• Anonym

Gravid v. sex ,fruktansvärdt ....

Hejsan!
    Är gravid i vecka sex och har haft vanligt illamående trött huvudvärk halbränna inge ovanligt lixom..

Men igår kväll hade jag sån himla värk i magen det gjorde lixom riktigt ont jag kunde knappt resa på mej & när jag väl gjorde det så kändes som att man körde en kniv så långt ner på magen man kan komma precis över könet eller vad man ska säga.. och det strålade ner i låren & lite bak på ryggen. Inte som mensvärk utan mycket mycket värre. Gjorde så fruktansvärt ont ,det var inte långt ifrån tårarna. Somnade tillslut iallafall & idag har ja sjukt ont långt ner på ryggen och det känns underligt i magen.
    Känner inte heller av mitt iallamående eller halbränna som jag haft alla andra dagar..

Har funderingar på att ringa till bm men vet att dom kommer inte kollar iallafall..

Hjälp, någon som har något förslag?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-04 09:26
    Snabba svar vore super!

• Svar på tråden Gravid v. sex ,fruktansvärdt ....
  • Rosenöga

CRP är ett blodprov som visar ifall du har en infektion i kroppen.

Det kan ju vara tidigt att se ett hjärta som slår hos fostret redan i v 6 men det syns nog om det finns något där, i livmodern.

• Rosenöga

Sedan kan man mäta hcg genom blodprov vid flera tillfällen och genom att se om det sjunker eller stiger komma fram till om det kan vara nissfall eller utomkveds.

Urinprov för att utesluta UVI får du också lämna.

Här är en tråd där någon frågar om symptom. Har inte kollat men du kan se om det stämmer in på dig.
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m41724294.html

• Anonym

Ringt gyn nu på morron igen & inga telefon tider idag heller suck..
    Ska ringa

Rosenöga skrev 2009-03-04 22:48:09 följande:
    Sedan kan man mäta hcg genom blodprov vid flera tillfällen och genom att se om det sjunker eller stiger komma fram till om det kan vara nissfall eller utomkveds.Urinprov för att utesluta UVI får du också lämna.Här är en tråd där någon frågar om symptom. Har inte kollat men du kan se om det stämmer in på dig.www.familjeliv.se/Forum-4-46/m41724294.html
    Ringt gyn nu på morron igen & inga telefon tider idag heller suck..
    Ska ringa sjukvårdsrådgivningen nu ,läste i den tråden att det var någon som fått svagt pluss & et har även jag fått.

Trodde att det hade gett med sej men det gör fortfarande ont ,det slutade i igår em/kväll men nu på morron när jag reste mej upp högg det till i sidan..
  • Anonym

Nu har ja pratat med sjukvårdsrådgivningen & dom kom inte med så mycket till svars..
    Sa att det kanske kunde vara det där utomkveds men att smärtan brukar vara ihållig hela tiden vilket det inte är på mej och att det ökar hela tiden..
    Så tyckte hon att jag skulle åka till vårdcentralen & ta ett test så att det inte var någon inflammation eftersom jag har flytningar.. Eller om det blir värre åka till akutmottagningen på kvinnikliniken .
    Jag vill ju veta så allting är okej med barnet i magen. Och jag tänker ju inte åka in akut om det inte blir värre .. men vill ju veta vad är iallafall. Krångligt!

• Anonym (kanske?)

Jag skulle absolut aka in akut, det ar ingen ide att ringa runt da far man inga ordentliga svar och blir motad i grind hela tiden det har man ju lart sig. Sta pa dig lite och ak till akuten, dit ringer man inte i forvag for de sager alltid att man ska avvakta for de vill inte ha dit onodiga fall, aven om det inte ar onodigt. De kan de inte avgora i telefon och du har haft ont sa pass lange nu att det ar dags faktiskt. Menar inte att lata hard men detta ar ditt liv, din halsa och ditt barn. Sa sluta sitta i telefon nu och ta tag i det. Och alla utomkveds ar inte lika, du kanske inta har varaktig smarta, det ar olika don for olika person.

• Il y a

Håller med kanske?: Har du inte åkt in vid det här laget tycker jag definitivt att du ska göra det. Har du fortfarande ont och det är så illa är det bäst att kolla upp.

• Förväntansfull0406

förstår inte, nu hard et gått ett tag och det diskuteras fortf, du får utrsäkt mig TS men jag förstå inte vad problemet är??!! vi har gett det råd och tips på allt men det är väl inte så svårt att bara åka in!! på den helt vanliga akuten! skit i gyn och skit i att ringa en massa, åk ner säg till dom att du har grymma smärtor och är rädd att något är fel el allvarligt, du kan ju överdriva lite med och säga att det blir värre och värre, de har jour gyn där, antagligen får du vänta men det får det vara värt, kan hända de skickar dig någon annanstans men för guds skull ÅK IN!!! vil vill ditt bästa men vi är inga läkare OM dte är utomkveds kan man dö i värsta fall, eller du kan bli steril, foster spränger äggledaren tillslut...och även om nu allt är normalt så är det väl värt det iaf??

Lycka till Ts!!!

• Förväntansfull0406

kanske man inte kan dö...dt var nog lite fel...men jag menar att det är riktigt farligt, och gör grymt ont om äggledaren sprängs.

• Anonym

Nu har jag kommit hem från akut-gyn .. och TACK & LOV! så är allting i sin ordning & som det ska va dom kunde se iallafall ,ingen utmkveds ägget/embryot var i livmodern & inte i någon äggledare.
    Dom visste inte riktigt vad det var som gjorde att jag hade sån smärta ,allting såg normalt ut & eftersom man inte kunde se barnet så kunde man ju inte se någon hjärta eller så ,fick se på skärämen & det var riktigt riktigt litet man såg typ bara säcken om jag fattade rätt ,är ju som sagt bara i vecka sex.
    Så jag hoppas att allting kommer att fortsätta i vanlig ordning & att det inte är något mf men det såg ju normalt ut nu så..
    Men jag har ju inte haft några blödningar eller så.
    Var på väg att få urinvägsinflamation så nu fick jag pencelin och det var väldigt bra att dom såg det med ,har hört att det inte är speciellt bra att få det när man är gravid.
    Och flytningarna var några baktierier som inte heller skulle vara där ,om det var någon som ville veta..

Tack för alla super bra svar & all hjälp det uppskattas till tusen!!

Svar på tråden Gravid v. sex ,fruktansvärdt ....