mandrea skrev 2009-06-08 21:55:18 följande:
"Visst, att man är fysiologiskt mogen för sex innebär inte att man är mentalt redo. Men vem är mer förmögen än individen att fatta ett sådant beslut?"
Är barn generellt förmögna att fatta sådana beslut menar du?
"Västerländsk lagstiftning bygger fortfarande i hög utsträckning på judeokristna värderingar. "Sex är fel och fult tills motsatsen bevisas-tänket" är knappast frikopplat från föreställningar om synd och skam."
Där har du tyvärr fel. Den kristna sexualmoralen - kalla det inte judeokristen är du snäll, den judiska sexualmoralen har föga att göra med den katolskt-kristna - avspeglar sig inte i den svenska sexuallagstiftning vi har idag. Däremot syns det fortfarande i domslut, i allmänhetens uppfattning kring vad våldtäkt är, bland annat. Men det är en annan sak. Jag skulle kunna hålla en lång utläggning om den kristet-katolska sexualläran - det var det jag skrev min d-uppsats i religionshistoria om och det var det jag skulle doktorera i, om jag inte hade tvingats avbryta mina studier - men det har inte så mycket med ämnet att göra, så jag låter bli.
"Däggdjur är vi ofrånkomligen och även om vi inte skall hämta vår etik från naturen så är det en märklig idé att sex bör vara förbjudet flera år efter könsmognaden."
SEX är inte förbjudet flera år efter könsmognaden. Däremot är det förbjudet för en vuxen person, där åldersskillnaden inte är ringa, att ha samlag eller utföra andra sexuella handlingar med en underårig.
"Menar du här att det skulle vara vanligare att tonårstjejer har sexuella relationer med medelålders män än med tjugo- trettioåringar?"
Nej, det menar jag inte. Jag menar att det skulle vara avsevärt många fler som skulle fara illa av att lagen eller byxmyndighetsgränsen ändrades, än vad det skulle gynna. Menar DU att det krävs att åldersskillnaden är så avsevärd som trettio år för att någon ska fara illa i relationen? Menar DU att det krävs att det är en "snuskgubbe som raggar på småflickor" för att ett barn ska fara illa av relationen? Menar DU att alla relationer där den ena parten är tonåring och åldersskillnaden är 5-10-15 år är "helt ok" och inte innebär några övergrepp? FYI är det förbjudet att missbruka att en person befinner sig i beroendeställning. Brottsbalken kap 6 3 §.
"Vad finns det för belägg för att åldersskillnader är av ondo vid sexuella interaktioner?"
Åldersskillnader är inte av ondo vid sexuella interaktioner. Däremot KAN åldersskillnaden vara av ondo vad gäller sexuella interaktioner mellan VUXNA och BARN. Det är basis för den lagstiftning vi har i DE FLESTA VÄSTERLÄNDSKA LÄNDER. Hur många gånger har jag skrivit det nu?
"Du inser säkert att de som avstår från att ligga med sin minderåriga partner går att räkna på ena handens fingrar? Eller tror du verkligen att någon avstår från sex av respekt för svensk lagstiftning?"
Precis som det finns många som kör betydligt fortare än 110 på 110-väg. Det innebär inte att det är bra, att det är vettigt, att det är sunt eller att det är kontrollerat.
"Att som oskyldig dömmas för våldtäkt innebär lidande om något."
Att som oskyldig dömas för våldtäkt innebär givetvis lidande. Att dömas för ett brott man har begått - våldtäkt av barn eller sexuellt utnyttjande av barn, det vill säga att ha haft samlag med eller begått andra sexuella handlingar med en underårig - innebär säkert också lidande. Men då får man väl för tusan också skylla sig själv. Är man medveten om att man gör någonting olagligt får man också ta konsekvenserna för det.
"'Utöver det görs det faktiskt vissa undantag i lagen, vilket du kanske har missat'. Nej, jag känner till prejudikatet i HD."
Jag talar om kap 6 14 §, såväl den gamla som den som träder i kraft den 1 juli.