• Anonym

Ni med järnbrist!

Begriper mig inte på läkarens flumsvar. Har 7 eller 8 i järnvärde (s-ferritin) och referensvärdet ligger på 10-130 någonenhetsomjagglömt.

Ni som haft lågt järnvärde, hur lågt har ni haft opch hur har ni mått? Känner mig som i dimma av ren trötthet, men det kan bero på massor just nu. Försöker bena ut vad som kan bidra till trötthet och vad som bara är dåliga bortförklaringar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 06:20
    Är inte gravid, bara för att förtydliga

Alla svar är jättevälkomna, men i synnerhet från er som haft järnbrist vid andra tidounkter än grav. Då fnns det ju så mycket annat som påverkar energin och orken!

• Svar på tråden Ni med järnbrist!
  • Anonym

när jag hade järnbrist under gravidteten kännde jag mig deprimerad och gryyymt tröt orkade ingenting och va jätte irriterad och arg för minsta lila känndes som jag levde i en annan världe hel hängig men sen när jag äntligen fick järntabbletterna så känndes d som jag vakna upp och alla dem symptomerna försvann d va skönt

• Anonym

S-ferritinet är värdet på järndepåerna i kroppen, och Hb-t mäter hur mycket järn man har i blodet. Järnet hjälper bla till att transportera syret i blodet, och om man har så låga järndepåer så är man såklart väldigt trött och yr.

Om du äter järntabletter (tex Niferex) i en månad ungefär så ska du kunna känna skillnad, och bli piggare och järndepåerna fylls upp igen. Har du fått en förklaring till dina låga värden?

• Anonym

Kanske en dum fråga men hur kollar man upp järnvärden?

• Anonym
    Svar på #1
    Vad menar du med grymt lågt? Jag förstår ju att "tillräckligt lågt" av vad som helst måste kännas, men vad är liksom tillräckligt dåligt för att man ska MÅ dåligt? Det är det jag försöker klura ut, minns du värden (och vill dela med dig!)så blir jag glad!

Desutom är jag inte gravid, sådant kan ju orsaka trötthet av andra skäl också.
    FrökenLindström skrev 2009-02-10 22:32:15 följande:
    Jag hade grym järnbrist/blodbrist under graviditeten, jag blev otroligt trött, yr o kände mig allmänt dålig.
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-10 22:40:16 följande:

när jag hade järnbrist under gravidteten kännde jag mig deprimerad och gryyymt tröt orkade ingenting och va jätte irriterad och arg för minsta lila känndes som jag levde i en annan världe hel hängig men sen när jag äntligen fick järntabbletterna så känndes d som jag vakna upp och alla dem symptomerna försvann d va skönt
    Kommer du ihåg dina värden?
  • Anonym

Jag hade 8 i s-ferritin i höstas. Jag var väldigt, väldigt trött hela tiden och kände mig allmänt yr och konstig. Hade svårt att somna fastän jag var så trött att jag nästan grät.

• Anonym

Anonym skrev 2009-02-11 10:14:42 följande:

Jag hade 8 i s-ferritin i höstas. Jag var väldigt, väldigt trött hela tiden och kände mig allmänt yr och konstig. Hade svårt att somna fastän jag var så trött att jag nästan grät.
    Tack för svar!

Läkaren tyckte att jag kunde äta blodpudding två gånger i veckan om jag inte vill ta järntabletter. 100 g blodpudding innehåller ca 20 mg järn, två portioner i veckan borde väl bli mellan 100 och 200 mg järn då totalt.

En järntablett innehåller 100 mg järn, så två tabletter i veckan skall jag äta då. Det låter ju inte som att det är en så farlig brist. Och jag hade fel, har inte 8 utan 6 som värde om det nu spelar roll.
  • Anonym

Det var så lite så.

Korrekt rekommendation om man har järnbrist är en dos på 200-300 mg järn per dag i form av järntabletter. Om man äter järntabletter tas dessa upp till ca 10 %, möjligen lite mer i början om man har järnbrist. Jag äter 200 mg per dag, och då får jag alltså i mig minst ca 140 g järn totalt.

Om man äter blodpudding så innehåller den hemjärn, som tas upp till 25 %. För att din kropp ska kunna ta upp motsvarande mängd krävs att du äter blodpudding som innehåller 560 g järn. Det motsvarar 2.8 kg blodpudding. Det betyder nog att du får äta blodpudding nästan varje dag.

Är du säker på att läkaren rekommenderade två portioner bara? Det kommer nog att ta lite tid innan du går känner dig pigg igen, såvida du inte höjer dosen tror jag.

Ursäkta den långa utläggningen , men du har jättelågt värde, och det är visst allvarligt. Du kommer att märka jättestor skillnad när du får upp järnvärdet, och du ska absolut ta det på största allvar. Om du inte redan har bokat tid för det så ska du se till att gå och kolla värdena med två veckors mellanrum i början av behandlingen så man ser att det ger effekt, sen ska man göra en sista koll efter ca sex månader. Järntillskottet bör man ta i några månader, för det tar lite tid innan järndepåerna är fyllda.

Anonym skrev 2009-02-11 18:59:23 följande:
    Anonym skrev 2009-02-11 10:14:42 följande:
    Tack för svar!Läkaren tyckte att jag kunde äta blodpudding två gånger i veckan om jag inte vill ta järntabletter. 100 g blodpudding innehåller ca 20 mg järn, två portioner i veckan borde väl bli mellan 100 och 200 mg järn då totalt. En järntablett innehåller 100 mg järn, så två tabletter i veckan skall jag äta då. Det låter ju inte som att det är en så farlig brist. Och jag hade fel, har inte 8 utan 6 som värde om det nu spelar roll.
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-11 20:13:38 följande:

Det var så lite så. Korrekt rekommendation om man har järnbrist är en dos på 200-300 mg järn per dag i form av järntabletter. Om man äter järntabletter tas dessa upp till ca 10 %, möjligen lite mer i början om man har järnbrist. Jag äter 200 mg per dag, och då får jag alltså i mig minst ca 140 g järn totalt.Om man äter blodpudding så innehåller den hemjärn, som tas upp till 25 %. För att din kropp ska kunna ta upp motsvarande mängd krävs att du äter blodpudding som innehåller 560 g järn. Det motsvarar 2.8 kg blodpudding. Det betyder nog att du får äta blodpudding nästan varje dag. Är du säker på att läkaren rekommenderade två portioner bara? Det kommer nog att ta lite tid innan du går känner dig pigg igen, såvida du inte höjer dosen tror jag.Ursäkta den långa utläggningen , men du har jättelågt värde, och det är visst allvarligt. Du kommer att märka jättestor skillnad när du får upp järnvärdet, och du ska absolut ta det på största allvar. Om du inte redan har bokat tid för det så ska du se till att gå och kolla värdena med två veckors mellanrum i början av behandlingen så man ser att det ger effekt, sen ska man göra en sista koll efter ca sex månader. Järntillskottet bör man ta i några månader, för det tar lite tid innan järndepåerna är fyllda.
    Tack igen!

Ditt svar låter mer trovärdigt än läkarens (har haft järnbrist förr), men jag undrar varför det ska vara så himmelens svårt att få ett vettigt svar från vissa doktorer... Järnbrist är ju jättevanligt, det är ju inte komplicerad hjärnkirurgi det är frågan om liksom.

En fråga till har jag.. Varför är järnbrist allvarligt? Vad kan det leda till? Eller sliter man på kroppen på något sätt genom att ha lågt järn?

Ursäkta mina ididotfrågor, men vet ingenting
  • Anonym

LottaRos skrev 2009-02-11 20:56:20 följande:

Jag har oxå haft järnbrist, jag vet inte vad jag hade för värde första ggn men efter att ha tagit 2-3 järntabletter om dagen (skulle ta 3 men det blev oftast bara 2) i nästan 2 månader hade jag jobbat mig upp till ett värde på 7...Jag har ganska så kraftig menstruation och åt dåligt balanserad kost så de trodde järnbristen berodde på detta.Jag tog järntabletter 8 mån tror jag innan jag låg på normala värden och nu ska jag bara ta dem när jag har mens.
    Tack för svar!

Näe, någon krafik menstruation är det inte frågan om här och jag _tror_ att jag äter vettigt. Läkaren sa att jag antagligen inte tar upp järn så bra, hur det nu kan bli så
  • Anonym

Jag är nog inte tillräckligt insatt för att svara på din fråga, men jag gör ett försök ändå.

Järnet hjälper till att transportera ut syre till cellerna i kroppen. De transporterar också koldioxid som bildas vid ämnesomsättningen, och lämnar det i lungorna så vi kan andas ut det. Om man inte har tillräckligt med järn i kroppen (eller hemoglobin) så borde hjärtat få arbeta mycket snabbare för att pumpa runt blodet och försöka få det hela att fungera. Det blir alltså en mycket större belastning på hjärtat och pulsen ökar.

Blodet blir surt om det är för mycket koldioxid i det, och till slut får man syraförgiftning.

Immunförsvaretet påverkas också, och blir nedsatt, så man blir extra mottaglig för infektioner. Exakt vad man dör av i sista änden vet inte jag, men det kanske finns någon annan här som är mer insatt och kan svara mer ingående på frågan.

Anonym skrev 2009-02-11 20:30:40 följande:
    Anonym skrev 2009-02-11 20:13:38 följande:
    Tack igen!Ditt svar låter mer trovärdigt än läkarens (har haft järnbrist förr), men jag undrar varför det ska vara så himmelens svårt att få ett vettigt svar från vissa doktorer... Järnbrist är ju jättevanligt, det är ju inte komplicerad hjärnkirurgi det är frågan om liksom.En fråga till har jag.. Varför är järnbrist allvarligt? Vad kan det leda till? Eller sliter man på kroppen på något sätt genom att ha lågt järn? Ursäkta mina ididotfrågor, men vet ingenting
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-11 21:16:07 följande:

Jag är nog inte tillräckligt insatt för att svara på din fråga, men jag gör ett försök ändå. Järnet hjälper till att transportera ut syre till cellerna i kroppen. De transporterar också koldioxid som bildas vid ämnesomsättningen, och lämnar det i lungorna så vi kan andas ut det. Om man inte har tillräckligt med järn i kroppen (eller hemoglobin) så borde hjärtat få arbeta mycket snabbare för att pumpa runt blodet och försöka få det hela att fungera. Det blir alltså en mycket större belastning på hjärtat och pulsen ökar. Blodet blir surt om det är för mycket koldioxid i det, och till slut får man syraförgiftning. Immunförsvaretet påverkas också, och blir nedsatt, så man blir extra mottaglig för infektioner. Exakt vad man dör av i sista änden vet inte jag, men det kanske finns någon annan här som är mer insatt och kan svara mer ingående på frågan.
    Tack!
    Låter ju läskigt ju!

Tuggade iaf i mig blodpudding till lunch...
Svar på tråden Ni med järnbrist!