• Anonym (lilla jag)

Jag ska LVM-anmäla min kille!!

LVM- lag om vård av missbrukare
    ja..lever ju me en missbrukare..
    nu blir det bara värre och värre..
    jag pratar med folk, alla säger samma.. han måste få hjälp!
    i nyktert och rent tillstånd så säger han ju att han vill.. så viljan finns någonstans, men begäret är större..
    så nu har jag pratat med enbehandlingsassistent, han sa att jag måste ansöka om LVM för min kill så han hamnar på behandlingshem och får hjälp!
    så detta ska jag göra. skulle ringa tillbaka efter ett och prata med någon som var mer insatt i det hela.. har läst en del om det, och det går ju fort at få LVM på dig, och det känns verkligen som att han går under den katogorin som får det! vet ju inte hur svårt det är att få de, men han måste få hjälp!
    risken e att han inte får de, och då kommer vara å förbannad på mig!
    men chansen är att han får det, då kommer han väl va arg fört, mest för att han inte kan jobba (han har fast jobb, men jag hoppas att han kan få tillbaka det, eller att det löser sig sen, men hans missbruk e viktigare att få bort) och att han sen faktiskt tackar mig för det!
    känner mig väldigt hjälplös.. någon annan som har något att dela med sig av?? som kan ge tips o råd?

• Svar på tråden Jag ska LVM-anmäla min kille!!
  • Anonym (orolig dotter)

hur gar man tillvaga nar man vill fa LVM? Min mor dricker och ramlar och slar sig. Haller pa i tv till 3 veckor sedan nykter igen i ett par dagar. Jag bor langt ifran men ser hur mina syskon lider... tacksam for hjalp.

TS hoppas att det funkar for dig att fa LVM. Forstar hur jobbigt du har det.

• Anonym (lilla jag)

man får vända sig till soc eller frivärden..
    har dock inte gjort de än.. utan sagt att han ska ta tag i det.han ahr denna veckan på sig

• Anonym (hmmm)

Anonym (orolig dotter) skrev 2009-05-19 00:13:10 följande:

hur gar man tillvaga nar man vill fa LVM? Min mor dricker och ramlar och slar sig. Haller pa i tv till 3 veckor sedan nykter igen i ett par dagar. Jag bor langt ifran men ser hur mina syskon lider... tacksam for hjalp.TS hoppas att det funkar for dig att fa LVM. Forstar hur jobbigt du har det.
    Man får göra en vanlig orosanmälan till soc, sen är det upp till dem om de inleder utredning eller inte.
  • Anonym (mamma)

min son blev akut omhändertagen på LVM paragraf 13 för två år sedan. Hans missbruk var snabbt och intensivt. Han var självdestruktiv och hade förmodligen inte levt idag om han inte kommit iväg. Vi fick så otroligt mycket uppbackning av socialen och missbruksenheten i kommunen. Hemmet han kom till fungerade mycket som förvaring och det var många rymningar. Efter nästan sex månader, strax innan friheten, kom vändningen och han insåg vad han höll på med. Vi märkte att någonstans klarnade det i skallen på honom och idag är han drogfri och har inte tagit några återfall sedan vistelsen.
    Jag upplever att lvm vistelsen och hemmet fär han var fungerade ändå bra men att eftervården i kommunen inte alls fungerade. Det är ju synd att de satsar på ett LVM som kostar ca 600 000 kronor och sedan låter människan klara sig själv efter utskrivning
    Hoppas det löser sig för dig och din kille

• Anonym (orolig dotter)

Hej, Tack for svaret. Har inte varit pa fm pa lange sa svarar forst nu. Nor har lugnat ner sig nu igen men det haller nog inte sa lange... min morbror sa att han ska hjalpa till...

• Anonym

Hej. Jag har en bror som missbrukar GHB. Jag fick igenom ett LVM, men det p.g.a att missbruket var så omfattande och att GHB är en mkt farlig och dödlig drog. Vad är det för droger din kille tar? Hur länge har han hållt på?
    Tyvärr så krävs det ganska mkt för att få ett LVM, och det ska godkännas utav Länsstyrelsen. Men kämpa för det kan gå!!! Men när man ringer sos så måste man verkligen förklara hur allvarlig det är, ligga på, ringa ofta m.m. så det tar situatonen på allvar. Min familj har haft jättestora problem med sos och det har inte hjälpt min bror tillräckligt. Lögner är en del av en missbrukares vardag och drogen är deras bäste vän. Han fick LVM men kom aldrig in på ett behandlingshem utan bara på ett LVM hem i 6 månader (typ som förvaring för avgiftning). Idag är han ute och fortsätter att missbruka. Hjälp din sambo innan det blir för svårt för honom att ta sig ur det, den är en jättetuff period men kämpa på och glöm ej att tänka på dig själv ibland oxå. En missbrukare har inte förmågan att veta vad som är bäst för honom själv. Lycka till!

• Anonym

Det finns visst en massa behandlinghem! Och det finns bra och dåliga! Hör med FMN (föräldrarfamiljen mot narkotika) de kan hjälpa dig!

• Anonym (Syster)
    Anonym skrev 2009-06-11 23:10:28 följande:
    Hej. Jag har en bror som missbrukar GHB. Jag fick igenom ett LVM, men det p.g.a att missbruket var så omfattande och att GHB är en mkt farlig och dödlig drog. Vad är det för droger din kille tar? Hur länge har han hållt på?Tyvärr så krävs det ganska mkt för att få ett LVM, och det ska godkännas utav Länsstyrelsen. Men kämpa för det kan gå!!! Men när man ringer sos så måste man verkligen förklara hur allvarlig det är, ligga på, ringa ofta m.m. så det tar situatonen på allvar. Min familj har haft jättestora problem med sos och det har inte hjälpt min bror tillräckligt. Lögner är en del av en missbrukares vardag och drogen är deras bäste vän. Han fick LVM men kom aldrig in på ett behandlingshem utan bara på ett LVM hem i 6 månader (typ som förvaring för avgiftning). Idag är han ute och fortsätter att missbruka. Hjälp din sambo innan det blir för svårt för honom att ta sig ur det, den är en jättetuff period men kämpa på och glöm ej att tänka på dig själv ibland oxå. En missbrukare har inte förmågan att veta vad som är bäst för honom själv. Lycka till!
    Inte Länsstyrelsen utan LänsRÄTTEN! Så ingen missförstår vem som gör vad.
  • Anonym (Förstår dig!)

Mina föräldrar va alkoholister, o mamma blev omhändertagen när det blev så pass illa så hon va nära döden, det va så illa så hon drack t-sprit!.

Som ngn skriver, man ska vara fara för sig själv eller allmänheten!

Sen en sak, jag förstår att du ser din killes problem o vill att han ska bli bra etc.
    Men har ni inte barn ihopa, så tycker jag istället att du ska ge han ultimatum, han får välja skiten eller dig.

Man kan ALDRIG tvinga en människa att sluta droga/missbruka.
    Största steget är att erkänna för sig själv, o man kan aldrig påtvinga en människa detta. Det du kan göra är att vara ärlig o säg jag tycke du drogar/missbrukar för mkt & jag vill inte leva det livet! Välj mig elel skiten! Du måste vara hård!

Tyvärr, men nu måste jag oxå öppna mig, jag lever med en man som dricker och som är alkoholist, det är jättetufft att leva det livet. & väldigt lätt o sitta o skriva hur du ska göra. Helt sjukt e det. Vi har levt ihopa nästan 7 år nu o vi har ett barn ihopa, som dessvärre bor på familjehem av enannan anledning som inte alls har med sånna problem o göra. Jag älskar min man otroligt mkt, dom bra dagarna är underbara. Men agarna då han dricker hatar jag. Senast inatt drack han, en vardag, mkt vanligt här. Börja med starköl till maten o han sitter sen vid sin data o spelar musik o dricker o tar det lugnt. Glömmer bort att han blir full, så han inte kan köra till jobb dagen efter. När jag går upp o skriker på han blir det bara värre. Nej såklart e det jag som e störd i huvudet o sjuk. Självklart e inte han full, nej då. Han förnekar!! Så e det för mig ofta..

• Anonym

Om han vill få hjälp av dig att bli nykter så kan det vara en idé att genom hans jobb få en plats på ett behandlingshem. Men det funkar bara om han vill alltså.

• Anonym (Förstår dig!)
    Anonym skrev 2009-06-12 13:49:37 följande:
    Om han vill få hjälp av dig att bli nykter så kan det vara en idé att genom hans jobb få en plats på ett behandlingshem. Men det funkar bara om han vill alltså.
    Precis, man kan inte tvinga en.. Jag tvingar inte min man, jag ska ge han ultimatum, han ska få välja på Söndag, inte i helgen, för då finne rhan anledningar till o supa. Ha ska få välja mig eller fyllet: Följ bloggen flisback.blogspot.com
  • Anonym (medberoende)

Hej!
    Jag ska börja med att skriva att jag vet vad du går igenom, min pojkvän sedan 5 år tillbaka är också en missbrukare, och jag så mycket medberoende man kan blir!

Det är bra om du vågar lvh anmäla honom, det kommer han att tjäna på i det långa loppet, även du!!
    Det tog som sagt mig 5 år att komma över gränsen med rädsla om att han ska bli arg...
    Vad din kille än säger så kommer han inte att sluta själv även om han vill eller inte, missbruk är en sjukdom!
    Jag har nog hört min kille säga att han ska sluta själv MILJONER gånger, varav 3 gånger efter överdoser och 9 gånger inne på psykakuten.

Ta mod till dej och gör det så fort du bara kan, dom kan neka till lvm, han kan bli vansinnig, han kanske faktiskt till och med gör slut tills han inser att det är för hans bästa.

Min sambo blev helt ifrån sig, och vi hamnade en natt inne på psykakuten åter igen men och andra sidan så vet jag att hade jag väntat 1 månad till så hade han inte levt kvar här. Som sagt så 3 överdoser, en på tramadol, en på heroin (han fick hjärtstillestånd) och en på oxycontin.
    23 år gammal, så om inte för din egen skull, eller hans, så gör det för hans familj!!!

Va stark!

Kram E

• Anonym (m)

Kan man anmäla någon man inte är tillsammans med men har barn med? Är det nån åldersgräns?
    Min exman har åkt ut o in från behandlingshem sen han var 14 år gammal, han ahr gått på 12-stegsprogram och han har bott runt hela sverige på olika hem men ingenting hjälper! Han är 33 år idag! Vi har skilt oss nu efter 10 år tillsammans då har börjat missbruka igen och ligger med andra kvinnor och är helt "borta". Han har knappt sett sina barn på snart 2 år för han dricker tills han får kramper och åker in på akuten, är nykter en vecka sen dricker han flera veckor, månader igen. Jag vill så gärna hjälpa honom men jag vet inte hur. Jag vill inte bara "skita" i honomför han är far till mina barn och min allra bästa vän!
    Kan jag ringa soc o anmäla han på lvh eller vad ni diskuterade om??

• Anonym

Du kan anmäla honom även om ni inte har barn tillsammans. Ring till Soc och prata med dem. Man behöver inte gå på 12-steg programmet. Det fungerar inte för alla, och det finns andra metoder. Lycka till

• Sigrid 357

Min mamma dricker en hel liter vodka per dag.
    Jag är verkligen helt uppgiven angående att få henne att sluta på egen hand, jag önskar verkligen att hon skall sluta dricka men kan inte se hur det ska gå till. Jag blir så ledsen när jag tänker på att hon kanske aldrig kommer att få se mina barn växa upp, jag är 27 år gammal och har två barn på ett och fem år. Någon som vet hur man utfärdar ett LVM eller har tips på vad man skall skriva i en anmälan till Socialtjänsten? *tacksam för svar*

• Anonym
    Sigrid 357 skrev 2012-07-07 01:13:56 följande:
    Min mamma dricker en hel liter vodka per dag.
    Jag är verkligen helt uppgiven angående att få henne att sluta på egen hand, jag önskar verkligen att hon skall sluta dricka men kan inte se hur det ska gå till. Jag blir så ledsen när jag tänker på att hon kanske aldrig kommer att få se mina barn växa upp, jag är 27 år gammal och har två barn på ett och fem år. Någon som vet hur man utfärdar ett LVM eller har tips på vad man skall skriva i en anmälan till Socialtjänsten? *tacksam för svar*
    Fanns det nån baktanke i att spendera en halvtimme på att gräva sig genom arkivet och puffa en 3 års gammal tråd?
    Du kunde enkelt på några sekunder skapa en ny tråd med din frågeställning.

• Andre1902

Jag har själv en flickvän som är så illa därad av alkoholen just nu, när vi varit tillsammans ca ½ år, så fick hon sitt tredje lvm som inte jag med verkade till.

Det  var jätte jobbigt och va utan henne, men hon kom på ett lvm hem som låg relativt nära så jag kunde besöka henne varje dag. men jag som själv är alkoholberoende valde då att ta en avgiftning för att kunna hälsa på henne varje helg, så höll jag mig nycker för att jag älskar henne, jag dricker varje dag men tycker inte om att bli jätte berusad.

Så gör en LVM  anmälan det är inte ett lätt beslut, men du gör det ju av kärlek till honom om jag förstått dig rätt, det finns en familje grupp i Frälsningsarméns regi som träffas varje torsdag i Frälsningsarméns lokal på Östermalm, man kan ringa dit och  gå dit utan att vare vara religiös /för det är inte jag) och dit kan man gå även om man själv inte är alkohol eller drog beroende om man bara är anhörig räcker. googla på familjegrupp så borde du hitta det.

Lycka till och låt hjärnan samarbeta med hjärtat när du fattar dit beslut, tänk på att du kanske inte får han att sluta dricka, men du kanske räddar hans liv.

Försök sen vara ett starkt stöd till honom under hans LVM vistelse..

• Anonym (Gammal)

Nu är ju tråden 6 år gammal

• Anonym (nej)

Lvm anmälan leder oftas inte till lvm har själv bilivt anmäld ca 10 gånger

Svar på tråden Jag ska LVM-anmäla min kille!!