• Maya

Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)

Hej! Undrar om någon har erfarenhet av infekion i bröstet och hur det isåfall artade sig. Själv började min amning med att lilltjejen låg lite fel vid bröstet så jag fick sår på bröstvårtorna, efter hjälp av sjukhuset så började det läka och tjejen ammar rätt. Problemet är att jag har fått så fruktansvärt ont i det ena bröstet. Det andra gör inte ont längre, utom lite grann precis när hon börjar suga (pga såret kanske) men det andra gör fasansfullt ont, inte bara i början utan hela tiden hon ammar. Jag fixar med nöd och näppe att amma henne på det bröstet för det gör SÅ fasansfullt ont att jag får tårar i ögonen. Bröstvårtan på det bröstet är jätteöm och ser röd, lite svullen och irriterad ut. Funderar på om det kan vara så att jag fått in bakterier i bröstet iom såren och att det orsakat en infektion. Har läst att ihållande smärta under amningen kan vara en infektion..

Någon som har råd eller erfarenhet, berätta gärna. Jag är desperat!

• Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)
  • RebeccaKristine

Det kan vara en bröstinflammation som du fått! Jag fick flera stycken under den månaden som jag ammade. Ring upp till BB så får du komma in på en undersökning och är det mjölkstockning/bröstinflammation så får du penicillin (som inte stör amningen) och så känner du dig mycket bättre på bara ett par dar! Jag fick inflammation både från sår på bröstvårtan och av att mjölk stockade sig i brösten. Lycka till med allt!

• Isolde och Julian

Det var precis en sån här tråd jag letade efter...
    Min son är nu 7 månader och jag har fått ont på ena bröstet. Det gör ont inuti och på bröstvårtan, hela tiden. Pratade med ammningshjälpen som sa att det kunde vara svamp eller en bakterie inne i bröstet.

RebeccaKristine: Finns det inget annat än pencillin, man kan göra? Värme, vila etc?

• Kicki1

När jag fick min första mjölkstockning pga fel tag och sår konstaterades det även att jag hade en bakterieinfektion. Hade feber och frossa från och till i ett par dar innan jag tog kontakt med BB, väl där fick jag penicillin mot bakterierna. Febern och stockningen gav med sig ganska snabbt men såret var svårläkt. Det tog ca 4 veckor trots att jag pumpade istället för att amma på det.

Jag hade även en ihållande smärta under hela amningen, precis som TS beskriver. Det är väldigt lätt hänt att man får in bakterier i mjölkgångarna när man har sår, åk upp till BB eller om du har nån amningsmottagning i närheten och kräv att de gör en odling!

• Maya

Jag ska ringa SÖS amningsmottagning imorgon och hoppas att jag får komma in så fort som möjligt. Nu sista jag ammade dottern ikväll på det onda bröstet så grät jag så ont gjorde det, och det hela tiden hon sög. Till slut fick jag ta bort henne för jag fixade inte smärtan

• Kicki1

Bra, se bara till att stå på dig, jag mesade mig ganska mycket och fick inte den hjälp jag behövde med en gång.
    Lycka till!

• Maya

Tack Kicki1 jag hoppas också att jag ska få bra hjälp, vill ju så gärna att amningen ska fungera.

Om det finns fler därute som har erfarenheter av detta, svara gärna

• Katharina

Jag har haft bakterier som jag fick med mig från BB och det gör ONT. JAg förstår precis vad du går igenom. Mitt tips är ändå att amma en hel del. JAg vt att det låter knäppt men om du låter bli kan du få mjölkstockning och då blir det ännu värre. Jag satt me den strumpa i munnen och bet ihop och fokuserade på att om jag klarat att föda barn så fixar jag amningen, men det var tusen gånger värre ett tag. Så fort du fått pencillin så kommer du må bättre.

Se till att de tar både bakterioodling och svampodling så att du vet vad dt är du har. Annars kan det ta lång tid om du får fel pencillin.

• Katharina

Kan du inte ringa BB ikväll och be att få hjälp?

• RebeccaKristine

I vissa fall kan man försöka pumpa ut mjölk själv med händerna, men ofta gör det så förbaskat ont eftersom hela bröstet är ömt. Annars kan man nog duscha väldigt varmt för då ska det också sippra ut endel. Men, det beror på hur svår inflammation man får, jag menar, urinvägsinfektioner går väl t ex inte över av sig självt, vissa saker måste man nog medicineras emot.. iaf är det kanske den lättaste vägen! ha det fint!

• Katharina

Jag tycker du 'är jätteduktig som kämpar på Lycka till nu

Svar på tråden Infektion i bröstet? (Smärta under amningen)