Inlägg från: ummAmira |Visa alla inlägg
  • ummAmira

Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?

Varför finns det skrivet i Bibeln att Moses berättar om en Profet som ska komma efter honom som är från hans förfäder och som är som han och att det är den Profeten man ska följa?

Det är ju knappast Jesus han menar då han enligt Kristendomen är hälften Gud och han härstammade inte från Abraham och Jakob..vem är det då?

Någon som vet?

• Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?
  • ummAmira

Ja men Jesus är hälften Gud så han kan ju inte räknas som lik Moses?

• ummAmira

Min präst som jag rådfrågade kunde inte besvara just den frågan utan menade att det var Jesus..fast han är hälften Gud hälften människa.Jag kan allt annat men har aldrig fått ett riktigt svar på detta..

• ummAmira

De bibliska profetior om profeten Mohammads ankomst är ett bevis för sanningen i islam för människor som tror på bibeln.

I femte moseboken kap. 18, angav Moses att Gud talade om för honom:

?Jag skall bringa dem en profet som är från era bröder. Jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall berätta för dem allt jag befaller han. Den som inte hör på de ord som han talar i mitt namn, han skall jag kräva till räkenskap.? (Femte mose-bok, 18:18-19). 1

Från dessa verser kan vi dra slutsatsen att profeten i denna profetian måste ha de följande tre karaktärsegenskaper:

1) Han skall vara som Moses.

2) Han skall komma från bröderna till israeliter, dvs. från israeliterna.

3) Gud skall lägga Sina ord i munnen på denna profet, och han skall tillkännage vad Gud befaller honom.

Låt oss se lite närmare på dessa tre karaktärsegenskaper:

1) En profet lik Moses

Det har knappt funnits två profeter som var så lika som Moses och Mohammad . Bägge gavs ett omfattande lag och förmaningar om levesätt. Bägge hade sammanstötning med sina fiender, och segrade på mirakulösa sätt. Bägge var accepterade som profeter och statsmän. Bägge emigrerade på grund av sammansvärjningar om att mörda dem. Analogier (jämförelser) mellan Moses och Jesus förbiser inte bara de likheter som är nämnda ovan, men de förbiser också andra viktiga likheter. Dessa inkluderar likheten mellan Moses och Mohammad angående naturlig födsel, familjeliv och död, som skiljer sig från Jesus på alla dessa punkter. Dessutom ansåg Jesus anhängare honom vara Guds son, och inte bara en profet från Gud, som Moses och Mohammad var ? och som muslimer tror att också Jesus var. Denna profetian hänvisar därför till Mohammad och inte till Jesus, eftersom Mohammad är mer lik Moses än vad Jesus är.

Vidare står det i Johannes? evangeliet att judarna väntade på fullbordan av tre särskilda profetior: 1) Kristi ankomst, 2) Elias? ankomst, 3) Profetens ankomst. Detta kommer tydligt fram i de tre frågor som ställdes till Johannes döparen: ?Och detta är Johannes? vittnesbörd, da judarna i Jerusalem sände präster och leviter för att fråga han: ?Vem är du?? Han nekade inte att prata, men bekände fritt: ?Jag är inte Kristus.? De frågade han: ?Så vem är du? Är du Elias?? Han sa: ?Det är jag inte.? ?Är du Profeten?? ?Nej.?, svarade han.? (Johannes? evangelium, 1:19-21). Om vi tittar i en bibel med korsreferenser, finner vi marginella kommentarer där ordet ?profeten? förekommer i Johannes? evangeliet, 1:21, att dessa ord refererar till profetian i Femte moseboken, 18:15 och 18:18. 2 Från detta kan vi dra slutsatsen att Jesus Kristus inte är profeten som nämns i Femte moseboken, 18:18.

2) Från israeliters bröder

Abraham hade två söner, Ismael och Isak (Första moseboken). Ismael blev farfader till den arabiska nationen, och Isak blev farfader till den judiska nationen. Profeten som det pratas om, skulle inte komma från judarna, utan från en av deras själva bröder, dvs. från israeliterna. Mohammad , en avkomling av Ismael, är sannerligen denna profet.

Även profeten Jesaja (Jesaja, 42:1-13) pratar om Guds tjänare, Hans ?utvalde? och ?budbärare? skall föra fram en lag. ?Han skall varken bli utmattad eller motfälld för han har etablerat rättfärdighet på jorden. Öar skall sätta sitt hopp till hans lag.? (Jesaja, 42:4). Vers 11 binder den kommande budbäraren med efterkomman av Kedar. Och vem är Kedar? Enigt Första moseboken, 25:13, var Kedar den andra sonen till Ismael, förfader till profeten Mohammad .

3) Gud skall lägga Sina ord i munnen på denna profet

Guds ord (den heliga Koranen) blev sannerligen lagd i munnen på Mohammad . Gud sände ängeln Gabriel för att lära Mohammad de exakta orden från Gud (den heliga Koranen). Han bad om att Mohammad skulle diktera dessa ord vidare till folket så som han hörde dem. Dessa ord är därför inte hans egna. De kom inte från hans egna tankar, utan blev lagda i hans mun av ängeln Gabriel. Under Mohammads livstid och under hans tillsyn, blev dessa ord lärda utantill och nedskrivna av hans följeslagare.

I Femte moseboken nämns också att denna profet skall förmedla Guds ord i Guds namn. Då vi tittar i den heliga Koranen, finner vi att alla kapitel, undantaget kapitel 9, börjar med orden: ?I Guds, den Barmhärtiges, den Nåderikes namn?

En annan indikation (förutom profetian i Femte moseboken), är att profeten Jesaja knyter budbäraren som är bunden med Kedar, till en ny sång (en skrift på ett nytt språk) som skall sjungas för Herren (Jesaja, 42:10-11). Detta nämns klarare i Jesajas profetia: ?...och på ett annat språk skall han prata till detta folk? (Jesaja, 28:11 KJV). Ett annat relaterad poäng är att Koranen blev uppenbarad del for del över en period på tjugotre år. Det är intressant att jämföra detta med Profeten Jesaja, 28, som pratar om det samma: ? Bud på bud (kommer han med), , regel på regel, , lite här, lite där." (Jesaja, 28:10).

Lägg märke till vad Gud har sagt i profetian från Femte moseboken, kapitel 18: ?Den som inte hör på de ord som han talar i mitt namn, han skall jag kräva till räkenskap.? (Femte moseboken, 18:19). Detta betyder att de som tror på bibeln måste tro på vad denna profet säger, och den profet som Han pratar om, är profeten Mohammad.

Enligt islam har Koranen statusen av att vara Sista testamentet. Som ett av flera stöd för detta brukar man påvisa att profeten Mohammed omnämns av Gud i det Gamla testamentet och förutsägs av Jesus i det Nya.

En profet skall jag låta uppstå åt dem [Israels barn] bland deras bröder [Ismaels efterkommande], en som är dig [Moses] lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun och han skall tala till dem allt vad jag bjuder honom.« (5 Mos. 18:18)

Och [minns] Jesus, Marias son, som sade: ?Israeliter! Jag är sänd till er av Gud för att bekräfta vad som ännu består av Tora och för att förkunna för er det glada budskapet att ett sändebud skall komma efter mig vars namn skall vara Ahmad/Mohammed.?« (Koranen 61:6)

Dock säger jag eder sanningen: Det är nyttigt för er, att jag går bort, ty om jag icke ginge bort, så komme icke Hjälparen till eder; men då jag nu går bort, skall jag sända honom till eder.« (Joh. 16:7)

Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder, vad som komma skall.« (Joh. 16:13)

Den Paraklet (grekiskans Paráklêtos, troligen en variant av Períklytos, ?den högt prisade?), eller Hjälparen/sanningens Ande i den svenska översättningen, som Jesus talar om i Johannesevangeliet benämndes ursprungligen med arameiskans Mawhamana, vilket är liktydigt med profeten Mohammeds två namn, Mohammed och Ahmed, (?den prisade?, ?den högt prisade?). Dessa båda stammar från verbet hamida (?att prisa?) och ham (?lov? eller ?pris?).

Villkoret att Jesus först måste gå bort för att den utsände skall komma innebär att Hjälparen, eller Parakleten, inte kan vara liktydig med den Helige Ande, vilket är den vanliga uppfattningen bland kristna teologer. Enligt Evangeliet uppenbarade sig denna nämligen såväl före Kristi kallelse (Luk. 1:35, 1:41 och 1:67) och under den tid hans mission varade (Joh. 1:32, 33) som efter hans bortgång (Apg. 2:4).

• ummAmira
    February skrev 2009-04-21 16:27:52 följande:
    ummAmira.#1 - det var ett dåligt argument för att det inte skulle vara Jesus. Du får nog ta i lite mer om det ens ska klassas som ett argument och inte som ett sämre övertalningsförsök.#2 - har jag för lite kunskap om just koranen för att uttala mig om.# 3 - ... jag vet inte vad jag ska säga. Jag blir alldeles matt av förvrängningar. Släpp skygglapparna och vidga dina vyer och än mer, se dig omkring och hur din egen religion utspelar sig - är nog mitt bästa råd.Tveksamt om du skulle ta dig till dig men nu är det iaf sagt.Lycka till.
    Jaha är det ett dåligt argument?Tycker det är precis sanningen.Men du kanske kan förklara vad som är skillnaden mellan Profeten Mohammed och Jesus få se om dina argument är bättre. För likheter finns ej..

Matt av förvrängningar?Ta gärna ett exempel så kan jag förklara ytterligare om d inte förstår.

Ja religionen utspelar sig genom människors handlingar..och inte dömer jag alla människors handlingar som dom rätta,vilken sjuk person gör det?Nej jag kan inte säga att alla som kallar sin muslimer utspelar Islam rätt.Så tänk igenom ditt inlägg och återkom gärna.

Good luck du med..
  • ummAmira

Men Jesus föddes inte som en vanlig födelse..alltså en Profets födelse..Jesus blev till genom heliga anden som sänkte sig över jungfru maria..eller inom Islam en ängel.Sen är en Profet är en vanlig människa som kan lyssna till Gud och tala om vad han hört.En sådan Profet som ska få Guds ord på sin tunga skulle komma.Precis som Profeten Mohammed. Jesus är ju den andra personen i treenigheten som blivit människa..vilket inte alls liknar varken Moses eller andra tidigare Profeter.

Det jag skulle vilja veta som jag skrev i min TS är: Vem menar dom i Bibeln om personen som skulle komma skulle vara lik Moses och från hans bröder..Jesus är inte helt från hans bröder då han ej föddes en naturlig födelse.

totta1 skrev 2009-04-22 05:52:56 följande:
    Jesus är inte halften Gud,halften människa.Han är 100% Gud,och 100% människa.Hur detta hänger ihop,ja,det kan man intte fatta med sina sinnen,man bara TROR det!
    Detta är väldigt fel att tro då Jesus säger i Bibeln:Varför kallar ni mig Gud,ingen är Gud utom Gud allena.
  • ummAmira
    Zophia skrev 2009-04-22 13:23:07 följande:
    Det är lite synd att man ibland måste bli övertydlig för att vuxna ska förstå en andemening. Menar du att ummAmina att du inte skönjer undertonen av vad Kristus egentligen säger här?Kristus visade en övermänsklig kärlek till människor. Därför tog människor tag i honom och sa, du god? Då svarar han, ingen är god, utom Gud. Men andra ord, jag ÄR Gud.Liknande uttalande gjorde han på andra ställen, därför ville judarna stena honom, för att han gjorde sig till Gud.
    Bibeln är full av motsägelser så det är svårt att veta vad som är sant och vad som är hörsägen fr de olika sektledarna..Bibeln skrevs ner mellan 70-115år efter Jesus död och det som berättas är vad dom har hört att Jesus har gjort fr personer som levde 115 år efter hans död.

Jesus fick ingen naturlig död då han upptogs av herren när folket ville döda honom.För på korset ropade han Gud min Gud vad har jag gjort för att förtjäna detta..Så ropar väl inte en Gud? Vi tror ju att Gud räddade Jesus men att folket korsfäste någon som liknade Jesus,den onda minns ej hans namn.

Men min fråga är fortfarande inte besvarad..vad är skillnaden mellan Profeten Muhammed och Profeten Jesus?Eller enklare för dig,vad är skillnaden mellan Profeten Moses och Profeten Jesus?
  • ummAmira
    Zophia skrev 2009-04-22 14:45:40 följande:
    Kristus har aldrig sagt: ?Gud min Gud vad har jag gjort för att förtjäna detta?. Utan han sa, Fader varför har du lämnat mig. Fadern i den stunden lämnade Sonen helt för sig själv för att Sonen ensam kunde slutföra försoningsoffret och få den eviga äran av att ha besegrat synden och dödens makt. Allt för många människor är stendöva vad gäller Kristus andliga liv. T.ex. varför han behövde komma till jorden och lida för människor. Därför är det ingen ide att vidare diskutera sådana ämne.Däremot kan jag svara på din fråga när du säger:?Men min fråga är fortfarande inte besvarad..vad är skillnaden mellan Profeten Muhammed och Profeten Jesus??Skillnaden mellan Kristus och Muhammad är att när Muhammad såg att hans folk var hungriga, rånade karavaner och gav sitt folk mat. Kristus däremot när han såg att människor var hungriga, vände sig till Fadern, välsignade sju bröd och några småfiskar och mättade över fyra tusen människor. Detta är den stora skillnaden mellan Kristus och Muhammad.
    Vart finner du din källa till detta antydande ang Profeten Muhammed?

Och du kan fortfarande inte svara på frågan..skillnader deras födelse,skillnader i död,skillnader i partnerskap-giftermål..jag kan svara åt dig..en Profet lik Moses ska komma..Moses blev född en naturlig födelse,död en naturlig död,gift med en kvinna och levde ett familje liv,utförde det Gud sa till honom och offrade sig inte för andras lidande.Precis som Profeten Muhammed dock absolut inget av detta gjorde Profeten Jesus..då han inte är lik Moses!

Jag är fascinerad av hur prisad Profeten Jesus är i Islam och hur hatad Profeten Muhammed är inom Kristendomen..tråkigt.

Ang ditt tidigare inlägg om att sprida religionen med våld så råder jag dig fortsätta läsa 5:e moseboken så finner du att du ska döda alla männen som motsäger sig religionen och skona kvinnorna och barnen och även om du finner en av kvinnorna attraherande får du ta henne till fånga så hon får sörja sina mördade föräldrar en månad sen ska du ha samlag med henne och ingå giftermål..
  • ummAmira

Hs egen skrev 2009-04-22 15:09:36 följande:

NT skrevs mellan år 55 och år 115 möjligtvis. Och då må man vara införstådd i att Jesus dog år -33 ca. De som skrev ner kan alltså ha varit mellan 20 och 90 år. En del av texterna är sådana som har berättats från mun till mun.Men på den tiden var man väldigt van vid att lära sig texter utantill eftersom det var den tidens sätt att sprida saker, genom mun till mun och man hade olika knep för att hålla texten aktuell, genom att använda sig av särskild grammatik etc.Exempelvis När Johannes skrev eller dikterade Uppenbarelseboken var han en gammal man som satt i fängelse på ön Patmos. Då var han 90 år..
    Ja jag vet,men att inte Jesus själv nedtecknade sina uppenbarelser gör det hela lite svårare att lita på menar jag.Nej jag litar hellre på nedskrivna bevis,som har hittats som fynd och bevis.

Men Många av lagarna Moses klargjorde är desamma som Islam så kulturen lever vidare i nästa religion fast med en ny Profet som sammanställer både judendomen och kristendomen då många människor avtog fr Moses väg. Moses var den tidens Profet,Jesus var sin tids Profet och Muhammed är den sista Profeten.Men ett kännetecken att det är den sista Pofeten är att han alltid talade vis Guds namn..vid Allah började han sina meningar som det redan står förutspått i Bibeln att Profeten kommer göra...
  • ummAmira
    February skrev 2009-04-22 16:24:52 följande:
    ummAmira - snälla skäm inte ut dig själv.Alla som säger att bibeln motsäger sig själv bevisar hur lite de kan om den och bara plockar ut pick och pack och nöjer sig med det och gör sitt bästa för att det ska dansas efter sin egen pipa.Förvrängningar och lögner gör inte heller saken bättre. (låt mig bespara dig lite tankeverksamhet med att förklara att det tex var påståendet att "kristna hatar mohammed", som jag menade)Om du inte vill att människor ska kritisera islam så föreslår jag att Islam inte går ut med företrädare som dig. Det gör ju att man får "en viss" uppfattning. Är du med?Sällan har jag stött på sån ignorans från en "annan" religion som medvetet dissar och förvränger endast för att skydda sin egen åsikt istället för att faktiskt lyssna och lära sig nåt.Credit till de som ställer frågor för att lära sig något, istället för de som ställer frågor för att ta tillfället att såga något som inte går att sågas. Alla försök tyder på otillräcklig kunskap.Gå hem och läs på lite kära du. Eller se över din ödmjukhet vad gäller andra religioner, speciellt om du du vill göra din röst hörd. Lära sig nåt är väl knappast någon tackar nej till om man har huvudet på skaft.Jag får be om lite objektiv från din sida. (och egentligen de flesta som sysslar med religion, men nu råkar du vara högst aktuell)
    Vart har jag skämmt ut mig ge ett exempel först ocg främst.För att jag kommer med svar på era synvinklar skämmer jag inte ut mig,utan jag delar med mig av hur jag ser på saken..vad är problemet för dig..trampade jag dig på tån eller,blev ämnet för känsligt så du måste ta till personliga påhopp som att jag skämmer ut mig..stackars liten.

Jag har inte sett någon som kritiserar Islam,gör du det kanske?

Vart har jag dissat,eller förvrängt kristendomen?Jag ger ju min synvinkel eller hur?

Jag tror du behöver läsa på så du åtminstonde kan besvara en av mina frågor innan du öppnar munnen..
Svar på tråden Kunniga Kristna..kan ni förklara detta?