Anonym skrev 2009-02-11 20:13:38 följande:
Det var så lite så. Korrekt rekommendation om man har järnbrist är en dos på 200-300 mg järn per dag i form av järntabletter. Om man äter järntabletter tas dessa upp till ca 10 %, möjligen lite mer i början om man har järnbrist. Jag äter 200 mg per dag, och då får jag alltså i mig minst ca 140 g järn
totalt.Om man äter blodpudding så innehåller den hemjärn, som tas upp till 25 %. För att din kropp ska kunna ta upp motsvarande mängd krävs att du äter blodpudding som innehåller 560 g järn. Det motsvarar 2.8 kg blodpudding. Det betyder nog att du får äta blodpudding nästan varje dag. Är du säker på att läkaren rekommenderade två portioner bara? Det kommer nog att ta lite tid innan du går känner dig pigg igen, såvida du inte höjer dosen tror jag.Ursäkta den långa utläggningen , men du har jättelågt värde, och det är visst allvarligt. Du kommer att märka jättestor skillnad när du får upp järnvärdet, och du ska absolut ta det på största allvar. Om du inte redan har bokat tid för det så ska du se till att gå och kolla värdena med två veckors mellanrum i början av behandlingen så man ser att det ger effekt, sen ska man göra en sista koll efter ca sex månader. Järntillskottet bör man ta i några månader, för det tar lite tid innan järndepåerna är fyllda.
Tack igen!
Ditt svar låter mer trovärdigt än läkarens (har haft järnbrist förr), men jag undrar varför det ska vara så himmelens svårt att få ett vettigt svar från vissa doktorer... Järnbrist är ju jättevanligt, det är ju inte komplicerad hjärnkirurgi det är frågan om liksom.
En fråga till har jag.. Varför är järnbrist allvarligt? Vad kan det leda till? Eller sliter man på kroppen på något sätt genom att ha lågt järn?
Ursäkta mina ididotfrågor, men vet ingenting