älskarlivet81 skrev 2009-08-07 00:07:25 följande:
Min kompis är gift med en australiensare så jag litar på henne.. Men det är inte det denna diskussionen handlar om.. Vi kan ändå konstatera att vi i Sverige har det himla bra med föräldrarledigheten!
Lita på...
Själv brukar jag föredra att gå direkt till källan om det går, men alla gör vi olika.
För övrigt så bör man titta på helheten istället för en isolerad företeelse. Att enbart titta på föräldraledigheten utan att ta hänsyn till övriga saker som påverkar livet när man har småbarn är rätt så kortsynt.
Visst har vi en bra föräldraledighet som isolerad företeelse, men sett ur ett större perspektiv så är våra möjligheter att vara hemma med barnen ytterst begränsade. Staten vill att vi ska ta hand om barnen i 12-15 månader för att sedan återgå till heltidsarbetande, precis som det var i gamla goda DDR. Hur påverkas barnen av att bli lämnade på dagis tillsammans med 15 andra småbarn när de är ett år gamla och längre dagar än vad våra sjuåringar anses klara i skolan?
De flesta västländer har större valfrihet; man kan välja att gå tillbaka till jobbet snabbt eller vara hemma längre. Här har du inte samma möjligheter om du inte tjänar riktigt bra så att din partner kan vara hemma.