• angiee

Pladderbebisarna Del 7

jazzy skrev 2009-03-22 20:30:33 följande:
    spännande... Ni bor i sthlm kommun nu va?
    j nu är det sthlms kommun, så det blir ju högre skatt i huddinge, BLÄÄÄÄ!!!!
    Pratade precis med förskole avdelningen på huddinge, ang. plats inför nästa år, som vanligt kan de ju aldrig ge tydliga svar, så det är väl  bara att söka någon flrskola & hoppas på d bästa. Man har ju INGEN KOLL ALLS på vilka som är bra resp. mindre bra
    ღ ♥ ღ Vendla - vår livslånga uppgift & kärlek ღ ♥ ღ
  • angiee

Vi får tillbaka 22000:- sammanlagt & det känns super att lägga till hushållskassan om vi nu flyttar!

• angiee

249:- tror ja?

• angiee

Hannah

Jag tror att det beror lite på hur man bor. Om vi flyttar till ett nybygge med X antal bygg garantier etc kan vi vara "säkra" att inte behöva lägga ut multum om ex värmen skulle pajja.
    Bor man i ett äldre hus där man kan räkna med stora utgifter om ngt skulle gå sönder kanske en större budget är bra att ha.
    Vi tänker oss en stående buffert omkring 30.000 att ha som extra om något händer. Flyttar vi nu till årsskiftet blir den bufferten till hushållet, att plocka av om det krisar.
  • angiee
    Honeyflowers skrev 2009-03-24 09:34:53 följande:
    Buffert= oföutsedda utgifter samt pengar till möbler, resa m.m
    för vår del skulle en buffert i dagsläget handla enkom om uförutsedda utgifter. Det kommer nog dröja innan vi kan resa tyvärr
    Dock bygger C´s föräldrar hus i Toscana, dit kan man flyga för ingenting med Ryanair. FÖrhoppningsvis kan vi skrammla ihop till en sådan resa längre fram.....
  • angiee

NI SOM BOR I HUS? & HAR KOMMUNALT VATTEN?

Hur mycket betalar man för vattenanvändingen, vilka summor handlar det om , om man lever som "Vanligt" - duschar, diskar etc....
  • angiee

Om vi flyttar nu så blir det inget "bröllop", eller JO det blir giftermål men inget som vi planerat med middag etc för alla gäster, det blir jag & C i rådhuset tillsammans med våra föräldrar.

Billigt & nödvändigt om vi köper hus!
  • angiee

Hur funkat det där om man jämkar? Det kommer ju vi absolut att göra varje månad, får man tillbaka på skatten ändå? Tänker på det du skrev AE?

after eight skrev 2009-03-24 08:02:22 följande:
    Vi har ju ändå jämkat, så jag trodde inte att vi skulle få tillbaka så mycket. Vågar nog inte tro riktigt på det förrän jag fått hem papperskopian och kontrollerat alla uppgifter hemma. Men tänk om det stämmer, så underbart!
  • angiee
    Hannnas skrev 2009-03-24 09:47:13 följande:
    Vår vattenförbrukning ligger på ca 700/800 kr/mån ungefär... Intressant det där med buffert vi har väl knatat ihop till ca 10 nu eftersom vår gamla buffert "sögs upp" av flytten... så är det väl för de flesta... tänker mig en buffert på minimi 20 och helst 50... drömmen 100 men den tror jag inte går att uppnå eftersom huset hela tiden kommer kräva visst underhåll som man inte kan förutse o sen vill man kanske renovera el bygga till el annat som man använder bufferten till... resor o möbler o annat får gå på ett annat konto så att säga.. så 2 sparanden där... ett vanligt spar till relativt rörliga grejjer o ett spar till bufferten... Låter väl rätt ok... sen personliga spar på det såklart... men det är fasen inte lätt att spara en massa nu med nytt hus som har mkt att göra, inga möbler nada till trädgården o sen FP på det... menar, vi måste ju ha en gräsklippare
    Men det tycker jag låter som mycket i månaden!
    Är det avhängt på hur stor bostad man har också? Skillnad på nya / äldre hus?
  • angiee
    Thezzizen skrev 2009-03-24 09:50:19 följande:
    Angiee, vår sista två räkningar har llegat mellan 360-390 kr i månaden för vattnet. Beräknad årsförbrukning på 110 kubik
    Använder ni badkar då? Det drar ju mer än dusch tex.
    Det är ju sånt där man inte är van med när man bor i lägenhet! Massa utgifter blir det!
    Renhållning & sophämting per år då?
Svar på tråden Pladderbebisarna Del 7