Inlägg från: ummAmira |Visa alla inlägg
  • ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

mosterYster skrev 2009-04-23 15:40:27 följande:
    OK, har nu slagit upp ordet och jag hade fel. Dyrka är inte m8indre än en översättning av tillbe. Det visste jag inte. Men i dagligt tal så kan man ju "dyrka" allt från Diors senaste läppstiftsfärg till årets nya GB-strut Med dyrka menade _jag_ det jag skrev: att beundra, älska och se upp till någon/något OERHÖRT mycket. Starkare än att bara "tycka om". Jag vill inte att någon ska tro att jag tillber Madonna... Ska jag skriva om meningen så skulle jag vilja säga att ni ägnar en enorm uppmärksamhet åt Muhammed. Till exempel lyder väl er trosbekännelse "Allah är den enda guden och Muhammed är hans sändebud". Vem kom på det? Muhammed? Ni ber mot Mekka (den stad Muhammed vann i strid och gjorde till islamistiskt centrum) och pilgrimsvandrar väl även både dit och till Medina, eller hur? Och rätta mig om jag har fel, men Muhammed är fortfarande inte gudomlig, eller?
    Hehe ja men det är lätt att ta fel på ord ibland,men jag förstår hur du menar ändå:)
    Vi ägnar inte vår tid till Muhammed vi ägnar vår tid till att be till Gud men när det gäller Profeten var han ett föredöme för hur en muslim skulle bete sig..därför påminns man om hur Profeten gjorde i vissa situationer då det var godkänt av Gud,så man inte gör en handling på av ett eget tolkande av Koranen.Därför finns terrorister..dom tolkar själva stycken och jämför inte med hur Profeten betedde sig.

När det gäller böneutrop var det en slav som Profeten frigjorde som hade en sån vacker röst och hög stämma så eftersom dom flesta inte visste exakt när bönen var så ropade slaven ut en slags fin dyrkan till Gud att det var dags,och den som tror på Islam tror ju på att Profeten är sändebudet,alltså en profet.Därför sägs denna vackra text innan bön så alla hinner samlas och be samtidigt.

Pilgrimsfärden är en påminnelse för vad muslimerna gick igenom när Islam uppkom..och vad Abraham gick igenom när han skulle offra sin son,man ska komma närmare Gud..det är syftet med hajj.Mecka var Profetens föedelsestad,men han blev jagad ur den när han blev Profetn men övertog den sedan men shjälp av sina män.
  • ummAmira

nu ska jag leka med min dotter och imon ska vi hela familjen bort på resa.Men jag kommer tillabak om ca 1 vecka..så på återseende:) kanske hinner skriva mer ikväll men nu får det räcka för idag tror jag. Kul att diskutera på en bättre nivå eller hur?

• ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 16:48:21 följande:
    Jag tycker fortfarande att det är väldigt mycket som hängs upp på Muhammed, vad han gjorde och staden han föddes i och vart man ska vända sig i bön, man omnämner en människa när man ska be (böneutropet) och man har honom som den perfekte förebilden som man vill efterlikna. Det är en sådan kult runt detta. Vi kristna når vår Gud var som helst och när som helst och vilken riktning våra näsor än pekar i. Vi tillber Gud, som vi tror har tre uttryck: ORDET (som är guds väsen, världsalltet, det stora Onämnbara alltings ursprung, som är del av allt samtidigt som vi är del av Det) SONEN (gudomlig själ i en människokropp, Ordets "röst") samt den Helige Ande (den som utför, själva kraften och energin, gudomlig närvaro och kraft på jorden). Sedan har även vi präster och predikanter, men bara som talare och undervisare, inte integrerade i vår religiösa tro.
    Men om jag säger såhärså kanske du ser hur jag menar..Alla profeter är kopplade till det gudomliga kunskapen genom si n länk till Gud. Med deras jälp kan vi då få dom bästa förutsättningarna fö en människa och dennes samhälle. Profetrnas budskap innehller inget som går emot Gud.Dom valdes pga en nödvändighet.Och den nödvändigheten är att Gud vill vägleda oss människor att bli lyckliga. Människan behöver moraliska regler och vägvisare för att kunna kontrollera sina lustar och inte begå elakheter mot andra för sin egen vinning skull. Till den uppgiften passar ju profeterna bäst. Därför ser vi mkt till vår Profet Muhammed i det vi gör..sk sunnah..

Vi kan också be exakt åt vilket håll vi vill om vi inte finner Mecka.Gud lyssnar och godtar allas bön som kommer fr hjärtat. Ett utdrag ur Koranen säger: Och varthän i än vänder eder,så är Guds ansikte där. Men för att få en samhörighet mellan alla muslimer som ber på samma tid så har man en speciell riktning som man bör stå mot,så bönen blir så gemensam som möjligt. Väldigt vackert tycker jag faktiskt.
  • ummAmira
    mosterYster skrev 2009-04-23 16:33:35 följande:
    Absolut bättre nivå på diskussionen nu, ja! Som kristen så vet jag inte en enda människa som är felfri. Ingen människa som någonsin levt, är syndfri. (Detta gäller från det att man är så gammal att man över huvud taget fattar vad som är rätt och fel, givetvis - små babies syndar ju inte). För en kristen är Jesus, den ende syndfrie som vandrat på denna jord, den vi vill likna. Han är exemplet på hur man ska vara. Vi vet ingenting om vilka som kommer till himlen. Endast Gud vet. Därför är det omöjligt att ha en människa som förebild, när den ende förebild som är garanterat syndfri, är Jesus. Trevlig resa!
    Absolut..ingen är syndfri. Men jag hänvisar till mitt föregående inlägg ang att profeterna är ett föredöma för hur religion bör utövas. Men såklart ingen vet utom Gud..Gud är ju störst,men vad vi vet är att är vi goda har vi störst chans att komma till Pradiset,och gör vi goda gärningar har vi större chans. Och vi muslimer har som lag att alltid ge fattiga pengar och ofta bjuda våra grannar på mat ,ett citat säger att tills den 7:e grannen är vår granne till och med. Vi bör tänka hur våra förfäder har kämpat med att sprida Guds ord och på så vis göra Hajj också. Vi bör göra mkt,och har då vår Profet som nr ett exempel på det,och sedans han närmaste anhängare och anhöriga.
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-23 19:43:56 följande:

Men om man tror på bibeln måste man ju tro på hela. Det är en helig skrift. Du kan inte plocka ut delar ur en helig skrift och tro på dom, då är det en vanlig bok du läser, ingenting annat.Det finns ytterligare ställen som visar på Jesu död och uppståndelse:Bröder, jag vill påminna er om evangeliet som jag förkunnade, som ni också tog emot, på vars grund ni står1 Kor 15:2och genom vilket ni blir räddade. Jag vill påminna er om orden i min förkunnelse - den håller ni väl fast vid, annars var det bortkastat att ni kom till tro.1 Kor 15:3P NBland det första jag förde vidare till er var detta som jag själv hade tagit emot: att Kristus dog för våra synder i enlighet med skrifterna,1 Kor 15:4att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen i enlighet med skrifterna1 Kor 15:5P Noch att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv.1 Kor 15:6Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder vid ett och samma tillfälle, de flesta är ännu i livet, men några har avlidit.1 Kor 15:7NDärefter visade han sig för Jakob och sedan för alla apostlarna.1 Kor 15:8P NAllra sist visade han sig också för mig, detta ofullgångna foster.1 Kor 15:9P Jag är ju den allra minste av apostlarna, inte värdig att kallas apostel, eftersom jag har förföljt Guds församling.1 Kor 15:10P Men genom Guds nåd är jag vad jag är, och hans nåd mot mig har inte varit förspilld. Jag har arbetat mer än någon av dem, fast inte jag själv, utan Guds nåd som har varit med mig.1 Kor 15:11Jag eller de - så är det vi förkunnar, och så är det ni har lärt er att tro.1 Kor 15:12Men om det nu förkunnas att Kristus har uppstått från de döda, hur kan då några bland er säga att det inte finns någon uppståndelse från de döda?1 Kor 15:13Om det inte finns någon uppståndelse från de döda har inte heller Kristus uppstått.1 Kor 15:14Men om Kristus inte har uppstått, ja, då är vår förkunnelse tom, och tom är också er tro.1 Kor 15:15P Och då visar det sig att vi har vittnat falskt om Gud, eftersom vi har vittnat om Gud att han har uppväckt Kristus, som han ju inte kan ha uppväckt om det är sant att de döda inte uppstår.1 Kor 15:16Ty om inga döda uppstår har heller inte Kristus uppstått.1 Kor 15:17P Men om Kristus inte har uppstått, då är er tro meningslös, och ni är ännu kvar i era synder.1 Kor 15:18P Då är också de som har avlidit i tron på Kristus förlorade.1 Kor 15:19P NGäller vårt hopp till Kristus bara detta livet, då är vi de mest ömkansvärda bland människor.1 Kor 15:20P NMen nu har Kristus uppstått från de döda, som den förste av de avlidna.1 Kor 15:21P NTy eftersom döden kom genom en människa kommer också uppståndelsen från de döda genom en människa.1 Kor 15:22Liksom alla dör genom Adam, så skall också alla få nytt liv genom Kristus.
    Men jag tror inte du förstår hur jag ens ser på bibeln.Bibeln för mig är absolut inte helig..heligt är något som kommer fr Gud..inte fr människor som hört ryktesvägen om hur Jesus uppträdde. Det jag menar är att Guds ord i bibeln är inte direkt från honom själv,utan bibeln är en vanlig bok som har olika författare som skrivit ner sina kunskaper om Jesus.Men jag tror att Koranen är helig,och vi får inte ens röra skriften i Koranen för det är Guds ord direkt från ängeln Gabriel till vår Profet..ett mkt kort led,till skillnad mot bibeln så därför kan jag inte relatera till det du skriver alls tyvärr.
  • ummAmira

Free Spirit skrev 2009-04-23 16:59:20 följande:

TSUndrer en ting: Koranen taler om evangeliet (om jeg har skrevet det rett nu), men som jeg har forstått så er det inte det samme som NT taler om..men hva inneholder dette evangeliet?
    Vad menar du mer utförligt?
  • ummAmira
    rasajj skrev 2009-04-24 00:26:33 följande:
    men.. det var ju just det som Zophia forsokte forklara for dig. Att den sida du just nu har kopierat fran inte forstatt att orden de jamfor inte ar samma ord alls. De gor en tankevurpa utan dess like som du koper ratt av, utan att ens fundera over. Det visar ju bara att du inte ar intresserad av nagot svar, utan bara vill papeka att du anser dig redan ha svaret..
    Men på den tiden pratades 3 språk,arameiska,hebreiska och grekiska..aramesika till vardags,hebreiska det religösa språket och grekiskan riksspråket..därför togs översättningen med på dessa språk.
  • ummAmira
    rasajj skrev 2009-04-24 00:23:15 följande:
    Skillnaden mellan att vara "guds son" och "Guds ENfodde Son", ar att jesus inte har nagon jordisk fader. Daremot sa ar bibeln klar med att vi ALLA ar Guds barn. Andebarn. Han (Gud) ar var himelske Fader.
    Jag kan ändå inte tro att Gud avlat en son..Gud behöver inte göra så.Gud behöver inte en till beskyddare utöver honom själv.
  • ummAmira

Jag menar att Gud för mig kommer alltid vara ett.

• ummAmira
    rasajj skrev 2009-04-24 00:55:28 följande:
    Vad tror du att vi manniskor har fr mening i Guds plan? Eller har Gud ens en plan? varfor skapade Gud oss? Behovde Han skapa oss? Behover Han att vi tillber Honom? Flera ganger om dagen? Pa arabiska...?
    Såklart att Gud testar oss..hela detta liv är ett test för hur mkt vi lyder Gud. Varför ska man inte be 5ggr/dag till Gud?Är du bara troende i nöd kanske??Nej jag tackar Gud barje dag för allt gott jag får,och tackar för den här dagen. Varför ska jag bara be till Gud när jag behöver ngt?Nej jag är troende faktiskt.
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?