• Lanloun

Försvinner verkligen all näring i maten när man micrar?

Jag har hört olika bud om detta.

Anna Skipper (som verkar kunnig i mat-frågor) säger att nästan all näring i maten försvinner om man micrar den.

Men har även läst på internet på ngn tillförlitlig sida att vitaminerna försvinner mer om man kokar tex grönsaker än om man värmer dem i micron?

Vad stämmer?

Jag vill INTE ha några disskusioner om att micrad mat ger cancer o såna saker.
    Jag bara undrar över om näringsinnehåller försvinner eller ej! Och gärna någon källa!!!

Jag som är ensamstående mamma har inte tid att laga mat både vid lunch och middag eftersom jag inte gillar att laga halvfabrikat, så matlagningen tar ju lite mer tid. Så jag gör mat till middagen o sen lägger jag i matlådor o så micrar jag ju matlådan när jag ska äta lunch. Hur ska man annars spara mat o värma upp ????

• Svar på tråden Försvinner verkligen all näring i maten när man micrar?
  • La Lola

Anna Skipper skulle inte jag lita ett pillejota på.

*mamma till Alma 8 år, BF med nr 2; 10 mars.
  • 3bm

La Lola skrev 2009-02-18 16:47:41 följande:

Håller med föregående talare.
  • Lanloun

La Lola skrev 2009-02-18 16:47:41 följande:

Visste att jag skulle få såna kommentarer.

Men hur är det då ?????? Försvinner näringen eller inte ?? Källa ???
  • Hannajo

Vad jag har läst så försvinner näring om maten blir för varm, vilket den kan bli både om man kokar och om man micrar. Men jag vet inte! Micrar all barnmat till min son dock.

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.minabradagar.blogspot.com
  • lokisse

gjör ett vatten bad det funkar

De omnibus rebus et nonullis aliis
  • Nathalie009

lokisse skrev 2009-02-18 16:49:57 följande:

ärligt, vem orkar sitta å värma allt i vattenbad i längden d tar himla tid
  • lunkentuss

Nää, micra på du :) Har tyvärr ingen källa att hänvisa till, men har väldigt svårt att tro att ALL (nästan) näring försvinner i micron... Så det skulle vara som att äta luft då? nä nä nä

• Lanloun

Ska jag då värma upp vatten i en kastrull (utan att det kokar) o lägga matlådan i så den ligger o flyter där ?? Hur lång tid tar det för en djupfryst matlåda att bli varmt då ???
  • Tecken
    Svar på #7
    Tänk vad härligt det vore om allt fett och socker försvann då också
  • lunkentuss

Tecken skrev 2009-02-18 16:51:48 följande:

Svar på #7Tänk vad härligt det vore om allt fett och socker försvann då också
    ja
  • uniMog

Livsmedelsverket:

Förlorar mat lagad i mikrovågsugn näringsämnen?

När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten.

Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall finner man endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning.

Det har inte publicerats studier eller artiklar som visar att tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod.

Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör, uppkommer en del förluster av näringsämnen, vilket inte är så märkligt.

Det är svårare att ha kontroll över temperaturen när man värmer i mikrovågsugn. Därför ska inte bröstmjölk eller bröstmjölksersättning värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre.

Glöm inte att värma maten i mikron till minst 70 grader!
    Uppdaterad: 2005-10-05   Upplysningar: Åke Bruce

Livsmedelsverket,  Box 622, 751 26 Uppsala,  tel:               018-175500       

Ingenting som utvecklas följer sin ursprungliga plan.
  • uniMog

sen finns det många som menar att studier visar att maten är död och cancerframkallande etc så man får nog välja vem man ska tro på .

Ingenting som utvecklas följer sin ursprungliga plan.
  • lunkentuss

www.livsmedelssverige.org/faq/mat.htm

"Nej, det finns inget som talar för att näringsvärdet försämras mer i mikrovågsugn jämfört med annan uppvärmning."

www.slv.se/upload/dokument/Rapporter/mat_naring/KarotenoiderRapp.pdf
    (sida 17)

"Tillagning i mikrovågsugn ledde till mindre ökningar i karotenoidinnehållet* än kokning eller ångkokning"

*karotenoid = ett fettlösligt näringsämne och ett organiska färgämne

Det var det jag hittade...

• lokisse
    Lanloun skrev 2009-02-18 16:51:28 följande:
    lokisse skrev 2009-02-18 16:49:57 följande: Ska jag då värma upp vatten i en kastrull (utan att det kokar) o lägga matlådan i så den ligger o flyter där ?? Hur lång tid tar det för en djupfryst matlåda att bli varmt då ???
    jag har ingen mickro den dog en dag och sedan har vi inte behövt nagon.
    jag lägger fram en matportion fran frysen i kylen kvällen innan och om du har täta burkar är det inget problem att lägga dom i vattnet annars kan du ta en talrik och ställa över en kastrull med kokande vatten som ett lock och värma maten direkt gar ganska fort och man har maten direkt pa talriken
    De omnibus rebus et nonullis aliis
  • lunkentuss

Lanloun skrev 2009-02-18 16:51:28 följande:

Ska jag då värma upp vatten i en kastrull (utan att det kokar) o lägga matlådan i så den ligger o flyter där ?? Hur lång tid tar det för en djupfryst matlåda att bli varmt då ???
    Man kan ju slänga in den tinade maten i ugnen nån kvart också :) (men häll över den på ugnssäkert fat först, hehe)
  • La Lola
    Lanloun skrev 2009-02-18 16:49:14 följande:
    La Lola skrev 2009-02-18 16:47:41 följande: Visste att jag skulle få såna kommentarer. Men hur är det då ?????? Försvinner näringen eller inte ?? Källa ???
    "Såna kommentarer"?
    Hon är väl inte ens riktigt utbildad?

Nä, näringen försvinner inte.
  • Lanloun

La Lola skrev 2009-02-18 17:28:45 följande:

"Såna kommentarer"? Hon är väl inte ens riktigt utbildad? Nä, näringen försvinner inte.
    Jag tycker bara det är tråkigt att få kommentarer i trådar där folk bara vill påpeka att någon inte "går att lita på", att man ogillar den personens "sätt" eller ngt annat o inte alls svara på TS.
  • Lanloun

Pejgan skrev 2009-02-18 16:58:03 följande:

Livsmedelsverket: Förlorar mat lagad i mikrovågsugn näringsämnen? När man lagar mat i mikrovågsugnen kokas vattnet i maten. Det finns flera studier som undersökt vad som händer vid matlagning i mikrovågsugn. I de flesta fall finner man endast små förändringar. Dessa är vanligtvis mindre än de som uppkommer vid vanlig kokning och stekning. Det har inte publicerats studier eller artiklar som visar att tillagning i mikrovågsugn påverkar näringsinnehållet negativt på annat sätt än vanlig uppvärmning. Tvärtom är det en skonsam tillagningsmetod. Om man däremot upphettar längre och intensivare än vad man normalt gör, uppkommer en del förluster av näringsämnen, vilket inte är så märkligt. Det är svårare att ha kontroll över temperaturen när man värmer i mikrovågsugn. Därför ska inte bröstmjölk eller bröstmjölksersättning värmas i mikrovågsugn. Värmen kan bli så hög att det biologiska värdet av vissa ämnen blir sämre. Glöm inte att värma maten i mikron till minst 70 grader! Uppdaterad: 2005-10-05   Upplysningar: Åke Bruce Livsmedelsverket,  Box 622, 751 26 Uppsala,  tel:               018-175500       
    Ja, det var nog detta jag hade läst förut Tack!!
  • La Lola
    Lanloun skrev 2009-02-18 18:39:19 följande:
    La Lola skrev 2009-02-18 17:28:45 följande: Jag tycker bara det är tråkigt att få kommentarer i trådar där folk bara vill påpeka att någon inte "går att lita på", att man ogillar den personens "sätt" eller ngt annat o inte alls svara på TS.
    Eh, ok?
    Men det är ju så att hon inte är fullt utbildad så vitt jag förstår.
    O därför skulle jag inte förlita mig på hennes ord.
    Det var väl svar frågan om all näring verkligen försvinner för att hon nu påstår det?
  • Gertis

Det är vattenmolekylerna som värms upp i en micro men man ska aldrig värma barnmat mer än till 60 grader

Svar på tråden Försvinner verkligen all näring i maten när man micrar?