• Caileag

Hur illa var det efteråt?

Hej!

Jag lider av svår förlossningsskräck och har haft det väldigt jobbigt med att få ett planerat snitt.
    Det som hela tiden återkommit i mina tankar är att läkarna vägrar befatta sig med att nämna något om hur ¨många som spricker illa och får bestående eller iaf. långvariga men.
    I olika forum som jag läst i så ser jag väldigt många som faktiskt haft en hel del besvär efter en vaginal förlossning, mycket mer än vad jag hade efter min förra förlossning som slutade med ett akut kejsarsnitt.

Så jag undrar om ni vill dela med er av vad det värsta var under/efter er vaginala förlossning. Låter kanske dumt att jag som är rädd vill veta... men det känns tryggare än att bara gissa eller tro saker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-17 20:56
    Ett litet tillägg... Jag vill ju självklart inte bara ha det värsta.
    Är väldigt glad om många vill skriva att dom faktiskt blev helt normala i "prussiluskan" efter en vaginal fl också! =)

• Svar på tråden Hur illa var det efteråt?
  • lisley

vet inte om det är det smartaste för en förlossningsrädd att berätta när det gått snett. men okej.
    Sprack inte mycket, men djupt.Var öm ett tag men inte mer än vanligt. Fick dock opereras för att fixa såret efter några månader.
    Sedan så var det en del av efterbörden som inte kom ut direkt, så jag gick med livmodersframfall i nästan två veckor innan det kom ut, läkaren påstod att det aldrig hänt innan...
    sen var det typ tusen grejer som gick fel på förlossningen, men det var ju efteråt som du ville veta

• Lundby87

För mig och dem jag känner har det faktiskt gott bra. något tygn och lite små bristningar. så efter då jag kissa så va det par dagar som uvi men det gick bra sen och idag känner jag inga problem och inte hört mina vänner säga att dem ångra att dem fick ner till. Tror det blir tyvärr att dem som fått sämre tider efter lyfter fram et här för dem vill tala ut eller möta liksinnade och dela tankar medans dem som det gick fint för inte har något att prata om

• SilverEmma

Min tjej togs till slut med sugklocka, det var nära att dom snittade mig. Sprack väldigt lite, fick två stygn invändigt & ett utvändigt. Sved lite ett par dygn efteråt när jag kissade sen gick det över. 2 ½ vecka efter förlossningen fungerade sexet precis som vanligt & vi märker ingen skillnad alls.

Det värsta var öppningsskedet. Under krystvärkarna hade jag epidural & lustgas & där kunde man jobba mer aktivt & få något gjort.

Hade en ganska lång & jobbig förlossning men ser tillbaka på den med stolthet! Att man fixade det!

Ser fram emot nästa förlossning med skräckblandad förtjusning!

• silverhjärta

Vid första barnet sprack jag en hel del. Både fram och bak och ute och inne. Barnet vägde 4935 g så det kanske har sin förklaring. Men de måste ha sytt kanonbra för jag hade inga problem alls. Visst kunde göra lite ont att sitta den första dagen men inte alls så farligt. Fick laxermedel för att det skulle vara lättare att bajsa första tiden då jag borde vara öm men behövde det aldrig. Hade egentligen aldrig några värre underlivbesvär än med andra barnet då jag inte sprack alls så mycket. Det värsta med min första förlossning var att jag visste att barnet redan var dött. Långt värre än några sprickningar kan jag tala om.

• Vroooooom

Jag sprack ingenting och är helt normal i underlivet. Enda problemet jag hade var lite strul med urinröret som gjorde det svårt att kissa i någon vecka men det var inte så farligt.
    Jag blev t o m känsligare efter den vaginala förlossningen vilket var väldigt positivt för sexlivet

Däremot hade jag det väldigt jobbigt med öppningsvärkarna som var alldeles för smärtsamma och varade under alldeles för lång tid. Något annat som var väldigt jobbigt var det smärtsamma trycket mot ändtarmen.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it
  • Caileag

Jag har fruktansvärt ont i tarmarna som känns som att dom är fyllda med luft och bebben ligger och trycker så man inte kan fisa ut dom så att säga... hehe... Väldigt mycket info nu...
    Kommer det att göra ännu ondare under en förlossning? Eller spelar det mindre roll?

• cizzon

Med första barnet så blev det sugklocka så då klippte de så att jag inte skulle spricka, blev ju då bara några stygn på utsidan!
    Jag tyckte det gjorde jätte ont att kissa i början, hade ju bara hört om hur hemskt det var att göra nr2(inga problem enligt mig) så jag var inte alls beredd på det.
    Gjorde lite ont att sitta men det var ju helt bra efter nån vecka.
    Sen har jag inte alls kännt nån skillnad där nere efteråt.

Att föda barn är verkligen en underbar upplevelse som är värd alla "besvär"!!

• edit o

Jag sprack åt alla håll och kanter, till och med ringmuskeln fick de sy ihop....
    Men, när jag var på efterkoll sa läkaren att jag hade otroligt bra knipförmåga. Bättre än många som inte spruckit alls. Det viktigaste är nog att man gör sina knipövningar typ heeeela tiden....
    Så nu vet du att det kan gå bra även fast man spricker jätte mycket....

• enlitenstund

Jag sprack lite, men inte så mycket alls. Hade lite ont första veckorna och de första dagarna tyckte jag att det var jobbigt att gå på toa. Men det var det värt och man glömmer snabbt!

• sonen08

jag blev klippt av min bm för att inte skulle spricka, fick värkdropp då jag aldrig fick tillräckligt med starka värkar, samt att sonen är tagen med klocka, hade ont av snittet i flera veckor efteråt för dom sydde ihop fel på mig. Har än idag problem när det gäller sexet kan ej njuta för de svider och bränner pgr av slemhinnan är på fel ställe. Kan dock ha sex men bara 1 ställning.

Svar på tråden Hur illa var det efteråt?