Pumpning
Det är lätt för mig att säga att du inte ska ge upp eftersom jag hade lättsamt med pumpningen (pumpade i 3½ månad och donerade 27 lite mjölk på två av de månaderna). MEN jag vet (jag har sett) hur fruktansvärt tärande det kan vara att inte få ut "tillräckligt" med mjölk.
Några funderingar bara: får du stöd av omgivningen när du ska pumpa?
Vi hade en "mjölkträff" på neo med en underbar barnmorska som tyckte att den viktigaste personen för amningen egentligen var pappan. Får inte mamman stöd av pappan (eller någon annan närstående) blir det ytterligare en tyngd att bära när man redan är nere av den svåra situationen.
Sedan var den första frågan hon ställde "Hur har ni beslutat att föda upp ert barn?" Hon menade att det var ett val man gjorde, ville man inte amma så skulle man inte tvingas göra det heller.
Be gärna om hjälp av en barnmorska (ett samtal, pumpningsteknik, något annat som just du känner att du skulle vilja veta).
Be någon om hjälp (kräv )när du ska pumpa;
*någon som hämtar dryck åt dig (jag blev alltid tvärtörstig när jag pumpade/ammade) och "städar"/bär pumpgrejor efteråt,
*kanske någon kan ge dig fotmassage för att du ska kunna slappna av,
*försök se ditt barn framför dig när du pumpar (ett foto kanske hjälper till),
*gör dig en målbild t.ex. att när ni kommer hem från sjukhuset vill du helamma och föreställ dig då en amningsstund om några månader hemma i en skön fåtölj ,
*föreställ dig hur du ser ditt barn sondas med din livgivande mjölk och blir piggare tack vare det du har gett henne,
*lyssna på avslappnande musik när du pumpar,
*drick mycket vatten (inte bara när du pumpar, kängurusittning kan vara nog så fysiskt ansträngande)
Om du istället för att bli uppåt av dessa "målbilder" så skippa dem och testa något annat istället.
Sedan vill jag säga att ditt barn klarar sig även utan att du sliter ut dig för att ge henne det som kanske känns som enda alternativet just nu. Det finns ju sådana som jag som hade alldeles för mycket mjölk, som gärna delar med oss av de livgivande dropparna!
Välkommen till vår EPT-tråd om du ännu inte har hittat dit:
www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html
Kram