• Maya

Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)

Hej! Undrar om någon har erfarenhet av infekion i bröstet och hur det isåfall artade sig. Själv började min amning med att lilltjejen låg lite fel vid bröstet så jag fick sår på bröstvårtorna, efter hjälp av sjukhuset så började det läka och tjejen ammar rätt. Problemet är att jag har fått så fruktansvärt ont i det ena bröstet. Det andra gör inte ont längre, utom lite grann precis när hon börjar suga (pga såret kanske) men det andra gör fasansfullt ont, inte bara i början utan hela tiden hon ammar. Jag fixar med nöd och näppe att amma henne på det bröstet för det gör SÅ fasansfullt ont att jag får tårar i ögonen. Bröstvårtan på det bröstet är jätteöm och ser röd, lite svullen och irriterad ut. Funderar på om det kan vara så att jag fått in bakterier i bröstet iom såren och att det orsakat en infektion. Har läst att ihållande smärta under amningen kan vara en infektion..

Någon som har råd eller erfarenhet, berätta gärna. Jag är desperat!

• Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)
  • mammamaj

sitter med sår å infektion jag med! Först fick jag svar ifrån bvc att det var mjölken som rann till mellan amningarna och att det var därför jag hade ont.. gick så i ett par tre veckor innan jag inte stod ut mer å ringde till BB för hjälp. Fick då svampmedicin å åt det i 1.5 veckor innan jag ringde tillbaka å fick penicillin för inflamation i bröstet.... kunde då inte amma satt å pumpa. Har nu kunnat amma till och från i ett par dagar å har ätit penicilllin i 5 dagar alltså hälften. Hoppas hoppas att det blir bra igen! för nu är man ju så rädd att det ska göra jätte ont när man lägger sonen vid bröstet så man spänner sig ju så... men det har gått ganska bra *peppar peppar*

• Katharina

Mammamaj: Tog de ingen odling på dig på BVC när du var inne första gången? Eller på BB när du var där sen?

Helt otroligt att det ska vara så dålig hjälp när man har ont.

Hoppas det löser sig nu. Det brukar ju göra det bara man får pencillin så att man får väck alla bakterier.

• mammamaj

Katharina: nä ingen odling är tagen varken på bvc eller bb... så ja jag hoppas att det löser sig! *håller tummarna hårt*

• Katharina

Klantigt av dom. Om de tagit odling så hade de ju sett att du behövde pencillin från början. Usch stackars dig... men jag hoppas att du fixar det nu, du har ju kämpat igenom en massa Bra jobbat Kram

• mammamaj

jo... har ammat inatt, i morse å nu vid 10... nu är jag öm nästa mål blir flaska. har en sväng urpumpat, sen blir det nog ersättning å pumpning resten av dagen så jag kan fixa nattmålet å morgonmålet... men man får vara glad för det som man kan amma.
    Börjar tappa tron om att penicillinet hjälperbort såren å läker dem... men det kanske inte är meningen heller med tabletterna, men hur i hela friden ska såren kunna läka?!? Killen kanske inte har det bästa greppet, men det gör inte ont när han ammar bara första tagen... Försöker lufta, undra vad grannarna tycker

• mammamaj

Det här ser ut att bli en liten "peppatråd" å det behövs kan jag lova!
    *nu kämpar vi tjejjer!!*

• Katharina

Mammamaj: Du gör helt rätt som luftar mycket, gå utan bh och tröja hela dagarna hemma. Sen kan du ta bröstmjölk och smörja såren med, ofta helst hela tiden. Det hjälper hur konstigt det än låter

• kissemjao

När jag fått min dotter så fick jag samma problem med såriga och infekterade bröstvårtor som beskrivs här ovan.
    När jag nu fick min son i augusti, har jag provat amnigsnapp, så fort jag fått tillstymmelsen till onda bröst eller blåsor på vårtorna, och jag vill varmt rekommendera den. Den sparar en på smärta, sår, infektioner och låter vårtan "vila". Efter ett par dagar så går det att amma utan igen.

Jag förstår inte varför man inte gör mer reklam för den, för jisses vad den fått mig att ända åsikt om ammnig. Det blir så mycket enklare när det inte gör ont.

• mammamaj

läste att om man luftar med dessa luftningsgrejer att ha under bh´n så kan det bli för fuktigt för såren å det får motsatt effekt. någon med erfarenhet av detta??

tänkte i allafall köpa ett par i dag så jag kan gå här å vara lite normal... för det är väl det minsta man känner sig med tuttarna hängandes i vädret sen när man är öm så är jag så rädd att stöta i något, eller bära sonen går ju inte heller så bra.

2 dagar kvar av penicillinet.... *suck* ska jag inte bli bättre?? måste nog få en odling å mer penicillin...
    - hur görs odlingarna??

om det nu är så att sonen har fel tag... hur lär man om?? han är ju 3 månader... går det??
    tror det är underläppen som lätt slinker in istället för att den ligger utåt... Sen blir han ju så ivrig när han ska få amma så han blir ju som en mackaron... inte lätt att lägga rätt då.

åh vad skönt det är att få ventilera sig lite! Skönt att få lite peppning å råd! TACK!

• Katharina

Jag vet att det finns sånna bröstvårtsskydd som är i plast med hål i så att de luftar. De som är heltäckande är inge bra just för att det blir fuktigt som du skriver. Titta på www.minimundus.se om de inte har något bra.

Ett tips om du tror att underläppen slinker in är att låta honom ta tag och börja suga och när han slappnar av så drar du lite i bröstet där han har underläppen så att underläppen vecklas ut.

När de gör en odling så tar de lite bröstmjölk i ett rör som de skickar för test. Då får du svar på vilka bakterier det är och det kan vara så att du behöver en annan sorts pencillin. Be att de tar en svampodling också. Om det är svamp kan du behöva annan medicin.

När jag var inne med ont i brösten så fick jag tjata om att de skulle göra odling för att ta reda på vad som var fel. Hon frågade mig om jag läst om bölder och att det var därför jag var rädd. Det var det inte och jag fick intrycket av att hon trodde att jag bara "sjåpade" mig. Men hon bad om ursäkt när odlingssvaret kom dagen efter och det visade sig att jag hade streptokocker.

Hoppas det löser sig snart för så där kan du ju inte ha det. Kram

Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)