• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Jag bor i Stockholm så det blir inget Varberg tyvärr.

Födde på Södersjukhuset sist, men tänker nog välja Danderyds sjukhus denna gång.

BUBBLAN2 - hjälp vilken upplevelse första gången. Usch! Inte konstigt att vi är så många som blir rädda för att föda igen.

Det är härligt att läsa att folk fått en fin andra (eller femte) förlossning efter samtal och hjälp fr¨n bra personal på förlossningen.

• Madelenin

Har du möjlighet att få kejsarsnitt då? Låter inge bra alls det där.

Mrs Rasmusson skrev 2009-03-27 09:36:17 följande:

Jag fick min son juli 07 och väntar nu nästa till juni 09. Jag var inte alls rädd med sonen, men nu 2a gången är jag livrädd :( Har gått på första Aurorasamtalet och tyvärr, det hjälpte mif nada *snyftar* De pratade om en planerad igångsättning för att kunna garantera mig smärtlindring då min första förlossningen gick väldigt fort så det inte hanns med. Och NEJ bara för att det gick så fort var det defenitivt inte lindrigare, så tro inte att 24h kan vara värre. En snabb förlossning kan ofta ge biverkningen av att man inte hinner med smärtlindring, man spricker lättare, min bebis hann inte åka ner ordentligt, krystningarna kom aldrig igång så jag kände aldrig att jag behövde eller ville trycka på vilket kan vara farligt dör bebis. Jag har blivit så ledsen då alla mina vänner bara säger ja men så snabb förlossning kan ju intevara så jobbig! Man ska aldrig jämföra smärtor, tider, värkmedel då det gäller en förlossning, ingen är den andra lik. Ska på mitt 2a samtal på måndag och förklara att jag nu har sådan grov oro som givit mig magkatarr så jag får äta starka tabletter, överdoserat plus starka värktabletter upptill =( Å inte lär det bli bättre förrän efter förlossningen.... Hur fasen lugnar man ner sig o njuter då man är så rädd?
  • Madelenin

Jag kan brottas med känslor som att jag gett upp om jag kräver kejsarsnitt. Att jag inte är tuff nog inför mig själv så att säga. Jättelarvigt egentligen...

Samtidigt får jag ju panik om jag ser något på tv som ens påminner om en förlossning. Tittade i en gammal Amelia Vänta barn igår och mådde så fruktansvärt dåligt när jag såg en bild på ett barn som var på väg att födas ut. Kvinnan såg ut att ha så fruktansvärt ont. Och jag vet ju själv hur j*vla ont det gör och den vedervärdiga känslan av att spricka.

Tänk vad lugnare jag skulle känna mig om jag visste att jag inte behövde föda ut ett barn. Men samtidigt så säger folk att det bäst för barnet att födas vaginalt etc etc.

Det blir så motstridiga känslor inom mig. Vet bara att jag är livrädd.

• Madelenin

red flower skrev 2009-03-31 17:47:01 följande:

Har en son som fyller 5 år i sommar. Han föddes 4470 g och var 54 cm lång. En stor bebis för min lilla kropp. Jag gick över 2 veckor och tyckte förlossningen var ett helvete. Tog mig flera månader att återhämta mig fysiskt. Jag kröp till toaletten hemma. Drabbades av depression. Vågade inte skaffa fler barn. Därför väntade vi så länge med syskon. Nu är jag så ledsen över att det påverkade mig så mycket. Nu är jag gravid i v. 30 och väldigt nervös inför det som komma skall. Har gått hos aurora sedan början av graviditeten. Jag kunde inte tänka mig att föda vaginalt igen men nu vet jag inte längre. Kanske har jag bättre självförtroende nu? Det går verkligen upp och ner precis som mina hormoner. Min största rädsla är att få ett stort barn igen eller kanske ännu större. Katastroftankar finns där hela tiden och jag försöker lära mig hantera det. Är glad att jag hittat denna tråden så att man vet att man inte är ensam om att känna såhär.
    Har du fått göra tillväxtul då? Jag satte ner foten på inskrivningen och sa att jag behövde det. Min barnmorska höll med.

Känner du att dina Aurora-samtal hjälpt dig något?
  • Madelenin

Vad skönt det är att få höra lite olika erfarenheter om detta.

Min sambo jobbar också borta, men ska börja jobba i Stockholm i höst. Han ska dessutom ta ut två månaders semester så att det inte riskeras att han missar förlossningen. Kan inte tänk mig att blanda in någon annan i det.

• Madelenin

Bodica - det lät ju toppen!

Jag hoppas att jag ska få en mycket välplanerad förlossning och extra mycket hjälp om jag väljer vaginalt tillslut.

Har en tid hos min barmorska den 17/4, och då ska hon knåpa ihop en remiss.

• Madelenin

Kalinka

Ja,det är jobbigt med de blandade känslorna. Jag känner verkligen att vaginal förlossning och kejsarsnitt är som pest och kolera. Rädd för bägge.

Jag hoppas du kan få hjälp i ditt nya landsting då. Hoppas att du får träffa någon som är bättre lämpad och inte har en usel dag.

Min mage börjar synas rejält nu, är i 18+2 idag. Ju mer jag växer desto mer medveten om att en förlossning ska ske blir man. Men men, jag hoppas jag får bra hjälp.

• Madelenin

Ja, det känns helt enkelt inte "normalt" att föda. För en sådan smärta ska man inte behöva uppleva. Det är konstigt att man inte stryker med...

Vi var på UL idag, och det kändes bra att se bebisen och allt verkade bra. En bra milstolpe avklarad i alla fall.

• Madelenin

Vecka 20! Är beräknad till den 27 augusti - lååååångt kvar. Vi ar bokat in könsul och så, för jag tror att det blir snäppet lättare om jag kan relatera och prata om honom eller henne inför en förlossning.

Ska till min bm 17 april, och då ska vi ta upp det här med aurorasamtal igen så att hon skaffar en remiss. Hon har låtit väldigt lugnande. "Gå dit och prata en eller flera gånger. Lägg upp en plan för en vaginal förlossning. Känns det ändå inte bättre ska du självklart snittas."

Känns bra att hon tagit mig på allvar så här långt. Jag hade ju misstänkt graviddiabetes i förra graviditeten och sonen var u som sagt stor, 4600 g. Så hon tar själv upp att vi ska kontrollera allt extra noga. Känns bra att inte den bördan också ligger på mig.

• Madelenin

Lilla Pop, det låter klokt att förbereda sig till tusen. I och med att du flyttar kanske du också få en bra nystart med aurora-samtal.

jag kan också tycka att jag ska gaska upp mig. Men - nej! Det var ju en hemsk upplevelse och inget jag vill gå igenom igen. Och hade de varit snubbar som fött barn hade de aldrig tvekat på att klaga. De hade dessutom fått tusenfalt bättre uppbackning och förlossningar. Så vi ska stå på oss!

Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?