• pysselmajjo

    Enkel husvagnsmat?

    Nu startar husvagnssäsongen på allvar och det är dax att komma på enkel mat att laga, men det står still i huvudet på mej!
    Behöver tips på enkla maträtter som går att laga på antingen 2 kokplattor, eller 1 kokplatta och en liten ugn. Har en 1 åring och en 3 åring, så pastasallad går nog inte hem hos dem varje dag...tyvärr...

  • Svar på tråden Enkel husvagnsmat?
  • pysselmajjo

    Testade fattiga riddare förra veckan...Dom gillade det inte!! HUR kan man INTE gilla fattiga riddare??? barn har underlig smak ibland

  • pysselmajjo
    flingsalt skrev 2009-06-23 11:36:13 följande:
    Du kan använda en gaffel eller nåt och liksom nagga brödet ordentligt. Tryck med baksidan av gaffeln....eller om du hittar nåt annat substitut...blir nog minst lika bra
    Ok, va bra
  • köttbullelydnad
    pysselmajjo skrev 2009-06-23 11:36:45 följande:
    Testade fattiga riddare förra veckan...Dom gillade det inte!! HUR kan man INTE gilla fattiga riddare??? barn har underlig smak ibland
    *Drar efter andan*
  • Laire

    Torr risotto gjorde vi alltid på semestern, den går att göra i en gryta om man vill.

    Koka ris, i med färska/burk/frysta ärtor och majs. Om man vill ha en yta bryner man skinkan, annars skivar man bara och slänger i. Låt stå en stund så det blir jämnvarmt. Servera med soya eller dressing.


  • hundpuss

    Om vi har kokt nypotatis ena dagen, brukar vi ha stekt potatis nästa dag av de som blir över.

    Man kan ju variera mkt oändligt mycket.

    Grillat är också gott, och man kan ju grilla nästan allt.

  • Mrs Ru Barb

    Luktar URK i hela vagnen när man steker....

    Ja sån el frysväska har vi...kanon....å så fryser jag köttsås mm i tomma mjölkpaket som jag sätter en plastpåse i....då får man en kanon "kloss" som enkelt går att stuva i frysväskan.
    De väskorna på el funkar oftast både på 220 och på bilens cigarettändaruttag.
    Har under åren sett en del ensama morsor ELLER farsor med barn å det brukar gå så bra så.....

  • pysselmajjo

    Steka är inget problem, har mitt kök i förtältet och kan öppna upp. Men en kylväska får det allt bli, gör nog livet lite enklare
    Enda nackdelen med att vara ensam med barnen är väl när man ska duscha. De vill ju inte stå med mej i båset under tiden och är alldeles för små för att leka på lekplatsen ensamma. Tips på hur jag ska göra??

  • Mrs Ru Barb

    Fråga nån nabo som har barn i samma ålder om de kan hålla ett öga på dina juveler oxå, annars så brukar glassmuta funka, eller låååångt snöre ........
    Knepigt.......

  • Skorpa

    Burkskinka (picknickbog heter de på riktigt väl?) och färskpotatis med grädde och gräslök.

  • FruMähler

    även om det låter som ett gissel med en del saker tills man lärt sig så vill jag också ha en husvagn! nu!!!

    å även om jag inte an ge nå tipps å råd så hoppas jag iaf att ni får en fin semester!

  • FrökenS86

    Jag vet att du skrev att du inte ville ha burkmat, men vi brukar göra burkköttfärssås med en skvätt grädde i och pasta i alla fall EN gång under semesterveckorna. Mest för att pojken verkligen älskar det, men också för att det är väldigt enkelt.

    Annars som någon skrev picknickbog med färskpotatis gräddfil och gräslök.

    Många saker går även att grilla, och vi som inte har någon ugn i husvagnen gör potatisgratäng i folie över eld, smakar dessutom godare över elden än när man gör i ugnen. Man kan göra många folieknyten som potatis rotfrukter och sånt.

    Jag "brukar" baka en hel drös med finska köttpiroger innan också för de är bara att värma lite över grillen och äta, mums

    Hoppas du får en lyckad semester

  • Miniz1983

    kanske inte går hem hos alla men något som vi ofta ätit på campingsemestrar är kokt potatis kassler och gräddfil med krossad annanas i. Sjukt gott och inte allt för varmt i sommarhettan...

  • Vila

    Jag vet att du skrev att du inte gillar burkmat, men pastasåsen på glasburk älskar mina barn, pasta+sås+riven parmesan+grönsaker=klart!

    Sen det där med att duscha. Du får helt enkelt lära känna de andra på campingen, du kanske hittar någon annan småbarnsfamilj som kan passa barnen en stund. Det skulle jag glatt göra för en ensam mamma under tiden hon duschar så länge barnen accepterar det förståss..

  • pysselmajjo

    Nu har "semestern" startat och jag tackar för alla tips!! Ni har gett mig inspiration till massor av lätta rätter!! Tack så mycket och GLAD SOMMAR!!

  • Molgan

    Om barnen gillar grytor el. nåt annat som går att frysa in. Gör några redan hemma och frys in i lämpliga byttor. Bara att värma upp och koka ris, potatis, pasta el. vad man vill ha till när det väl är dags för mat.

    Vi har gjort så att det räcker för första halvan av veckan, dessutom håller sig kylskåpet lite extra kallt.

    Ha en bra semester

  • Mrs Ru Barb
    Molgan skrev 2009-06-30 08:14:34 följande:
    Om barnen gillar grytor el. nåt annat som går att frysa in. Gör några redan hemma och frys in i lämpliga byttor. Bara att värma upp och koka ris, potatis, pasta el. vad man vill ha till när det väl är dags för mat.Vi har gjort så att det räcker för första halvan av veckan, dessutom håller sig kylskåpet lite extra kallt.Ha en bra semester
    Kolla i början av tråden.....fniss!
  • cadillacbabe

    jag brukar laga sånt som vi äter hemma, vad är skillnaden?
    2 plattor mindre bara.
    Vi har gasolkök som man kan bära ut (ligger packade i väska med en liten gasol flaska i ) vågar ej köra på gasolen i vagnen.
    Sen grillar vi endel med.

  • Mrs Ru Barb
    cadillacbabe skrev 2009-06-30 09:38:24 följande:
    jag brukar laga sånt som vi äter hemma, vad är skillnaden? 2 plattor mindre bara. Vi har gasolkök som man kan bära ut (ligger packade i väska med en liten gasol flaska i ) vågar ej köra på gasolen i vagnen. Sen grillar vi endel med.
    Varför vågar du inte köra gasolen i vagnen?
    Om man provtrycker sitt system varje år på verkstad (kostar några hundra), så kan man ju vara lugn!
    Å så kolla över alla slangar så inget är torrt och sprucket......
    Ett gas larm (eller kombi gas/narkos) larm är ju inte så dumt heller, speciellt inte om man kör med gasolvärmen!

    Skillnaden mellan å laga mat hemma å i vagnen....
    För mej personligen så är det utrymmet, möjligheten till att skölja, diska som är begränsat.
    Kylen är mindre, man kan inte handla som man e van.....
    OM man nu lagar maten inne i vagnen så blir det stekos om man steker.....
    Men det är ju olika hur man känner....jag älskar att göra det smidigt, speviellt om man råkar ut för dåligt väder (dvs icke grillväder), då är det gött att vara redo!
    Eller om man ligger å kör, smidigt att stanna å bara värma på.....billigare en rastaurangbesök.
    Lycka till!
    Å glöm inte att provtrycka ert gasolsystem i vagnarna (speciellt om vagnen har några år på nacken då slangar mm kan torka och spricka!
Svar på tråden Enkel husvagnsmat?