• Diorlover

Varför vill inte svenska pappor vara hemma med sina barn?

Startar denna som en kontrovers till den andra tråden som finns ute här om svenska mammor.

Varför är det så givet att kvinnor skall stanna hemma medans pappan kan sticka sjungandes till jobbet direkt efter tio dagar?

• Svar på tråden Varför vill inte svenska pappor vara hemma med sina barn?
  • DrKejs
    älskarlivet81 skrev 2009-08-06 20:58:47 följande:
    Jag har en kompis som bor i Australien och där är det inte direkt möjligt att vara hemma heller.. Många lämnar sina barn hos far- och morföräldrar för att kunna jobba och få ihop pengar själva.. Att lämna barn på dagis i Australien kostar ofantligt mycket pengar, något som man ofta inte har råd med..
    Såja, ännu ett exempel på någon som lyssnar på hörsägen istället för att se hur det verkligen ser ut i landet ifråga.

De har inkomstprövade subventioner i Australien och den lägsta nivån någon betalar är knappt 1 AUD per dag, dvs ca 125 kronor i månaden. Har du över 800.000 i inkomst så får du inga subventioner för att det anses att man har råd att betala vad dagis kostar.

Dessutom har de rejäla skatteavdrag för barn som vida överstiger det svenska barnbidraget och som också är inkomstprövat.

Kika på officiella sidor från Australien så kan du själv se hur det ser ut.
  • älskarlivet81

Min kompis bor i landet just nu, men planerar att komma till Sverige när det är dags för barn för att vi har det bättre här! Jag litar på min kompis eftersom hon bor där, men inte känner att hon vill skaffa barn där!

DrKejs skrev 2009-08-06 23:52:27 följande:
    Såja, ännu ett exempel på någon som lyssnar på hörsägen istället för att se hur det verkligen ser ut i landet ifråga. De har inkomstprövade subventioner i Australien och den lägsta nivån någon betalar är knappt 1 AUD per dag, dvs ca 125 kronor i månaden. Har du över 800.000 i inkomst så får du inga subventioner för att det anses att man har råd att betala vad dagis kostar. Dessutom har de rejäla skatteavdrag för barn som vida överstiger det svenska barnbidraget och som också är inkomstprövat. Kika på officiella sidor från Australien så kan du själv se hur det ser ut.
  • DrKejs
    Natosh skrev 2009-08-06 22:04:51 följande:
    Min pappa var pappaledig med mig vilket var ännu ovanligare på den tiden. Det är en tid han vårdar ömt idag och är glad och stolt över men då var han tvungen att rättfärdiga sig inför en massa gamla stofiler. Med syskonen kunde han tyvärr inte vara hemma, för vi hade inte råd. Min dotters far har eget företag och kan inte ta ut någon pappaledighet av praktiska skäl. Istället ser han till att jobba mycket hemma och på nätter för att kunna vara hemma med henne, umgås och njuta av denna tid. Det går inte att mäta en förälders engagemang i antalet föräldradagar.

Nej, det går inte att mäta en förälders engagemang i antalet föräldradagar man tar ut. Själv har jag tagit ut merparten av dagarna men inte är mammans engagemang mindre för det, vi har varit hemma ungefär lika mycket. Hmm, just nu är jag hemma mer med mina 2,5-åringar, hon jobbar rätt mycket just nu, stackarn...

Tiden då barnen är små kommer inte tillbaka, att få den här tiden med dem är en ynnest; snart så börjar de kröka och ska ut på långresor och flytta hemifrån...
  • älskarlivet81

Min kompis är gift med en australiensare så jag litar på henne.. Men det är inte det denna diskussionen handlar om.. Vi kan ändå konstatera att vi i Sverige har det himla bra med föräldrarledigheten!

DrKejs skrev 2009-08-07 00:06:06 följande:
    www.familyassist.gov.au/internet/fao/fao1.nsf...
  • DrKejs
    älskarlivet81 skrev 2009-08-07 00:07:25 följande:
    Min kompis är gift med en australiensare så jag litar på henne.. Men det är inte det denna diskussionen handlar om.. Vi kan ändå konstatera att vi i Sverige har det himla bra med föräldrarledigheten!
    Lita på...

Själv brukar jag föredra att gå direkt till källan om det går, men alla gör vi olika.

För övrigt så bör man titta på helheten istället för en isolerad företeelse. Att enbart titta på föräldraledigheten utan att ta hänsyn till övriga saker som påverkar livet när man har småbarn är rätt så kortsynt.

Visst har vi en bra föräldraledighet som isolerad företeelse, men sett ur ett större perspektiv så är våra möjligheter att vara hemma med barnen ytterst begränsade. Staten vill att vi ska ta hand om barnen i 12-15 månader för att sedan återgå till heltidsarbetande, precis som det var i gamla goda DDR. Hur påverkas barnen av att bli lämnade på dagis tillsammans med 15 andra småbarn när de är ett år gamla och längre dagar än vad våra sjuåringar anses klara i skolan?

De flesta västländer har större valfrihet; man kan välja att gå tillbaka till jobbet snabbt eller vara hemma längre. Här har du inte samma möjligheter om du inte tjänar riktigt bra så att din partner kan vara hemma.
  • älskarlivet81

Fast då kan man undra varför det oftast bara kvinnan som är hemma? Varför är det alltid kvinnan man räknar med ska vara hemma?

Du kan vara hemma längre här också, om man har råd.. Men i många länder kan man inte heller vara hemma länge om man inte har råd.

DrKejs skrev 2009-08-07 00:17:44 följande:
    Lita på... Själv brukar jag föredra att gå direkt till källan om det går, men alla gör vi olika. För övrigt så bör man titta på helheten istället för en isolerad företeelse. Att enbart titta på föräldraledigheten utan att ta hänsyn till övriga saker som påverkar livet när man har småbarn är rätt så kortsynt. Visst har vi en bra föräldraledighet som isolerad företeelse, men sett ur ett större perspektiv så är våra möjligheter att vara hemma med barnen ytterst begränsade. Staten vill att vi ska ta hand om barnen i 12-15 månader för att sedan återgå till heltidsarbetande, precis som det var i gamla goda DDR. Hur påverkas barnen av att bli lämnade på dagis tillsammans med 15 andra småbarn när de är ett år gamla och längre dagar än vad våra sjuåringar anses klara i skolan? De flesta västländer har större valfrihet; man kan välja att gå tillbaka till jobbet snabbt eller vara hemma längre. Här har du inte samma möjligheter om du inte tjänar riktigt bra så att din partner kan vara hemma.
  • qwerty66

Det var väl ett fantastiskt tjatande om dessa få månader.. Visst är det fint och bra om man delar på det, om båda föräldrarna vill det. Men det ska fortfarande vara ett val.

• DrKejs
    älskarlivet81 skrev 2009-08-07 00:19:55 följande:
    Fast då kan man undra varför det oftast bara kvinnan som är hemma? Varför är det alltid kvinnan man räknar med ska vara hemma? Du kan vara hemma längre här också, om man har råd.. Men i många länder kan man inte heller vara hemma länge om man inte har råd.
    För att kvinnan, ve och fasa, kanske vill vara hemma med sina barn medan de är små? Neeeej, så kan det ju inte vara...

Visst kan du stanna hemma här också, men då ska ena parten tjäna jävligt bra (bland topp 10% i landet). I många andra västländer räcker det med en medelinkomst för att kunna ha ena föräldern hemma. Med andra ord större valfrihet för de flesta människorna.
  • älskarlivet81

Ja, fast varför blir det så mycket rabalder om nu kvinnan inte vill vara hemma så länge då? Varför blir man betraktad som en dålig mamma då? Varför är det många kvinnor som inte låter sina män vara hemma?

Du behöver inte tjäna jättebra för att kunna vara hemma här också.. Min mans mamma jobbade 50% under hela tiden min man var liten, om inte 40%..

DrKejs skrev 2009-08-07 08:35:27 följande:
    För att kvinnan, ve och fasa, kanske vill vara hemma med sina barn medan de är små? Neeeej, så kan det ju inte vara... Visst kan du stanna hemma här också, men då ska ena parten tjäna jävligt bra (bland topp 10% i landet). I många andra västländer räcker det med en medelinkomst för att kunna ha ena föräldern hemma. Med andra ord större valfrihet för de flesta människorna.
Svar på tråden Varför vill inte svenska pappor vara hemma med sina barn?