• Caileag

Hur illa var det efteråt?

Hej!

Jag lider av svår förlossningsskräck och har haft det väldigt jobbigt med att få ett planerat snitt.
    Det som hela tiden återkommit i mina tankar är att läkarna vägrar befatta sig med att nämna något om hur ¨många som spricker illa och får bestående eller iaf. långvariga men.
    I olika forum som jag läst i så ser jag väldigt många som faktiskt haft en hel del besvär efter en vaginal förlossning, mycket mer än vad jag hade efter min förra förlossning som slutade med ett akut kejsarsnitt.

Så jag undrar om ni vill dela med er av vad det värsta var under/efter er vaginala förlossning. Låter kanske dumt att jag som är rädd vill veta... men det känns tryggare än att bara gissa eller tro saker.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-17 20:56
    Ett litet tillägg... Jag vill ju självklart inte bara ha det värsta.
    Är väldigt glad om många vill skriva att dom faktiskt blev helt normala i "prussiluskan" efter en vaginal fl också! =)

• Svar på tråden Hur illa var det efteråt?
  • Tiff

Alla verkar ha spruckit under sina förlossningar här. . Jag sprack inget på ngn av mina två förlossningar och har inte haft några besvär med underlivet alls. Väntar tredje nu och jag hoppas att denna Fl också ska vara lika sprickfri.
    Har åkt hem efter bara 6 timmar efter båda förlossningarna.

• Miu

Jag sprack pyttelite och fick något stygn. Läkte fort och blev som vanligt efteråt.

• AnnaH

Jag blev klippt, ca en centimeter år ena sidan. Syddes med 5 stygn, vad jag vet, och det läkte jättefint. Jag känner mig precis som innan jag fick barn och ärret syns bara som en svag linje. Jag hade en utdragen förlossning och komplikationer efteråt med kvarhållen moderkaka och GAS-infektion i livmodern (barnsängsfeber), men är jättenöjd. Vill absolut ha en vaginal förlossning denna gång med. Däremot är jag lite rädd för snitt. Att inte få vara med om den fantastiska upplevelsen när barnet kommer ut och kommer upp på magen känns helt otänkbart. Dessutom är det en ganska stor bukoperation, längre återhämtning än vid vaginal förlossning och förknippat med en hel del risker. Vill också helst slippa stort ärr på magen. Jag ser nästan helt oförändrad ut efter min vaginala förlossning och ytlig som jag är vill jag gärna göra det efter nästa förlossning också.

Men som Toka2 skrev, det viktigaste är att jag får med mig mitt barn hem. Så länge barnet mår bra och klarar sig struntar jag i vad jag får gå igenom.

♥ Evina 080509 ♥ BF 100107 ♥ ( annaharr.se )
  • Lussekatten87

Jag sprack litegrann på innersta blygdläppen tydligen fick jag veta efteråt,för det kände jag absolut inte under krystandet!!!

Inte heller kände jag så mycket när bm sydde mig sedan,gick fort och kittlades lite obehagligt bara,men var absolut inte smärtsamt!

• Caileag
    AnnaH skrev 2009-07-21 20:07:36 följande:
    Jag blev klippt, ca en centimeter år ena sidan. Syddes med 5 stygn, vad jag vet, och det läkte jättefint. Jag känner mig precis som innan jag fick barn och ärret syns bara som en svag linje. Jag hade en utdragen förlossning och komplikationer efteråt med kvarhållen moderkaka och GAS-infektion i livmodern (barnsängsfeber), men är jättenöjd. Vill absolut ha en vaginal förlossning denna gång med. Däremot är jag lite rädd för snitt. Att inte få vara med om den fantastiska upplevelsen när barnet kommer ut och kommer upp på magen känns helt otänkbart. Dessutom är det en ganska stor bukoperation, längre återhämtning än vid vaginal förlossning och förknippat med en hel del risker. Vill också helst slippa stort ärr på magen. Jag ser nästan helt oförändrad ut efter min vaginala förlossning och ytlig som jag är vill jag gärna göra det efter nästa förlossning också.Men som Toka2 skrev, det viktigaste är att jag får med mig mitt barn hem. Så länge barnet mår bra och klarar sig struntar jag i vad jag får gå igenom.
    Mnjaa... fast det är ju just det. Jag återhämtade mig så otroligt mycket snabbare efter mitt förra snitt än mina nära vänner som i samma veva gick igenom en vaginal förlossning. Medans dom forftarande inte kunde sitta, gå normalt, ha sex flera flera veckor efteråt så var jag i princip som vanligt. Ärret som jag har är ca 13cm långt och ½cm brett och har nästan bleknat bort och det är bara 1½ år sen. Så den biten bekymrar mig inte alls... Riskerna vid ett planerat snitt går inte att jämföra med dom akuta/katastrofsnitten. Sen, även om det inte talas så mycket om dom, så finns en hel del risker både för mig och barnet vid en VF också.

Toka2- Jag tog inte illa upp, ville bara förklara att den rädsla jag känner inte är så lätt att hantera och bara är att tänka att bara jag får med barnet hem. Jag vill inte ens tänka på att förlora barnet, det finns inte i min värld, däremot existerar alla risker och konsekvenser efter en VF desto mer, dom känns mer nära till hands att vara rädd för. =/
    Jag är mer rädd för det som jag både sett och hört om vid vaginala förlossningar.
  • BlommyNess12

Jag sprack ingenting alls, blev inte sydd och hade sex två veckor efter förlossningen då avslaget var borta. Ser ut precis som innan i underlivet.

• BlommyNess12

P.S det är inte alla som blir "slappa" efter en vaginal förlossning heller, jag blev faktiskt tightare än innan.

• Lorraine

Hej!

För att va lite positiv så kan jag säga att när jag fick min flicka för 2.5 år sedan var jag också rädd för att spricka och hur det skulle vara efterråt.
    Jag fick rådet att försöka lyssna på sköterskerna under förlossningen så att det inte går för fort.
    Jag försökte så gott jag kunde och fick en flicka på 4475 g (aj aj aj tänker många)
    Men de behövde bara sy 1 stygn, jag tänkte för mig själv att jag måste vara slapp men fick höra av min barnmorska att om inte förlossningen går för fort så hinner kroppen med och slipper gå sönder.
    6 timmar från första till sista och det sved inte ens när jag kissade =)
    Det kan gå bra med
    Hoppas att de går vägen
    Hej hej!

• bomman

Vid min första förlossning fick jag sy ganska mycket efter. Hade besvär 4-5 veckor efter men när det väl läkt var jag som innan fast tightare.

Vid min andra förlossning syddes jag ett par stygn, inga besvär efter 3-4 dagar. Blev lite slappare.

Jag upplever båda min förlossningar som otroligt häftiga upplevelser. För mig är det helt klart värt alla besvär!

• Caileag
    Lorraine skrev 2009-07-21 21:44:49 följande:
    Hej!För att va lite positiv så kan jag säga att när jag fick min flicka för 2.5 år sedan var jag också rädd för att spricka och hur det skulle vara efterråt.Jag fick rådet att försöka lyssna på sköterskerna under förlossningen så att det inte går för fort.Jag försökte så gott jag kunde och fick en flicka på 4475 g (aj aj aj tänker många)Men de behövde bara sy 1 stygn, jag tänkte för mig själv att jag måste vara slapp men fick höra av min barnmorska att om inte förlossningen går för fort så hinner kroppen med och slipper gå sönder.6 timmar från första till sista och det sved inte ens när jag kissade =)Det kan gå bra medHoppas att de går vägenHej hej!
    Tänk om man kunde få en sån förlossning. =)
Svar på tråden Hur illa var det efteråt?