Anonym skrev 2009-02-11 20:13:38 följande:
Det var så lite så.
Korrekt rekommendation om man har järnbrist är en dos på 200-300 mg järn per dag i form av järntabletter. Om man äter järntabletter tas dessa upp till ca 10 %, möjligen lite mer i början om man har järnbrist. Jag äter 200 mg per dag, och då får jag alltså i mig minst ca 140 g järn totalt.
Om man äter blodpudding så innehåller den hemjärn, som tas upp till 25 %. För att din kropp ska kunna ta upp motsvarande mängd krävs att du äter blodpudding som innehåller 560 g järn. Det motsvarar 2.8 kg blodpudding. Det betyder nog att du får äta blodpudding nästan varje dag.
Är du säker på att läkaren rekommenderade två portioner bara? Det kommer nog att ta lite tid innan du går känner dig pigg igen, såvida du inte höjer dosen tror jag.
Ursäkta den långa utläggningen , men du har jättelågt värde, och det är visst allvarligt. Du kommer att märka jättestor skillnad när du får upp järnvärdet, och du ska absolut ta det på största allvar. Om du inte redan har bokat tid för det så ska du se till att gå och kolla värdena med två veckors mellanrum i början av behandlingen så man ser att det ger effekt, sen ska man göra en sista koll efter ca sex månader. Järntillskottet bör man ta i några månader, för det tar lite tid innan järndepåerna är fyllda.
Nu är det många år sedan denna tråd var aktiv, men eftersom jag hittade den nu kan säkert fler göra det, så jag vill påpeka räknefelet. Om man äter 200 mg järn via järntabletter, och tar upp 10 %, så tillgodogör man sig 20 mg järn per dag. Personen i tråden skriver att den får i sig 140 g (!) järn, jag vet inte om hen tänker att tabletterna innehåller 140 g järn (!!!). 3 g järn är en dödlig dos för en 2 åring. 140 g respektive 560 g som personen skriver om lär vara direkt dödliga för vuxna även om jag inte vet var gränsen går, för mycket järn är giftigt.
Man får biverkningar av järntabletter på grund av den höga dosen järn (100-300 mg), men den måste vara så hög för att man ska få i sig avsedd mängd (10-30 mg?) eftersom man bara tar upp ca 10 % från tabletterna.
Blodpudding innehåller hemjärn som personen i tråden säger tas upp till 25 %. Det ska dock tydligen vara hälften hemjärn i blodpudding, så det är inte 25 % rakt av som tas upp. Om en portion blodpudding innehåller 30 mg järn, är det 15 mg hemjärn och 15 mg icke-hemjärn. Om man kan ta upp 25 % från hemjärn och 10 % från icke-hemjärn ska man kunna ta upp 3,75 + 1,5 = 5,25 mg järn från 150 g blodpudding. 20/5,25 = 3,8. 150*3,8 = 570. Man skulle alltså behöva äta ca 0,6 kilo blodpudding för att kunna tillgodogöra sig samma mängd järn från blodpudding och järntabletter med 200 mg järn. Visst låter det mycket med 3,8 portioner eller 0,6 kilo blodpudding, men det är i alla fall inte några 2,8 kilo.
Sen är väll upptagningen mer komplex än så, men det är helt fel att det ska vara stört omöjligt att få i sig rätt mängd järn annat än i tablettform, även om det är svårt generellt. 200-300 mg om dagen låter också högt, men har man riktigt låga värden så är det säkert nödvändigt, lita på läkaren. Jag har fått ordinerat järntabletter om 100 mg/dag pga järnbrist i graviditet. Om det då är 10 mg som jag tillgodogör mig är det inte alls långt bort att lyckas få i sig det själv med blodpudding, leverpastej på paltknäcke, tabbouleh och apelsiner.
Vid graviditet är det rekommenderade dagliga intaget 26 mg, för kvinnor som inte är gravida är rekommendationen 15 mg. Man kan behöva tabletterna trots järnrik kost pga av olika svårigheter att ta upp det, men det skadar inte att försöka om man inte ordinerats så hög dos och vill undvika biverkningarna. Så länge man inte börjar förgifta sig såklart, 140 g eller 560 g järn är helt galet.