningsskräck... med första barnet så tappade hon 3 liter blod och fick sys invändigt och utvändigt... hade Hb 49 efter förlossningen och fick blod i dropp, 6 påsar... sängbunden en vecka...Hon var livrädd inför andra barnet, men vi var till kurator 3 ggr, många tårar och skräck... men hon fick säga exakt hur hon ville ha förlossningen och det skrevs upp på papper och skickades upp till förlossningen från MVC. Det fanns snittberedskap, smärtlindring som hon hade valt från början mm... Allt gick galant, tog 3 timmar... JAG KLARADE DET skrek hon efter barn 2...Så visst finns det hjälp...
    Men det är ju så det skall vara tycker jag. Att alla kvinnor skall få kunna påverka sin förlossning, vara delaktiga i hur den skall se ut, bli lyssnade på och bli tagna på allvar. Sen spelar det ingen roll för mig om det sker vaginalt eller med snitt. Din fd fick ju möjlighet att vara delaktig. Det är ju den delaktighet och möjligheten du vill ta bort för en del kvinnor om de inte betalar för den... Tycker att alla kvinnor skall ha denna rätt för min del, utan att behöva betala för den. Men vi tycker ju alla olika som du själv skrivit.
  • WAmamma
    StorFot skrev 2009-08-05 01:12:25 följande:
    Instämmer, visst skall allt tas i beaktande, men har man aldrig fött barn och kräver snitt för man är rädd. Då är frågan vad är man rädd för? Det är ju det som är frågan, att det skall göra ont? Det är meningen, det hjälper kroppen producera endorfiner mm. Jag tycker detta ämne också är känsligt... men att ha en inställning som förstföderska att jag vågar inte för att det kommer göra ont, då är frågan hur var det förstå gången den hade sex, det var ju också ett hinder som man kom över... och gör väll ont för de flesta första gången...Nu är det dags för mig iaf att sova, för nu ser jag själv att jag börjar få osammanhängande meningar... har vädrat min åsikt klart :)
    Men man kan ju ha en riktig rädsla fast man aldrig provat på, om man råkat ut för trauman tidigare i livet. Förlossningar väcker trauman. Tror att det mestadels är en myt att kvinnor vill ha snitt av bekvämlighetsskäl. Dessutom prövas ju varje snitt redan idag av spec-MVC så alla kvinnor får inte snitt. Det är redan begränsat till de som behöver det antingen pga av medicinska skäl alt. svår förlossningsrädsla. Kvinnor kan ju önska snitt idag men man får ju inte det per automatik.

Men hade det funnits möjlighet att köpa snitt hade jag personligen gärna gjort det för det känns så kränkande att behöva försvara snitt till alla man möter och behöva bedömas av sjukvården. Det finns så mycket fördomar om kejsarsnitt. Andra behöver inte alltid försklara sin rädsla för människor men jag var tvungen att "lämna ut den". Jag undersökte faktiskt om det gick att betala för sitt snitt sist jag var gravid men det går inte i Sverige.
  • WAmamma
    Syra skrev 2009-08-05 01:18:40 följande:
    Ang snittberedskap. det tror jag inte ett skit på.Jag vet kvinnor som inte ens får sin EDA för att läkarna är så få och inte har tid. hur fan ska de då kunna få fram en op sal plus typ 4-6 personer som sitter sysslolösa bara för att mamman inte har lust längre? det kommer en stund då de flesta som föder har lust att lägga ner och gå hem.Sen, har du kommit tillräckligt långt in i förlossningen ärdet nästan omöjligt att få ut barnet genom buken. Det är ju därför man tar klocka vid akuta skeden då barnet är förlångt ner. Dessutom är det ofta vid ca 8-10 cm de flesta tycker att det är skitjobbigt....kanske även vid krystningsvärkarna....tror man att de kommer gå med på ett snitt då är man ju lite för godtrogen.I mitt fall när jag blev beviljad att föda vaginalt trots två snitt så sa läkaren att jag skulle ha snittberedskap. Närman föder efter 2 snitt så är den största risken uterrusruptur och det sker oftast vid krystningsarbetet. Då frågade jag läkaren, OM livmodern spricker då...gör ni verkligen snitt då?. Svaret blev att det kommer att bli klipp, yttre press och klocka. Det är ju inte så att de förhandlar med mamman om något går på tok..... då är det bara att blunda, hänga med och hoppas
    Blev beviljad? Ville du själva pröva att föda vaginalt eller var det sjukhuset som föreslog det somförsta alternativ? Är nyfiken.
  • WAmamma
    Syra skrev 2009-08-05 01:20:43 följande:
    Fast jag hävdar fortfarande att man kan vara livrädd för något man inte blivit utsatt för. Jag kan ju förstå att det borde göra asont att bli biten av en haj utan att ha blivit biten Du hör...jag borde också sova God natt!
    Jag jobbar med kvinnor utsatta för sexuella övergrepp, de kan ha jättesvårt för en vaginal förlossning trots att de aldrig provat. En förlossning kan kännas som ett övergrepp för en kvinna med trauma. Så rädd kan man vara trots att man inte provat...
Svar på tråden Vägra föda