Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?

Vilket bra inlägg! Håller med dig helt och hållet!

PCO20 skrev 2009-07-27 23:21:59 följande:
    Jag är ganska ung och blir väldigt förvirrad... av allt... Först och främst, för mig är det i allafall SJÄLVKLART att både mamman och pappan ska vara hemma med barnet om man vill. Men då är väl ofta det bästa att dela lika för att ha råd med allt! Hallå...? Allt kostar ju pengar och man vill väl kunna leva gott när man har möjligheten!! Och jag blir helt chockad av att många är så negativa mot dagis! Jag älskade mitt dagis som barn... jag har inte glömt det än, jag minns det som om det vore igår! Har faktiskt vart och hälsat på mitt dagis nu i vuxen ålder och dom har till och med kvar foton på mig! Jag har inga barn än men jag kommer nog att vilja börja jobba ganska tidigt, vet dock inte hur tidigt än, men min sambo kommer självklart att dela tiden med mig! Finns många anledningar till det! Måste ju ha pengar.... Jaja, jag förstår verkligen inte.. ska jag helt plötsligt ändra uppfattning nu och satsa på att bli "hemmafru"? Med tanke på min unga ålder och att jag planerar barn är det enda jag får höra hur viktigt det är med ett fast arbete, en egen inkomst (om man tex blir lämnad ensam osv) OCH JAG HÅLLER MED! En kvinna måste kunna försörja sig själv... vad tusan händer om mannen sticker?! Jag tjänar några tusenlappar mer i månaden än min sambo och det känns UNDERBART!
  • älskarlivet81

Fast vem lämnar bort sitt barn på förskola när det är så litet..?
    Varför kan inte pappan vara hemma innan barnet är 6 månader?

grön banan skrev 2009-07-27 23:22:55 följande:

Är pappan hemma istället efter ca 6 mån är det en annan sak.
  • älskarlivet81

Vem tycker du ska gå ner i tjänst av mannen eller kvinnan? Spelar det någon roll, eller ska båda gå ner i tjänst?

grön banan skrev 2009-07-27 23:32:59 följande:

Men det är nåt galet om man hellre vill jobba än ta hand om sitt barn. Halvtid max kan jag köpa.
  • älskarlivet81

Man får inte pengar av att träffa kompisar och när ska man träffa kompisar om de jobbar allihopa? Vad ska man göra hela dagarna då?

grön banan skrev 2009-07-27 23:36:16 följande:

Alla behöver lite tid utan barnen, men inte hade jag jobbat utan i så fall träffat kompisar t ex.
  • älskarlivet81

Fast om man VILL jobba och träffa vuxna? Om man har ett jobb man trivs med? Är det fel?? Och du har fortfarande inte svarat på frågan om det är lika ok att pappan går ner i tjänst eller det måste vara mamman?

grön banan skrev 2009-07-27 23:36:55 följande:

Om man lämnar barnet på dagis för att man inte VILL va hemma mer, DÅ är det galet. 15 timmar dock ok.
  • älskarlivet81

Jag jobbar både för pengarnas skull och för stimulansens skull!
    Utan att jag hade jobbat så hade vi inte kunnat leva som vi gör idag, då hade vi fått snåla in på det mesta.. Ett sådant liv vill vi inte ha heller..

Skulle bli så vansinnigt uttråkad av att gå hemma!

grön banan skrev 2009-07-27 23:38:18 följande:

Du jobbade ju inte för pengarna, skrev du. Egen tid kan man ha på kvällen, när kompisar är hemma eller på helgen. Gå i affärer kan man göra dagtid.
  • älskarlivet81

Varför just mamman?

grön banan skrev 2009-07-27 23:38:47 följande:

Bara nån är hemma om man KAN, men mamman bör va hemma 6 mån.
  • älskarlivet81

Oj, vad fördomsfull du är! Nej men då är jag väl inte redo för barn då.. Synd att vi planerar barn just nu då.. Stackars barn!

Och stackars barn som slipper gå på förskola/fritids något lov, för jag är lärare så då låter jag ju barnen vara hemma på alla lov..

Ja fy vilken usel mamma jag kommer bli! Och vet du? Min man vill vara pappaledig också.. Kors i taket!

grön banan skrev 2009-07-27 23:40:39 följande:

Att jobba mer än halvtid om man inte måste, innebär att man inte är mogen för barn.
  • älskarlivet81

Men VARFÖR?

grön banan skrev 2009-07-27 23:41:05 följande:

Den första tiden bör hon va hemma.
  • älskarlivet81

Inte i min värld heller..

Ariella skrev 2009-07-27 23:47:03 följande:
    grön banan skrev 2009-07-27 23:44:30 följande: Inte i min värld.
Svar på tråden Varför vill inte Svenska mammor vara hemma med sina barn?