• nötskrikan

Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd

Hoppas på sommar snart i alla fall
    Jag har tagit bort några från listan, läser ni fortfarande här och vill stå med så säg till.

11/1 Irma - mpta
    28/1 Emanuel - Lappen
    29/1 Nova - Puman78
    31/1 Lova - nötskrikan
    5/2 Emelie - spacebeare
    26/2 Ian - beavies

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-31 21:14
    28/2 Mio - Michayla
  • Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd
  • nötskrikan
    mpta skrev 2009-06-09 21:16:08 följande:
    Ja jag kommer försöka amma så länge som möjligt så länge som bebisen mår bra av det om man säger så Smakportioner tänker ja också ta vid 4 månader. När Irma va 6 månder åt hon bara fast föda förutom välling morron och kväll och det e väl egentligen det enda som ja hoppas ska va lika inför nästa gång, får jag amma längre än med Irma ska jag väl egentligen ta det som något positivt Ja jag har ju inte så lätt att gå ner i vikt ja e, har alltid haft skit lätt att gå upp och jag har stora höfter å rumpa, när jag träffade Per la jag på mig en massa och det har ja liksom inte gått ner tidigare, jag brydde mig inte så mycket innan graviditeten men efter den kände jag att jag ville känna mig fin igen så därför kämpade jag mig ner och kom ner på en vikt som jag säkert inte vägt sen jag var 15 år, tror det är lite därför som jag tänker mycket på att ja vill ha tillbaka min kropp redan nu, för jag har fått känna på det "smala livet" en liten snabbis å dit vill ja tillbaka men som sagt ja har jätte lätt för att gå upp å jag älskar även mat å annat skit, ingen bra kombination helt enkelt så därför har ja gått upp en del nu å mer kommer det väl blir. Men man får väl försöka tänka att d handlar om en sån kort tid så de bara att njuta av det goda här i livet
    Har du gått ner en gång tidigare kommer du säkert att kunna göra likadant den här gången. Jag älskar inte mat men jag är chokladberoende
    Jag började med smakportioner vid fyra månader med Lova och vid sex-sju månader nattammade jag bara och sen slutade hon äta på natten när hon blev åtta månader så då var amningen över. Kommer att bli jätteförvånad om/när det inte går lika lätt med Saga...
  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-06-09 21:22:08 följande:
    Har du gått ner en gång tidigare kommer du säkert att kunna göra likadant den här gången. Jag älskar inte mat men jag är chokladberoende Jag började med smakportioner vid fyra månader med Lova och vid sex-sju månader nattammade jag bara och sen slutade hon äta på natten när hon blev åtta månader så då var amningen över. Kommer att bli jätteförvånad om/när det inte går lika lätt med Saga...
    Ja jag kommer nog lyckas
    choklad är en favorit här också.
    J ajag e lite rädd inför allt det där med andra barnet, vi har ju haft det väldigt lätt med Irma framför allt när det gäller sömnen, sen är hon en lätt unge att ha å göra med å hon tycker om folk.
    Jag kommer väl få en chock om ja får en kolik unge som vägrar vara hos några andra än mamma å pappa, och som även måste sova i vår säng, och som inte vill ha något annat än tutten. Ja man kan ju hoppas att allt inte blir helt tvärtemot Irma men ja tycker väl att man kan väl inte ha en sån tur å få en sån "lätt" bebis igen.
  • spacebeare

vill kunna amma trots att det inte var en favvis hos mig, man mer bara ska.... Em ammade till 5mån 3v sen tog pappas välling över helt! mina tuttar var värdelösa jämfört med välling

matlagning - M gör allt! jag kan tom hitta på maträtten så gör han den när han kommer hem
    fördelning var att den som lagar slipper diska å M hatar att diska

var till barnakuten, disktriksbarnläkaren hade semester, med Ems utslag idag. visade sig vara eksem och dom gissade på pollenallergi! ska få en remiss för utredning å nu en massa kortison att smörja med.
    hade aldrig hört talas om att man kunde få eksem för pollenallergi.

• nötskrikan
    spacebeare skrev 2009-06-10 17:27:21 följande:
    vill kunna amma trots att det inte var en favvis hos mig, man mer bara ska.... Em ammade till 5mån 3v sen tog pappas välling över helt! mina tuttar var värdelösa jämfört med välling matlagning - M gör allt! jag kan tom hitta på maträtten så gör han den när han kommer hem fördelning var att den som lagar slipper diska å M hatar att diska var till barnakuten, disktriksbarnläkaren hade semester, med Ems utslag idag. visade sig vara eksem och dom gissade på pollenallergi! ska få en remiss för utredning å nu en massa kortison att smörja med.hade aldrig hört talas om att man kunde få eksem för pollenallergi.
    Vad tråkigt med allergi, hoppas kortison hjälper nu då.

Vad lyxigt du har det med matlagningen  jag har en sambo som gillar att laga mat men han är ju inte hemma förrän 18:30 så jag får laga all mat och fixa disk, tvätt och städning. Känner mig verkligen som en hemmafru. Idag är det blodpudding som gäller...
  • mpta
    spacebeare skrev 2009-06-10 17:27:21 följande:
    vill kunna amma trots att det inte var en favvis hos mig, man mer bara ska.... Em ammade till 5mån 3v sen tog pappas välling över helt! mina tuttar var värdelösa jämfört med välling matlagning - M gör allt! jag kan tom hitta på maträtten så gör han den när han kommer hem fördelning var att den som lagar slipper diska å M hatar att diska var till barnakuten, disktriksbarnläkaren hade semester, med Ems utslag idag. visade sig vara eksem och dom gissade på pollenallergi! ska få en remiss för utredning å nu en massa kortison att smörja med.hade aldrig hört talas om att man kunde få eksem för pollenallergi.
    sicket lyx, här e det alltid jag som lagar mat fast jag tycker iof om det på veckorna är d ju bara ja å Irma så det e väl inte så konstigt å sen när Per kommer hem tycker ja ju att Pappa å Irma ska få mysa så mycket som möjligt så jag lagar maten, plus att det blir lite som en frihet för mig att få ägna mig helt åt maten när det största tiden på vardagarna går åt Irma diskningen sköter diskmaskinen här hemma, städningen sköter väl mestadels jag eftersom ja alltid stor städar innan Per kommer hem så vi ska slippa sånna tråkigheter under helgen, men när han jobbar hemma lr e ledig längre stunder är d han som står för damsugningen

Tråkigt med allergi, ja visste faktiskt inte heller att man kunde få eksem av pollen, trodde det va ögonen å näsan som drabbades av det eksem hade ja ofta vintertid n'är ja va yngre och väldigt mycket, inge skoj alls, nu får ja d lite då å då och d är oftast när det blir vinter dom kommer smygandes.
  • mpta
    nötskrikan skrev 2009-06-10 18:06:06 följande:
    Vad tråkigt med allergi, hoppas kortison hjälper nu då.Vad lyxigt du har det med matlagningen  jag har en sambo som gillar att laga mat men han är ju inte hemma förrän 18:30 så jag får laga all mat och fixa disk, tvätt och städning. Känner mig verkligen som en hemmafru. Idag är det blodpudding som gäller...
    Blodpudding är en klar favorit hos Irma, det enda svar man får av henne om man frågar henne va hon vill ha för mat är blodpudding, ja har försökt att förklara för henne att man inte kan äta det varje dag Det är iaf maträtten som Irma inte lämnar kvar på tallriken annars kan hon va ganska kass på att äta i perioder, denna vecka har hon nog inte ätit middag nån dag, 2 fiskbullar idag kanske. På dagis tror ja hon oftast äter, e väl mammas mat det är fel på :P haha..
    Hon äter oftast iaf mer när ja e mer inspirerad till att laga nå "avancerat" på veckorna lägger ja inte ner så mycket tid på matlagningen, så om det står typ krögarpytt på matbordet ratar Irma det direkt anstränger jag mig istället å gör typ köttfärslimpa då går allt i, tror att blodpudding är den enda "snabba" maträtten som Irma gillar.

Hur duktig är era barn på färger? Vi försöker öva på det där en hel del men det går absolut inte in i Irmas huvud. Hon envisas alltid att grönt är blått och tvärtom. Lite då och då prickar hon in de rätta färgerna men ibland blir d bara miss så hon är ganska osäker på vilken färg som är vilken.

När jag tänker efter har jag aldrig frågat Irma tex Var är den röda biten? Utan jag frågar alltid vilken färg biten har, kanske skulle köra den taktiken istället och fråga efter den röda då kanske hon prickar in det bättre för ofta verkar d som om hon glömmer va d finns för färger så man måste säga typ: Rrrröö och då slutför hon ordet
  • spacebeare

ja vi får ju se om det är pollen men det var det hetaste tipset.

Em äter varierat nåt som alltid går i pommes, köttbullar, pasta.
    men har hon ätit ordentligt på dagis + mellis är hon sällan intresserad av middag.

färgerna har vi klarat av!
    hon kom hem från dagis i vintras uppslukad av färger så jag frågade tom om dom höll på med färger men nej, så antagligen var det väl ngn bok eller ngn av de äldre som höll på. men nu sitter dom iallafall.

• nötskrikan

Går dåligt med färger här, Lova verkar inte speciellt intresserad. Blodpudding är jättegott tycker Lova men om man frågar vad hon vill äta svarar hon alltid paj tror hon gillar själva ordet. Annars har hon blivit jättedålig på att äta, hon sitter mest och plockar med maten och leker. Mellan måltiderna tjatar hon om macka istället men jag vill ju att hon ska äta riktig mat.

• mpta
    nötskrikan skrev 2009-06-11 10:22:26 följande:
    Går dåligt med färger här, Lova verkar inte speciellt intresserad. Blodpudding är jättegott tycker Lova men om man frågar vad hon vill äta svarar hon alltid paj tror hon gillar själva ordet. Annars har hon blivit jättedålig på att äta, hon sitter mest och plockar med maten och leker. Mellan måltiderna tjatar hon om macka istället men jag vill ju att hon ska äta riktig mat.
    Ja den där matglädjen går väl i perioder tycker d va längesen Irma va riktigt glad i maten hemma nu.
    Något som Irma säger ofta när ja frågar henne om mat förutom blodpudding är pizza, när vi dock äter pizza tycker ja inte att hon får i sig mycket alls
  • beavies

spacebeare: Jobbigt med eksem!

mpta: ian kan gul och röd... han säger ofta vad bilar/traktorer har för färg. Grönt o blått blandar han lite på. vit kan han oxå

blodpudding!!!!!??? huga säger jag... vad är det med svenska barn o blodudding skulle jag aldrig köpa hem ens

Svar på tråden Vi som fick barn i jan-feb 2007, sommartråd