• Anonym

Jag ska LVM-anmäla min kille!!

Låter inte som om hans missbruk är tillräckligt allvarligt om han har ett heltidsjobb också?
    Många arbetsplatser har skyldighet att hjälpa honom med behandling om de anser att han har ett missbruk, vad säger hans chef?

• Anonym
    kasparov skrev 2009-05-15 15:54:25 följande:
    Sk du få LVM placering måste det vara fara för liv- och hälsa.
    Precis och så låter det inte på ts beskrivning?!

Dessutom måste han själv VILJA bli av med sitt missbruk, annars fungerar inte ens ett LVM.
    Ingen kan tvingas avsluta sitt missbruk ts, få honom att självmant vilja det istället.
  • Anonym

det är INTE omöjligt att få någon LVM placerad,så är det bara.och bara för att det är svårt för en del så är det långt ifrån alla,jag jobbar med tvångsplaceringar varje dag.Är det en uppenbar fara för hans liv (eller andras) så kan han inte nekas hjälp.

• Anonym

Hej. Jag har en bror som missbrukar GHB. Jag fick igenom ett LVM, men det p.g.a att missbruket var så omfattande och att GHB är en mkt farlig och dödlig drog. Vad är det för droger din kille tar? Hur länge har han hållt på?
    Tyvärr så krävs det ganska mkt för att få ett LVM, och det ska godkännas utav Länsstyrelsen. Men kämpa för det kan gå!!! Men när man ringer sos så måste man verkligen förklara hur allvarlig det är, ligga på, ringa ofta m.m. så det tar situatonen på allvar. Min familj har haft jättestora problem med sos och det har inte hjälpt min bror tillräckligt. Lögner är en del av en missbrukares vardag och drogen är deras bäste vän. Han fick LVM men kom aldrig in på ett behandlingshem utan bara på ett LVM hem i 6 månader (typ som förvaring för avgiftning). Idag är han ute och fortsätter att missbruka. Hjälp din sambo innan det blir för svårt för honom att ta sig ur det, den är en jättetuff period men kämpa på och glöm ej att tänka på dig själv ibland oxå. En missbrukare har inte förmågan att veta vad som är bäst för honom själv. Lycka till!

• Anonym

Det finns visst en massa behandlinghem! Och det finns bra och dåliga! Hör med FMN (föräldrarfamiljen mot narkotika) de kan hjälpa dig!

• Anonym

Om han vill få hjälp av dig att bli nykter så kan det vara en idé att genom hans jobb få en plats på ett behandlingshem. Men det funkar bara om han vill alltså.

• Anonym

Du kan anmäla honom även om ni inte har barn tillsammans. Ring till Soc och prata med dem. Man behöver inte gå på 12-steg programmet. Det fungerar inte för alla, och det finns andra metoder. Lycka till

• Anonym
    Sigrid 357 skrev 2012-07-07 01:13:56 följande:
    Min mamma dricker en hel liter vodka per dag.
    Jag är verkligen helt uppgiven angående att få henne att sluta på egen hand, jag önskar verkligen att hon skall sluta dricka men kan inte se hur det ska gå till. Jag blir så ledsen när jag tänker på att hon kanske aldrig kommer att få se mina barn växa upp, jag är 27 år gammal och har två barn på ett och fem år. Någon som vet hur man utfärdar ett LVM eller har tips på vad man skall skriva i en anmälan till Socialtjänsten? *tacksam för svar*
    Fanns det nån baktanke i att spendera en halvtimme på att gräva sig genom arkivet och puffa en 3 års gammal tråd?
    Du kunde enkelt på några sekunder skapa en ny tråd med din frågeställning.

Svar på tråden Jag ska LVM-anmäla min kille!!