• Diorlover

Varför vill inte svenska pappor vara hemma med sina barn?

Startar denna som en kontrovers till den andra tråden som finns ute här om svenska mammor.

Varför är det så givet att kvinnor skall stanna hemma medans pappan kan sticka sjungandes till jobbet direkt efter tio dagar?

• Svar på tråden Varför vill inte svenska pappor vara hemma med sina barn?
  • Frila2
    HWikström skrev 2009-07-28 19:49:13 följande:
    Man sambo ska vara föräldraledig det första året med vårt kommande barn. Varför? Jo för att jag precis tar min lärarexamen och vill komma ut i yrkeslivet så fort som möjligt då det är dåliga tider och pengar spelar stor roll. MEN även för att vi vet att en pappa kan ta hand om en bebis lika bra som mamman. Vi flaskmatade vår dotter och hon är hälsan själv. Inte sjukare än ammade barn och hon har inga allergier alls. Visst är amning jätte bra för barnet men jag tycker att amningshysterin är överdriven och då det finns bra ersättning som nästan är likvärdiga bröstmjölken. Att amning ger närhet är väl också sant menm att närheten sitter inte i munnen mot en bröstvårda utan om kroppskontakten mellan barn och förälder och den omsorg som barnet får. Jag har fått många negativa kommentarer om hur vi ska göra men jag står för det jag säger och jag anser inte att det ena är bättre än det andra. Detta funkar bäst för oss. Jag har en tanke att pumpa ur de 10 första dagarna för att bebisen ska få en kickstart i livet.
    Jag har lite tankar på att göra någonting liknande om vi får fler barn. Maken gillar att vara hemma med ett spädbarn och jag får krupp på att gå hemma. Jag kommer kanske vara hemma de första 10 dagarna eller någon månad och sedan får maken ta resten och så tar jag över när barnet är någonstans mellan 10 mån och 1 år. Detta är vad vi tänker iaf, om vi skaffar fler.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Diorlover

älskarlivet81: nope inte dem de fick semesterlön.....

• älskarlivet81

Ok, men då var det ingen kommunal skola, för ingen kommunal skola har det så, däremot är det många friskolor/privatskolor som har det så.

Jag har inte hört om någon kommunal skola där man kan få semesterlön om man är ledig någon annan gång än på sommaren..

Diorlover skrev 2009-07-28 20:02:10 följande:
    älskarlivet81: nope inte dem de fick semesterlön.....
  • Diorlover

Jag har BARA gått på kommunala skolor, dock va det längesen.

• älskarlivet81

ok, låter märkligt, men det är inte det osm diskussionen gäller.. Vet bara att om min man varit lärare så hade han inte kunnat ta semester hur som helst. De drar väl ca 1000 kr för varje dag man vill vara ledig utanför loven...

Diorlover skrev 2009-07-28 20:15:01 följande:
    Jag har BARA gått på kommunala skolor, dock va det längesen.
  • Diorlover

me det är kanske NU inte då när jag gick i skola. Men man har ju ivarjefall rätt enligt lag att ta föräldraledighet när man vill.

• älskarlivet81

Ja, föräldrarledighet har man absolut rätt till att ta, men diskussionen var att du skrev att man alltid kunde förlänga de dagarna med semester och det kan man som sagt var inte i alla branscher..

Diorlover skrev 2009-07-28 20:21:54 följande:
    me det är kanske NU inte då när jag gick i skola. Men man har ju ivarjefall rätt enligt lag att ta föräldraledighet när man vill.
  • Frila2
    älskarlivet81 skrev 2009-07-28 20:27:58 följande:
    Ja, föräldrarledighet har man absolut rätt till att ta, men diskussionen var att du skrev att man alltid kunde förlänga de dagarna med semester och det kan man som sagt var inte i alla branscher..
    Precis. Jag får enligt mitt yrke ta semster när det passar verksamheten men tyvärr får man inte ta semester ihop med föräldraledighet längre då de anser att det utnyttjtas. Suck.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • FamiLee

För mig och min mans del är det helt enkelt så att han tjänar bättre än mig och förlorar mycket mer på att vara hemma än jag gör. Så det är ju inte så att han inte vill, det funkar inte ekonomiskt för oss. Jag var in och jobbade 4 dagar och han var hemma, han förlorade 4000 kronor på detta, med föräldrarersättningen inräknad! Det är mycket pengar eftersom jag inte fick så mycket pengar heller för de 4 dagarna...

• qwerty66
    Diorlover skrev 2009-07-28 18:52:43 följande:
    Hur gör de som är homosexuella då? nackar om killar nu eftersom det är sååå givet att kvinnor skall stanna hemma! Ska då den som är mest feminin vara hemma då eller? Allt vekrlar bara handla om pengar. låter som en ganksa mesig ursäkt.. För mig natuligt borde väl männer vara genuint intresserde av att vara hemma med sina barn. som de själva produerat?
    killar har ingen livmoder... de kan inte vara mamma-lediga.

Men vart är det någonsinn sagt att det är sååå givet att kvinnor stannar hemma?

I Sverige har vi en modell som ger familjen möjlighet att vara hemma med barnen, vilket många inte gör.

Under de senaste åren har det gått över mot att styra ledigheten till att skapa möjligheter att utjämna de skilnader som finns så att båda föräldrarna skall kunna vara hemma. (vilket knappt ges en förälder utomlands)

ni fattar fortfarande inte skillnaden mellan män och kvinnor fast ni häckar här på FL... kvinnor är emotionella varelser.. binder sig och vill sköta om deras egna individ (barnet)

Mannen vill försörja, dvs praktiker...

båda delar behövs i en familj.

att blanda in homo och diversa andra minoriteter... är crap. Se till var vi står i Sverige och var vi är på väg. det går ju åt rätt håll. Visst det finns pissiga fruntimmer som snor all FL ...det fins man-grisar som tycker att köra grävskopa är det viktigaste i livet... men kolla trenderna.
Svar på tråden Varför vill inte svenska pappor vara hemma med sina barn?