Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
mosterYster skrev 2009-04-23 15:40:27 följande:
OK, har nu slagit upp ordet och jag hade fel. Dyrka är inte m8indre än en översättning av tillbe. Det visste jag inte. Men i dagligt tal så kan man ju "dyrka" allt från Diors senaste läppstiftsfärg till årets nya GB-strut Med dyrka menade _jag_ det jag skrev: att beundra, älska och se upp till någon/något OERHÖRT mycket. Starkare än att bara "tycka om". Jag vill inte att någon ska tro att jag tillber Madonna... Ska jag skriva om meningen så skulle jag vilja säga att ni ägnar en enorm uppmärksamhet åt Muhammed. Till exempel lyder väl er trosbekännelse "Allah är den enda guden och Muhammed är hans sändebud". Vem kom på det? Muhammed? Ni ber mot Mekka (den stad Muhammed vann i strid och gjorde till islamistiskt centrum) och pilgrimsvandrar väl även både dit och till Medina, eller hur? Och rätta mig om jag har fel, men Muhammed är fortfarande inte gudomlig, eller?Vi ägnar inte vår tid till Muhammed vi ägnar vår tid till att be till Gud men när det gäller Profeten var han ett föredöme för hur en muslim skulle bete sig..därför påminns man om hur Profeten gjorde i vissa situationer då det var godkänt av Gud,så man inte gör en handling på av ett eget tolkande av Koranen.Därför finns terrorister..dom tolkar själva stycken och jämför inte med hur Profeten betedde sig.
När det gäller böneutrop var det en slav som Profeten frigjorde som hade en sån vacker röst och hög stämma så eftersom dom flesta inte visste exakt när bönen var så ropade slaven ut en slags fin dyrkan till Gud att det var dags,och den som tror på Islam tror ju på att Profeten är sändebudet,alltså en profet.Därför sägs denna vackra text innan bön så alla hinner samlas och be samtidigt.
Pilgrimsfärden är en påminnelse för vad muslimerna gick igenom när Islam uppkom..och vad Abraham gick igenom när han skulle offra sin son,man ska komma närmare Gud..det är syftet med hajj.Mecka var Profetens föedelsestad,men han blev jagad ur den när han blev Profetn men övertog den sedan men shjälp av sina män.