• Maya

Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)

Hej! Undrar om någon har erfarenhet av infekion i bröstet och hur det isåfall artade sig. Själv började min amning med att lilltjejen låg lite fel vid bröstet så jag fick sår på bröstvårtorna, efter hjälp av sjukhuset så började det läka och tjejen ammar rätt. Problemet är att jag har fått så fruktansvärt ont i det ena bröstet. Det andra gör inte ont längre, utom lite grann precis när hon börjar suga (pga såret kanske) men det andra gör fasansfullt ont, inte bara i början utan hela tiden hon ammar. Jag fixar med nöd och näppe att amma henne på det bröstet för det gör SÅ fasansfullt ont att jag får tårar i ögonen. Bröstvårtan på det bröstet är jätteöm och ser röd, lite svullen och irriterad ut. Funderar på om det kan vara så att jag fått in bakterier i bröstet iom såren och att det orsakat en infektion. Har läst att ihållande smärta under amningen kan vara en infektion..

Någon som har råd eller erfarenhet, berätta gärna. Jag är desperat!

• Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)
  • Cillisen

En till här med sår. Min penicillin kur gick ut i söndags och såret ser mycket bättre ut... Men det är inte läkt än. Ska jag be om en ny odling eller? Det svider lite men det gör inte ont. Och det går att amma normalt. Har däremot fått ont i andra bröstet... Där jag inte har ngt sår. Det ömmar och bränner i det. När ska amningen fungera egentligen så man kan njuta av den?

• Maya

Hej Cillisen och ni andra. Idag ammade jag för första gången på vänster bröst utan att det gjorde ont under själva amningen. Det gör jätteont när jag lägger till henne men sedan gick det bra *peppar peppar* hoppas verkligen det håller i sig. Var nästan beredd att sluta amma på det bröstet och bara amma på höger!

Det jag har gjort är att jag är jättenoga med taget, alltså att hon ligger optimalt och gapar stooort innan jag snabbt för henne till bröstet. Sedan när hon ätit klart trycker jag ut bröstmjölk över hela vårtan som får torka där innan jag tar på bh:n igen.

Hoppas innerligt det blir bättre snart för er som kämpar, jag vet verkligen hur jobbigt det kan vara. Amningen har verkligen varit en kamp den här gången.

• mammamaj

maya; håller tummarna hårt för dig !!

själv var jag till BB igen (läs mina problem ovan....)
    Först fråga tanten om jag skulle bli inlagd igen... eeeh näe! sen fråga hon om jag inte kunde stå ut med smärtan! tillslut fick jag mer svampmedicin... å fråga sen hur jag kände över det, - ja ibland undrar jag vad jag får kraften och energin ifrån för vissa dagar har jag så ont att jag bara vill gömma mig. svara jag.... hon fick sig nog en tankeställare och bad mig ringa om det inte blev bättre, vi kan ju oxå lära oss något av det här, en erfarenhet rikare lixom! Tokiga tant - stå ut med smärtan!!! hua!

jaja hoppas nu i allafall att det blir bättre! jag är ju på god väg i allafall, helammar igen underbart skönt, fast jag är toköm efteråt.

KRAM PÅ ER!
    (jag lär ju uppdatera senare...)

• Katharina

MammaMaj: Fyyy, varför kläcker de ur sig sånna dunheter? Som om smärtan skulle försvinna bara för att du står ut med den? Om du vill amma länge ska det vara så jämt då hade tanten tänkt?

Jag tycker du kämpar bra Kram

• mammamaj

ett par dagar har gått å ingen förändring...
    och att stå ut med smärtan, vet inte... känns som att jag gör det iallafall eftersom tabletterna inte verkar hjälpa... men min rätta bm är tillbaka den 19:e så jag står väl ut tills dess så får vi se vad hon hittar på.

• mammamaj

allt känns bättre här, förutom att jag åkt på en stockning!!! fasen när ska det bli bra???

• Katharina

mammamaj: usch vad du får stå ut med. Men stockningen går ju snabbt över om du vilar och tar det lugnt

• mammamaj

mm stockningen är mycket bättre men nu har killen lyckats suga sår där istället :-/ men se snart är det borta så då ska allt vara bra! (tar till pumpen en dag, så löser det sig)

• mammamaj

har pumpat ett par mål idag... hoppas allt löser sig snart!

efter han har sugit eller jag pumpat blir vårtorna vita å gör svinaont!! vad är det?? någon som vet?? kälkramp? eller är det svamp som är kvar??

• Katharina

Låter som att det kan vara svamp kvar...

• mammamaj

hej igen.. börja känna mig tjatig här men det är ett bra ställe att få skriva av sig på. å så blir man peppad å orkar fortsätta samtidigt som man kan få tips å råd TACK!

det är inte nå bättre... gör ont emellan amningarna men inte i hela brösten utan "bara" i vårtorna som vitnar, blir hårda å står rakt ut... jaja det löser sig väl snart... men jag vettetusan vad jag ska göra...

• Inexsana

Jag fick adalat utskrivet av läkaren mot kärlkramp i bröstvårtorna, men jag funderar på att sluta, huvudvärken som man får som biverkning, med den höga dosen man ska ta, är värre än att ha ont i vårtorna

Sen ska man nog fundera över lämpligheten att ta adalat när man ammar.

Det som hjälper mig är dock att inte frysa, varma sockar ... låter otroligt, men det hjälper, dricka svart the, det är kärlvidgande.

• CBC

Jag hade infektion efter en mjölkstockning som inte gav med sig. Mina bröst såg inte riktigt kloka ut, rödflammiga och såriga. Jag hade hög feber (40 grader) i två dagar sen blev det att åka till akuten på uppmaning av min bvc-sköterska. Där kunde de konstatera att jag hade en infektion i kroppen när de tog en sänka som visade 215 (man ska ha ett värde under 10). Jag fick penicillin och den bet direkt.

Sen hade jag visserligen ont i bröstet så som du beskriver både före och efteråt infektionen också, vilket kanske var svamp, eller var det var(?). Jag använde en amningsnapp redan efter några dagar efter förlossnigen för att över huvudtaget klara av att amma - och det var min stora stora hjälp i början (till hon var 3-4 veckor) när det gjorde sådär jätteont. Då gjorde det inte så ont så man satt och grät i alla fall. Allt strul och ont som hörde ihop med amningen (alltså inte bara i början av amningspasset) försvann succesivt och när hon var omkring 2 månader började det kännas bra för första gången. Efter det har det inte gjort ont mer.

Har hört att man kan få ngn medicin när man vill sluta med amning för att hjälpa att minska mjölkproduktionen - men vet inte vad det är.

• Maya

Tycker synd om dig mammamaj som har såna problem

Själv har jag det sådär, på ena bröstet har jag ett sår som är envist och inte vill läka men nu kör jag med bröstvårtsluftare från medela som är jättebra och såret har saaakta men säkert börjat läka. Eftersom det sitter under bröstvårtan så ammar jag Ebba underifrån, ser jätteknepigt ut men då slits inte såret upp som det gör om hon ammar från sidan som man vanligen brukar amma. Andra bröstvårtan har läkt *peppar peppar* men jag har lite småont ibland när hon ammar ändå.

Tråkigt när det ska vara såhär krångligt med amningen tycker jag.

• mammamaj

har ringt till bb igen idag... skulle höra av sig senare, får se vad de säger... 3 svampkurer å en med penicillin, hur mycket kan man äta??

• mammamaj

hej !
    vill bara berätta för er som stöttat mig att jag mår bättre å amningen funkar mycket bättre och gör absolut inte lika ont.... men lite finns kvar... tvivlar på att det ska gå helt smärtfritt... fick inget mer av bm men det har läkt av sig själv...

TACK ALLA!!

Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)