OMEGA3?
Hej!
Tar någon av er OMEGA3? Vad förebygger det och hur mycket tar ni?
Griper efter halmstrån för att få min lill* att stanna kvar.
Kram!
Hej!
Tar någon av er OMEGA3? Vad förebygger det och hur mycket tar ni?
Griper efter halmstrån för att få min lill* att stanna kvar.
Kram!
Omega3 är framför allt bra för hjärtkärlcirkulationen, dessutom har man sett en positiv effekt i ADHD-sammanhang, att barn med ADHD i 80% av fallen visat förbättringar i motorik och koncentration.
Dessutom är omega3 bra i samband med att hjärnan utvecklas hos bebisen.
Jag käkar omega3 både i den här och i sonens graviditer för att min make troligtvis nedärver ADHD, då han har en dotter som har det. Det beror helt på vilken sort du äter hur många du ska ta, det står på förpackningen.
Däremot tror jag inte omega3 har någon effekt på att din bebis stannar.... i det avseendet tror jag inte det är så mycket vi kan göra utan läkares inverkan med pregesteron t ex (har för mig att det är progesteron) men då skall man ha en hel del utredningar bakom sig...
Chansen är ju långt större att det ska gå bra än att du ska få missfall....
Tack TeaSpoon!
Jag tar nu både progesteron och trombyl (blodförtunnande), men har även läst om omega3 i korrelation till missfall. Känner att efter som jag har haft 5 täta mf så griper jag efter alla strån för att denna lill* ska stanna!
Kram,
Börja käka isf varje halmstrå är ju en livlina...
Omega3 är väldigt bra att äta alltid, gravid eller ej......
Min make arbetar som herbalifedistributör så därför äter jag 2 hebalifeline dvs (omega3)
3 gånger om dagen det blir således 6 st om dagen.
Omega3 är bra för en massa saker utöver det som ovan nämnts tex lederna & hjärnan äver för oss vuxna. Det fungerar som ett slags smörjmedel för hela kroppen.
Tänk på att ska välja en produkt av bra kvalite för det finns mycket skräpprodukter därute. Det finns oxå olika sorters omega se till attt du tar rätt sort dvs omega3....
Jag har själv haft fem missfall men det sista var ett utomkveds så min äggledare togs
bort: Går därför på ivf-behandling & är lika orolig som du för att få fler missfall....
Jag proppar i mig av våra vitaminer, mineraler & omega3....
Lycka till....
Hej!
Jag äter omega-3, de är antiinflammatoriska och blodförtunnande, tycker de är ett jättebra halmstrå mot missfall, jag använder dem just nu och är gravid. Äter 4 st om dagen. + trombyl + progesterone.
/K
Hej tjejer,
kommer här och blandar mig in i diskussionen.
Jag har också ätit Omega 3 innan och även nu. (har precis testat+)
Detta för att min läkare ordinerat detta då jag behöver blodförtunnande under graviditeten speciellt.
Jag har dock läst på burken till Omega-3 Forte, som är kapslar med högkoncentrerat omega 3, att det INTE rek. att man äter dem när man är gravid.
Så kolla med era läkare först, så att ni inte hjälper några mf på traven......
/Sara
Om omega-3 är antiinflammatoriska ska man verkligen äta dem då om man försöker bli gravid?
Efter vad jag förstått kan a-inflammatoriska mediciner försvåra chansen att bli gravid eller är jag helt fel ute?
FN
Många har börjat tro att missfall kan bero på för starkt immunförsvar.
Hej Kuben med flera!
Jag har liksom sara 37 har läst på omega 3 burken och de
står där att man inte ska äta dessa när man är gravid
eller ammar.
Jag frågade min gyn om saken och fick till svar att de kan
va ifrån insjöfisk och de är ju mycket tung metaller och
de ska vi gravida inte äta.
MEn fick rekomenderat att äta Efanatal som även de är fiskolja
fast speciellt för gravida finns att köpa på Häsokostaffärer.
Vet inte men tror att de inte är ifrån insjöfisk utan ifrån haven.
Jag tror nog inte att de är någon fara med omega 3 men jag vågar
inte chansa efter alla mina missfall så jag äter Efanatal.
Men fråga era gyn vad dom säger.
kram
flisa
Jag har undrat lite om Omega 3 i kombination med Trombyl. Står på min Omega 3 burk (från apoteket) att man ska vara førsiktig om man æter blodførtunnande medicin (Trombyl). Verkade dock inte som om min ivf lækare kænde till detta. De ordinerar næmligen Trombyl då man ruvar.
Hej!
Man kan läsa på livsmedelsverket hur mycket tungmetaller de innehåller, och de innehåller under gränsvärdena, de flesta sorterna i alla fall.
Min gyn tyckte de var ok att äta tillsammans med trombyl. Men man ska ju känna sig tillfreds med vad man stoppar i sig, men jag resonerar som så att det blivit en massa mf de gånger jag inte åt omega-3, så jag tar den risken denna gången...men som sagt alla ska ju gilla sina egna beslut.
Jag tror att de skriver att de inte rekommenderar till gravida, helt enkelt för att det är standradskriften så länge man inte har jättemycket info som säger att det är helt säkert. Och eftersom det är naturläkemedel så finns ju inte en massa forskning på gravida.
Jag äter Omega3, fast inte fiskolja utan linfröolja eftersom jag e vegeterian. På mina burkar står det ingenting om att gravida inte bör äta så jag tar 2 kapslar per dag, vet inte hur mkt 1 innehåller men rek. är 2-6 kapslar per dag av den sort jag äter. (Glanshammars linfröoljekapslar)
Här kommer lite fler tips på saker som kanske kan hjälpa dej att få behålla liten:
*Undvik alkohol mellan ÄL och BIM (lite sent för din del nu kanske men ja nämner det ändå)
*Inget sex första 12 v
*Ta det vääääädligt lungt, gå sakta, spring inte, bär inga tunga grejer - känn verkligen efter hur din kropp mår och reagerar. Själv fick jag som mensvärk + en blödning efter att ha sprungit till tåget, men tog det jättelugnt efter det och då gick det över
*Ät större dos av folsyra än vad som är rekommenderat, det är ju inte säkert att 400microgram räcker för dej och ett ev överskott kissar man ut så det e inget som skadar dej el din bebis!
*Ät även tillskott av alla andra B-vitaminer, har läst att brist på det kan leda till upprepade mf
Hmm, tror nog det va allt ja hade att dela med mej av! Har själv haft 3 mf i rad men har nu lyckats komma till v 29 med min 4:e graviditet, känns helt overkligt! Men alla ovanstående tips använde jag mej av, vet ju som sagt inte om nåt av dom har hjälpt den här gången men det känns iaf bra att man försökt med de knep som finns.
Lycka till Kuben!
Kuben! Är du gravid? I så fall får jag gratulera!! Du o jag som diskuterat en del kring adoption. Jag hoppas det går bra denna gången! Kram
Min koagulationsläkare säger att jag inte ska äta omega3 medan jag är gravid men nu tar jag kraftigare blodförtunnande än trombyl - jag tar fragminsprutor. Det är så att man blir mera lättblödande av omega3. Självklart är det till viss del en doseringsfråga - men jag hade nog undvikit det just i samband med trombyl. Jag jobbar inom intensivvård och om en patient redan är lättblödande brukar vi vänta med att ge dem omega3. Annars är ju just vitaminer och mineraler lite poppis nu och vi pumpar våra patienter fulla med just omega3 för att hjälpa dem på traven.