• Madelenin

Aurorasamtal för omföderskor?

Det låter som att din man också behöver gå på aurora. Man kan ju förstå att han är uppskrämd av det som hände. Och han kanske känner sig säkrare om ni har gått där och vet om att ni har en plan.

kalskulan skrev 2009-05-27 21:43:24 följande:
    det du sa om mannen är SÅ bra! jag känner likadant att min man måste föra talan. men jag känner inte förtroende riktigt för honom för han är konflikträdd och det gör att han inte kan "stå" + att han mesar sig runt mig, förlåt älskling, men det är tyvärr så. förra gången märkte jag inte ens att han var där, han hanterar kriser genom att låsa sig (ju mer jag skriver desto mer funderar jag på doula..:S) en annan sak är att han inte tar reda på saker eller sätter sig in i saker så bra, eller komplicerar genom att överanalysera. det är hans reaktion, han är annars jättebra men här tog rädslan över. han satt ju med dottern i över en timme och visste inte om jag var död (de körde ut honom när det gick snett) så det är ju inte konstigt att han är förlossningsrädd heller...
    Jag mitt pucko tittade ju på barnmorskorna som går på svt på onsdagar. Varför är jag så dum. Får sådan ångest och sitter helt galet stel i soffan. Sen börjar jag gråta och ringer sambon och berättar att jag ska dö när jag föder. Snacka om att plåga sig själv.
  • Madelenin

Ja, det kanske är lite som en kbt-behandling att se det. Men jag fick ju panik av hon med sugklockan. Skrik och panik.

• Madelenin

Det är från Norge nu, två avsnitt har visats. Svt 2, 21:30 på onsdagar.

• Madelenin

Kul fika...

Sonens pappa ar inget större stöd då han gick med på allt barnmorskorna sade. Men den här gången tror jag att det blir bättre på den fronten. Sambon gör allt för att stötta och talar dagligen om för mig att han ska bråka med personalen om de inte gör som jag vill.

Kalinka skrev 2009-05-28 13:35:22 följande:
    Min man satt också i minst 1 timme ensam med dottern och visste inte om jag levde eller inte, eftersom de sprang iväg med mig pga att jag blödde kraftigt. Mitt i alltihopa kommer en undersköterska med den omtalade förlossningsbrickan och tycker att han ska fika ensam... Sammanlagt var jag borta i 3 timmar pga sövning och uppvak. Jag var faktiskt positivt överaskad av vilket bra stöd min man var under förlossningen. Men till nästa gång måste han bli bättre på att ryta ifrån när något inte fungerar.
  • Madelenin

Låter knäppt kanske men jag fattar inte det här med upptagna barnmorskor. Som jag förstår det ska det finnas en bm per rum och patient. Sen ska det finnas ytterligare några som svarar i telefon och finns där för byte om man inte är nöjd.

Kalinka skrev 2009-05-28 13:46:09 följande:
    Som tex att ligga i 2 timmar med konstanta pinvärkar utan att få någon hjälp, för att min bm var upptagen just då.
  • Madelenin

Men vad skumt. När jag varit på infomöten på både Sös och DS har jag fått den infon. Men det var kanske ett önskescenario såklart.

Auris skrev 2009-05-29 19:42:58 följande:
    Nej. Det finns inte elltid en barnmorska per rum och patient. Det beror helt på hur många som föder just då. Med både ettan och trean hade min barnmorska en annan förlossning på gång samtidigt som låg "före" dvs de räknade med att den kvinnan skulle hinna föda innan det var dags för mig. Med ettan så var sedan barnmorskan på rummet med oss slutet av öppningsskedet och hela krystskedet. Med trean överraskade jag dem med en snabb slutspurt så barnmorskan hann precis in till mig och ta emot barnet sedan var hon tvungen att rusa över till den andra salen igen När jag gjorde praktik på förlossningen var det inte alls ovanligt att barnmorskorna hade flera förlossningar på gång samtidigt. De måste ju ta emot alla som kommer oavsett hur fullt de har. Andra dagar kunde de ha det hur lungt som helst.
  • Madelenin

Fick min kallelse till Aurora-kliniken på DS idag förresten! Kändes toppen!

• Madelenin

Men HJÄLP! Jag vill ju ha all hjälp i världen. Och gärna föda efter Danderydsmodellen (även om de har svårt att att efterleva den idag).

Nåväl, jag hoppas att man får mer stöd i och med att man varit på samtal där.

Kalinka skrev 2009-05-30 18:56:12 följande:
    Jag håller med. Det hör nog snarare till undantagen att en bm bara hade en patient. När jag var på praktik i Östersund var det så, men då var det i november när det är som lugnast på förlossningen. Däremot är det väl oftast så att en bm har en förlossning som är riktigt aktiv i taget. De försöker nog pricka in så att de olika patienterna inte ska krysta precis samtidigt. Men ibland händer det ju att patienter kräver rätt mycket även tidigare under förloppet. Så blev det med mig. Min bm var upptagen med att förlösa en annan patient, för jag var ju "bara" i latensfas. Därför var hon upptagen när jag fick mina pinvärkar.
  • Madelenin

Najs att höra att man kan vara så lugna att man till och med sminkar sig!

LabLover skrev 2009-05-31 08:18:29 följande:
    Nja, de försöker nog. Efter min första förlossning så var jag jätterädd för att bli lämnad av personalen hela tiden men de kunde/ville ändå inte garantera att jag skulle ha en BM hos mig hela tiden, trots mina aurorasamtal. Jag vill också dela med mig av en annan sak. När min andra förlossning väl satte igång blev jag kolugn! Ringde barnvakten, duschade och la lite vardagsmake-up! Min syster (barnvakten) OCH jag hade ju trott att jag skulle vara hysterisk och livrädd för ett snabbt förlopp och slänga mig i bilen typ vid minsta lilla känning men så blev det inte alls alltså. Nu blir det säkert inte så för alla men jag tror att den där tryggheten och igenkännandet gör att vi kvinnor ändå reagerar på det sättet. Jag hoppas det blir så för er andra också när det väl är dags.
    Två veckor kvar till aurorasamtal för mig i morgon. Nu gäller det att samla alla tankar. Har kommit fram till följande saker jag önskar mig hittills vid vaginal förossning:

* Ingångsttning innan bf så att bebisen inte blir samma gigant som storebror.
    * Epiduralnålar satta innan förlossningen startar.
    * Lavemang.
    * Hög personalnärvaro.
    * Lustgas vid vaginala undersökningar.
    * Hjälp att känna av krystvärkar
    * Att de inte ska vifta med sprutor framför mig
    * Tala lugnt med mig
    * Inte visa upp moderkakan

Jag VÄGRAR förda en jättebäbis. Vågar heller inte riskera att gå hemma med värkar och riskera att inte få någon bedövning.

Vad tror ni?
Svar på tråden Aurorasamtal för omföderskor?