Inlägg från: MrsMurphy |Visa alla inlägg
  • MrsMurphy

Pladderbebisarna Del 7

Lurkan: Jag fick ju panik när Nora hade lekt med en unge som hade svinkoppor när hon var rätt liten och det eländet sprids verkligen som pesten. Så jättenoga med hygienen, sprids via prylar också så jag diskade typ allt som dom varit i kontakt med. Byta örngott varje dag så han inte smittar sig själv igen. Hålla rent och smörja in med microcid.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • MrsMurphy

Lurkan: Japp, men i det läget var det ju småskitar som kravlade runt på filt som det handlade om... Men om jag inte missminner mig så var det ruskigt smittsamt och just detta med med att byta örngott och så var rätt viktigt om jag inte missminner mig... Kan ju försöka undvika att han och Polly grejjar med samma saker om möjligt!

Nora är riktig sjukling idag så hon ligger nedpackad i soffan och tittar på Teletubbies nu.

Befinner mig i Teletubbieshelvetet!

• MrsMurphy

Morron!

Jag måste säga att det är sju resor enklare med andra barnet, vilken skillnad! Tror att det är en av de positiva sakerna att man får tätt är att det fortfarande sitter som rutin det mesta. Nora har tom blivit lättare att göras med nu än när vi bara var vi två här hemma.

Noras inskolning har gått åt fanders, började ju i några dagar förra veckan men sen blev hon ju sjuk (vilket vi alla har blivit nu, Egil är inne på sin andra förkylningen nu) så vi får mer eller mindre börja från början när hon kryar på sig.

Vad ger ni andra era barn att dricka egentligen? Hon har fått för sig att vatten och mjölk är skittråkigt och blir helt förbannad när hon får det. Och nu som sjukling så känns det ju rätt angeläget att hon dricker och jag känner inte för att vänta ut henne. Dricker en del av dessa sugrörsdrickor från semper och såna tillverkare som det inte är en massa skit i vid fikor ute. Men det är ju inget jag vill ge hela dagarna.

• MrsMurphy

Nora har nog ätit/druckit allt mellan himmel och jord vid det här laget. {#lang_emotions_undecided} (förutom spritdrycker och läsk) Och jag fattar inte hur folk lyckas med att INTE låta dom smaka för hon blev fullständigt rabiat när hon hade nån trotsperiod för några månader sen och hon såg någon dricka/äta nåt som hon inte hade fått. Ok, att vara bestämd när det gäller det mesta men dom fajterna tyckte jag bara var onödiga. Och var man då med släkten tex med 4 andra barn mellan 2-11 år så kräver inte jag att dom ska dricka vatten/mjölk för att Nora ska leva i ovisshet vad det finns för andra "godsaker". Det gick så långt att hon totalvägrade att äta på sin egna tallrik och dricka i sin egna mugg för hon verkade tro att hon blev lurad hela tiden. Hon vet onekligen vad hon vill den här tjejen.

Hon var ju sjuk för några veckor sen och sen dess har hon trilskas med vatten/mjölken för då kopplade man in detta med att "huvudsaken hon dricker". Och det har varit skitsvårt att "plocka" ur henne ur detta. Tycker dock att dessa sugrörstetror från semper är vettiga men samtidigt så kan jag ju inte livnära henne på det konstant och nu lutar det åt att hon tröttnat på det också. Blir galen på hennes "egna vilja" som kommit när det gäller mat/dryck.

Får nog göra en räd till affärn snart och leta efter vettiga alternativ...

• MrsMurphy

Magda: Jo, man kan ju bli galen för mindre! Håller med om att det är skönt att man kan börja kommunicera men det funkar inte alls när hon tvärvägrar och är ynklig och blir galen när hon är sjuk. Humöret är ju verkligen i tårna när hon inte käkar/dricker som folk och då är det ju inte läge att ens försöka resonera. {#lang_emotions_yell}

• MrsMurphy

Hf: Kom nyss på den brillianta idén att göra smothies här men med frysta bär och mjölk! Och ett sugrör till det så rann det ner som en dans.

• MrsMurphy

Från början valde jag att vara riktigt bestämd när det gällde allt sånt här men mycket snart så insåg jag att det blev stora bråk om det mesta och att allt detta som verkligen ÄR farligt föll in i samma bråkverkstad. Då valde jag att prioritera att hon verkligen ska förstå när saker är farliga på riktigt och att det inte får bli samma bråk om saker som egentligen inte är så viktiga.

• MrsMurphy

Jag såg helt enkelt ingen vits med ungefär 95% av bråken för allt kommer ju och går och när hon var mindre gick det ju inte att resonera. Anser inte att det finns nån vits att vinna ett krig som faktiskt inte är så viktig... {#lang_emotions_undecided} Jag anser ju inte att sånt i matväg och kläder ska likställas med att springa över parkeringar, klättra på spisar och jag tyckte det var viktigare att få henne att förstå när jag menar allvar. Men för det så låter jag verkligen inte fhenne få sin vilja igenom när det gäller allt men just dessa löjliga trotsbråk med saker som inte är allvarliga, det var rätt skönt att bara skita i det och ignorera hennes hysteri. Men när det gäller dessa allvarliga saker så förstår hon hyggligt nu att det är allvar. Hon är livrädd för spisen och parkeriingar...

• MrsMurphy

Jazzy: Det jag menar är att det i många fall blir helt onödiga bråk om löjliga saker. Det handlar inte om att dom ska bråka till sig saker utan att jag anser att det är löjligt att det ska bli stora fajter om saker som man ändå kommer att tillåta inom några år.

• MrsMurphy

Morrn morrn!

angiee: Vågar inte ens tänka på hur läget är här... Antagligen inte överdrivet bra och jag måste verkligen ta mig i kragen ochkniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiipa. Men hopplös.

Thezz: Jag var ju livrädd för hur allt skulle bli här men det har gått så bra så! Ta det bara lugnt och kräv inte så mycket av dig själv. Vi är mest ute här hela dagarna och bebisen sover som en gud i vagnen så jag glömmer i princip bort honom mellan varven. {#lang_emotions_embarassed} 

Sen till det är dags med amning och sånt så brukar jag ha klämma in mellisar där och hon får gosa ner sig med oss i soffan och käka vinddruvor och glo på Teletubbies.

Nora var ju några dagar förra veckan på inskolning på dagis och för min del kändes det som om jag helt plötsligt drunknade i en massa tid här då man kunde gosa bebis och fixa med allt.

Men iofs, jag har en väldigt lätt 2:a här som sover som en gud, äter bra och snabbt och är nöjd för det mesta. Nu kånkas han runt i en babysitter där han sitter och glor den mesta vakna tiden. Inom ett kick kommer du också nått den tiden!

Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7