Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)
Jag hade infektion efter en mjölkstockning som inte gav med sig. Mina bröst såg inte riktigt kloka ut, rödflammiga och såriga. Jag hade hög feber (40 grader) i två dagar sen blev det att åka till akuten på uppmaning av min bvc-sköterska. Där kunde de konstatera att jag hade en infektion i kroppen när de tog en sänka som visade 215 (man ska ha ett värde under 10). Jag fick penicillin och den bet direkt.
Sen hade jag visserligen ont i bröstet så som du beskriver både före och efteråt infektionen också, vilket kanske var svamp, eller var det var(?). Jag använde en amningsnapp redan efter några dagar efter förlossnigen för att över huvudtaget klara av att amma - och det var min stora stora hjälp i början (till hon var 3-4 veckor) när det gjorde sådär jätteont. Då gjorde det inte så ont så man satt och grät i alla fall. Allt strul och ont som hörde ihop med amningen (alltså inte bara i början av amningspasset) försvann succesivt och när hon var omkring 2 månader började det kännas bra för första gången. Efter det har det inte gjort ont mer.
Har hört att man kan få ngn medicin när man vill sluta med amning för att hjälpa att minska mjölkproduktionen - men vet inte vad det är.