• TantTingeling

Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11

Har hittat hit... =)

Ville bara lägga mig i diskussionen om vänta eller inte. Jag läste på tonvis efter mitt andra mf och hade efter detta tänkt köra på direkt (trots att min gynnis inte tyckte det). nu blev det inte så eftersom jag tenderar att blöda 4-6 veckor efter mf. Här är iaf lite av det jag hittade, har mer hemma som jag kan försöka rota fram sen.

Saxat lite info, observera att det första kommer från BMJ - British Medical Journal, men från en sida som kräver inlogg, får väl betraktas som hur seriöst som helst :): Abstractet nedan kommer från PubMed, en av vetenskapens guldgruvor...

"The patient should be advised that although current recommendations on an acceptable inter-pregnancy interval are unclear, recent studies show no greater risk of another miscarriage in pregnancies occurring within 3 months of a recent miscarriage. [73] A good outcome of pregnancy occurring as early as 3 weeks after uterine evacuation (following a miscarriage) has also been reported. [74]

Although one in five women with a history of recurrent miscarriage may have further pregnancy loss, the other proportion do well, even without any intervention."

Och här kommer abstrakt från hänvisningen ovan:

"Abortion risk and pregnancy interval.Vlaanderen W, Fabriek LM, van Tuyll van Serooskerken C.
    Department of Gynecology and Obstetrics, Lukas Hospital, Apeldoorn, The Netherlands.

In a group of 187 women, the result of the next pregnancy following a spontaneous first-trimester abortion was studied, in relation to the interval between the two pregnancies. Conception within 3 months of the abortion gave no greater risk for another abortion than did conception after a longer interval (9/56 = 16% vs. 24/131 = 18%).

PMID: 3176928 [PubMed - indexed for MEDLINE]"

• TantTingeling

Bettan: Kanske inte mkt att komma med men såhär står det i Fass ang. Prenisolon och Betapred, dvs. de vanligaste tabl.

"Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.

BETAPRED bör ges först efter särskilt övervägande under graviditet. I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspaltor, skelettmissbildningar) men dessa djurexperimentella resultat förefaller dock inte ha någon relevans för människa. Efter långtidsbehandling har hos människa och djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet."

Prednisolon:
    "Graviditet (Läs mer om graviditet)
    Kategori C.

Reproduktionstoxikologiska effekter har visats i djurförsök för kortikosteroider (se Prekliniska uppgifter). Relevansen för människa är okänd. Efter långtidsbehandling har hos människa och djur konstaterats reducerad placenta- och födelsevikt. Dessutom föreligger vid långtidsbehandling risk för binjurebarksuppression hos det nyfödda barnet. Under graviditet bör därför kortikosteroider ges efter särskilt övervägande."

Så din gynnis har rätt fast ändå inte. Man kan inte utesluta det, men man kan inte riktigt bekräfta det heller....

Ang. din andra tråd: Skitsnack att det bara skulle handla om inbillning. Alla kan inte vara solsken alltid, men de flesta borde ha fler solskensdagar än regndagar i sitt sinne, annars borde man byta arbete. Jag jobbar inom sjukvården och känner massor m. läkare. Och vissa är empatilösa svin (alla dagar) som jag aldrig skulle gå till och andra är tvärtom, som tur är. Jag har oxå sett det hela från andra sidan då jag varit patient mer än de flesta i vår ålder har. Och visst har jag träffat en massa svin, men de flesta har jag som tur är bra erfarenheter av. Tack och lov.

Mrs Sara: Så skönt att det kommit igång. Mitt i allt elände så kände iaf jag att det blev början på ett avslut. Och avslut är nödvändigt för att blicka framåt å ta nya tag... :)

• TantTingeling

Vinkar till alla nya! Välkomna, detta är nog trevligaste tråden på FL :). Fascinerar mig fortfarande (hittade hit i april tror jag) att något så hemskt kan stötas och blötas under så trevliga å mysiga former.

Bettan: ja, det är helt puckat av den tjejen att tro att alla skulle vara så empatiska som hon nu uppfattar sin man. Och det är dumt att tro att hennes man är i yrket så som hon uppfattar honom privat (även om det såklart kan vara så). Om jag går till mig själv så är jag 2 helt olika människor i min yrkesroll och privat. Och det gäller nog för många läkare oxå. Naivt är det iaf...

Spirit: Jag tror inte på hennes teori heller, det låter orimligt helt enkelt. Och inte finns det något i fass om detta heller. Men det är klart att man kan få barn med en extra arm eller så under behandling, men det kan man ju oavsett...

• TantTingeling

Copkat: Vad skönt att du hittat en bra dr, mkt värt och inte så vanligt verkar det som. Kromosomanalysen kan man väl alltid komplettera med sen, om ni inte får ngt napp på övriga prover. Men som jag förstått det så tar det lååång tid att få svar på den.

• TantTingeling
    Copkat skrev 2009-06-28 20:49:37 följande:
    När jag får tillfälle lovar jag fråga om Pregnylen. Det svar jag fick sist var att det stärkte graviditeten.
    Pregnyl används för att stimulera/säkerställa ägglossning:
    puregon.nu/pregnyl/
  • TantTingeling

Härligt med semester Franka, det är inte utan att man blir lite avis... Själv har jag 3 veckors arbete innan det är dags för lite mer fritid och livskvalité.

Välkommen massamys och beklagar dina MF.

• TantTingeling

Jag skulle ta mig i kragen och skriva in mig i behandlingstråden (även om jag ännu inte är utredd och hoppas att slippa). Länken upp i TS funkar inte, är det bara för mig?

• TantTingeling

Bettan å sushikatten: Så lite så, jag spenderade åtskilliga kvällat åt att läsa på efter mitt senaste mf, så jag har ett lager av studier om allt möjligt. Är man kunskapsknarkare så är man... :)

lillaD: Känner så väl igen mig i det du beskriver. Och till råga på allt så ska man försöka stressa av i allt det där. För stress ökar ju mf risken. Ja, inte har vi det lätt inte...

Svar på tråden Utredning efter upprepade missfall osv... Del 11