• Anonym

Ni med järnbrist!

Begriper mig inte på läkarens flumsvar. Har 7 eller 8 i järnvärde (s-ferritin) och referensvärdet ligger på 10-130 någonenhetsomjagglömt.

Ni som haft lågt järnvärde, hur lågt har ni haft opch hur har ni mått? Känner mig som i dimma av ren trötthet, men det kan bero på massor just nu. Försöker bena ut vad som kan bidra till trötthet och vad som bara är dåliga bortförklaringar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 06:20
    Är inte gravid, bara för att förtydliga

Alla svar är jättevälkomna, men i synnerhet från er som haft järnbrist vid andra tidounkter än grav. Då fnns det ju så mycket annat som påverkar energin och orken!

• Svar på tråden Ni med järnbrist!
  • AAEV

Jag hade grym järnbrist/blodbrist under graviditeten, jag blev otroligt trött, yr o kände mig allmänt dålig.

• LaHabana

min bm säger att jag har lågt hb, som hon påstår är SAMMA som järnbrist. mitt värde ligger på 101, väldigt lågt. så järnbrist och HB är tydligen inte samma då, efter som du ha 7, 8 .. hmm

• Anonym

när jag hade järnbrist under gravidteten kännde jag mig deprimerad och gryyymt tröt orkade ingenting och va jätte irriterad och arg för minsta lila känndes som jag levde i en annan världe hel hängig men sen när jag äntligen fick järntabbletterna så känndes d som jag vakna upp och alla dem symptomerna försvann d va skönt

• AAEV
    LaHabana skrev 2009-02-10 22:35:52 följande:
    min bm säger att jag har lågt hb, som hon påstår är SAMMA som järnbrist. mitt värde ligger på 101, väldigt lågt. så järnbrist och HB är tydligen inte samma då, efter som du ha 7, 8 .. hmm
    Nej HB är ju blodvärdet, antalet vita (eller är det röda) blodkroppar. Men om man har lågt HB har man lågt järnvärde, det hänger ihop på något sätt.
    Jag hade 89 i HB under grav. i vanliga fall har jag 140.
  • Anonym

S-ferritinet är värdet på järndepåerna i kroppen, och Hb-t mäter hur mycket järn man har i blodet. Järnet hjälper bla till att transportera syret i blodet, och om man har så låga järndepåer så är man såklart väldigt trött och yr.

Om du äter järntabletter (tex Niferex) i en månad ungefär så ska du kunna känna skillnad, och bli piggare och järndepåerna fylls upp igen. Har du fått en förklaring till dina låga värden?

• Anonym

Kanske en dum fråga men hur kollar man upp järnvärden?

• Anonym
    Svar på #1
    Vad menar du med grymt lågt? Jag förstår ju att "tillräckligt lågt" av vad som helst måste kännas, men vad är liksom tillräckligt dåligt för att man ska MÅ dåligt? Det är det jag försöker klura ut, minns du värden (och vill dela med dig!)så blir jag glad!

Desutom är jag inte gravid, sådant kan ju orsaka trötthet av andra skäl också.
    FrökenLindström skrev 2009-02-10 22:32:15 följande:
    Jag hade grym järnbrist/blodbrist under graviditeten, jag blev otroligt trött, yr o kände mig allmänt dålig.
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-10 22:40:16 följande:

när jag hade järnbrist under gravidteten kännde jag mig deprimerad och gryyymt tröt orkade ingenting och va jätte irriterad och arg för minsta lila känndes som jag levde i en annan världe hel hängig men sen när jag äntligen fick järntabbletterna så känndes d som jag vakna upp och alla dem symptomerna försvann d va skönt
    Kommer du ihåg dina värden?
  • Anonym

Jag hade 8 i s-ferritin i höstas. Jag var väldigt, väldigt trött hela tiden och kände mig allmänt yr och konstig. Hade svårt att somna fastän jag var så trött att jag nästan grät.

• sasssyy

Ett tips är att äta järntillskott OCH b-vitamintillskott.. finns ett superbra på apoteket..Liten burk 79 kr för 100 tabletter minns bara inte vad den heter nu. För har man brist eller svårigheter att ta upp B12 så påverkar det blodvärde, humör, trötthet och allt som eg har med blod och järnvärden att göra.

Sen jag började knapra B12 för 5 år sen har jag kunnat sluta med järntillskott, något jag alltid fått äta till och från. Enda gången jag känner mig lite "järnbristig" är mensens andra dag, men jag blöder rätt så mycket den första så det är väl inte så underligt.

Svar på tråden Ni med järnbrist!