Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11
Å va härligt plupp, grattis till pickande hjärta!
Å va härligt plupp, grattis till pickande hjärta!
Sissela: Jag kan inte tänkta mig att det skulle vara svårare att bli gravid ifall man åt prednisolon, oavsett orsak. Prednisolon påverkar ju varken befruktningen eller infästningen av ägget (såsom till exempel Ipren gör - och andra läkemedel i gruppen NSAID - non steroidal anti-inflammatory drug). Då påverkar nog trombyl mer i så fall...
Icka: Kanske skulle prata med sambon om det, vore bra att städa ut dumma omedvetna och medvetna faktorer som hindrar dig från att må bättre. Förstår helt och hållet hur du resonerar angående utredning. Men betänkt att även om man inte hittar nåt fel så har det för många tillslut gått bra med standardbehandlingen ASA o/el innohep/fragmin och progesteron. Och hittar man nåt så kan i åtminstone gå vidare och agera utifrån det!
Bettan: Tg-ak = thyroidea receptor antikroppar (trak/trab), eller? Jag skulle tippa på att tpo är viktigare.
Sissela: Så lite så :)
Icka: Jaså, det är så det är, trist. Men desto viktigare att ni faktiskt verkligen försöker. För det är ju rätt väsentligt att reda ut saker och ting, och särskilt när allt blir kaos runtomkring så är det bra om ni kan hämta krafterna och söka stöd och tröst hos varandra. Jag är också introvert, och lever med en likadan man, så jag förstår problemet. Men vissa saker kan redas ut, och livet blir så mkt enklare när det är gjort. När jag fick klart för mig att min sambo väljer oss - även om det innebär att han offrar chansen att få barn, framför möjligheten att få barn i ett annat förhållande, så har det blivit lugnare i själen. Så ge det ett försök, berätta om dina dumma drömmar och se hur han reagerar. Du behöver inte en sak till att oroa dig för nu...
Bettan: TPO är känsliga för att detektera hashimoto, vet inte hur mkt tg-ak skulle tillföra, det kan vara falskt förhöjt och används normalt inte för att diagnositsera underfunktion. Så ta åtminstone TPO först, och får man inget napp där kan man fundera vidare kanske?!
Bettan: Jo, jag såg det. Bra, det är jhu de som är viktigast. Håller med LillaD att det börjar vara dags att kolla upp cykeln, själv jag har strulat i nästan ett halvår nu och har bokat tid till gyn, tror det blir pergotime.
Feia: Nej va trist! *kramar om*
Bettan: Fy vicken typ. Var det din gynläkare? Eller på vårdcentralsläkare? Bra iaf att han fick käka upp sin taskiga attityd och inse att det var bara att ta proverna.
Bettan: Jag säger som de andra: Du är starkt som kämpar men byt läkare! Och när det gäller sköldkörteln: Gå till vårdcentralen, jag tror de är mer kompetenta att handlägga såna problem där. En dum och ointresserad gynekolog som inte ens begriper att kroppen måste ses som en helhet och att man inte bara kan stirra sig blind på gynorgan och tillhörande hormonprover ska du inte slösa din energi på. Man undrar ju lite vad han begriper sig på öht...
MB: Citerar: "TT: Vad bra att du kunde få ha lite roligt! Det är en så himla skön känsla att kunna släppa allt för en stund." Du menar väl irma? eller?
Krus: Skojigt, grattis igen!
MrsTe: Mirakel var ordet, kul!
Bettan: Det är inte ovanligt med (negativ) särbehandling som vårdpersonal, så det skulle inte förvåna mig om de frågat alal andra. Helt puckat är det iaf, det är ju som att en lärares barn inte skulle behöva gå i skola lixom...
Bettan: Det blev en konstig liknelse, men du fattar vad jag menar :)
Feia: Trist :(. Men bra i allt elände att du verkat hitta en bra läkare!