• Anonym

Ni med järnbrist!

Begriper mig inte på läkarens flumsvar. Har 7 eller 8 i järnvärde (s-ferritin) och referensvärdet ligger på 10-130 någonenhetsomjagglömt.

Ni som haft lågt järnvärde, hur lågt har ni haft opch hur har ni mått? Känner mig som i dimma av ren trötthet, men det kan bero på massor just nu. Försöker bena ut vad som kan bidra till trötthet och vad som bara är dåliga bortförklaringar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-11 06:20
    Är inte gravid, bara för att förtydliga

Alla svar är jättevälkomna, men i synnerhet från er som haft järnbrist vid andra tidounkter än grav. Då fnns det ju så mycket annat som påverkar energin och orken!

• Svar på tråden Ni med järnbrist!
  • Enniie

Mitt Hb har sedan första graviditeten legat på 90, ibland mindre under graviditeterna. Jätte irriterande, då läkaren bara säger till mig att äta mer föda med järn i. Vilket man inte alltid tänker på.

Vanlig järntillskott hjälper inte, Hb:et höjs inte mer för det. Är alltid trött, ständigt illamående osv.

• Anonym

Det var så lite så.

Korrekt rekommendation om man har järnbrist är en dos på 200-300 mg järn per dag i form av järntabletter. Om man äter järntabletter tas dessa upp till ca 10 %, möjligen lite mer i början om man har järnbrist. Jag äter 200 mg per dag, och då får jag alltså i mig minst ca 140 g järn totalt.

Om man äter blodpudding så innehåller den hemjärn, som tas upp till 25 %. För att din kropp ska kunna ta upp motsvarande mängd krävs att du äter blodpudding som innehåller 560 g järn. Det motsvarar 2.8 kg blodpudding. Det betyder nog att du får äta blodpudding nästan varje dag.

Är du säker på att läkaren rekommenderade två portioner bara? Det kommer nog att ta lite tid innan du går känner dig pigg igen, såvida du inte höjer dosen tror jag.

Ursäkta den långa utläggningen , men du har jättelågt värde, och det är visst allvarligt. Du kommer att märka jättestor skillnad när du får upp järnvärdet, och du ska absolut ta det på största allvar. Om du inte redan har bokat tid för det så ska du se till att gå och kolla värdena med två veckors mellanrum i början av behandlingen så man ser att det ger effekt, sen ska man göra en sista koll efter ca sex månader. Järntillskottet bör man ta i några månader, för det tar lite tid innan järndepåerna är fyllda.

Anonym skrev 2009-02-11 18:59:23 följande:
    Anonym skrev 2009-02-11 10:14:42 följande:
    Tack för svar!Läkaren tyckte att jag kunde äta blodpudding två gånger i veckan om jag inte vill ta järntabletter. 100 g blodpudding innehåller ca 20 mg järn, två portioner i veckan borde väl bli mellan 100 och 200 mg järn då totalt. En järntablett innehåller 100 mg järn, så två tabletter i veckan skall jag äta då. Det låter ju inte som att det är en så farlig brist. Och jag hade fel, har inte 8 utan 6 som värde om det nu spelar roll.
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-11 20:13:38 följande:

Det var så lite så. Korrekt rekommendation om man har järnbrist är en dos på 200-300 mg järn per dag i form av järntabletter. Om man äter järntabletter tas dessa upp till ca 10 %, möjligen lite mer i början om man har järnbrist. Jag äter 200 mg per dag, och då får jag alltså i mig minst ca 140 g järn totalt.Om man äter blodpudding så innehåller den hemjärn, som tas upp till 25 %. För att din kropp ska kunna ta upp motsvarande mängd krävs att du äter blodpudding som innehåller 560 g järn. Det motsvarar 2.8 kg blodpudding. Det betyder nog att du får äta blodpudding nästan varje dag. Är du säker på att läkaren rekommenderade två portioner bara? Det kommer nog att ta lite tid innan du går känner dig pigg igen, såvida du inte höjer dosen tror jag.Ursäkta den långa utläggningen , men du har jättelågt värde, och det är visst allvarligt. Du kommer att märka jättestor skillnad när du får upp järnvärdet, och du ska absolut ta det på största allvar. Om du inte redan har bokat tid för det så ska du se till att gå och kolla värdena med två veckors mellanrum i början av behandlingen så man ser att det ger effekt, sen ska man göra en sista koll efter ca sex månader. Järntillskottet bör man ta i några månader, för det tar lite tid innan järndepåerna är fyllda.
    Tack igen!

Ditt svar låter mer trovärdigt än läkarens (har haft järnbrist förr), men jag undrar varför det ska vara så himmelens svårt att få ett vettigt svar från vissa doktorer... Järnbrist är ju jättevanligt, det är ju inte komplicerad hjärnkirurgi det är frågan om liksom.

En fråga till har jag.. Varför är järnbrist allvarligt? Vad kan det leda till? Eller sliter man på kroppen på något sätt genom att ha lågt järn?

Ursäkta mina ididotfrågor, men vet ingenting
  • Ninja05

Jag hade 65 i hb för ett par år sen. Hade känt mig läskigt trött, orkade inte ens gå några meter utan att sätta mig så beställde tid hos vårdcentralen. När mina provsvar kom så blev jag skickad i ambulans till akuten där jag blev inlagd för observation och dem utredde om det var leukemi. Man kan få lågt hb men det som oroade var att ALLA mina järndepåer var tömda och därav trodde dem det var leukemi.

Det är ftf ett mysterium för läkarna ( och mig ) varför det blev så... men blev bättre efter att ätit 6 järntabletter om dagen i 1 ½ år.

• Ninja05

Såg att du undrade varför det är skadligt för kroppen, till mig sa dem att det är jättefarligt för hjärtat när man har Väldigt lågt hb. Men då ska det vara långt under 100..

Anonym skrev 2009-02-11 20:30:40 följande:
    Tack igen! Ditt svar låter mer trovärdigt än läkarens (har haft järnbrist förr), men jag undrar varför det ska vara så himmelens svårt att få ett vettigt svar från vissa doktorer... Järnbrist är ju jättevanligt, det är ju inte komplicerad hjärnkirurgi det är frågan om liksom. En fråga till har jag.. Varför är järnbrist allvarligt? Vad kan det leda till? Eller sliter man på kroppen på något sätt genom att ha lågt järn? Ursäkta mina ididotfrågor, men vet ingenting
  • LottaRos

Jag har oxå haft järnbrist, jag vet inte vad jag hade för värde första ggn men efter att ha tagit 2-3 järntabletter om dagen (skulle ta 3 men det blev oftast bara 2) i nästan 2 månader hade jag jobbat mig upp till ett värde på 7...

Jag har ganska så kraftig menstruation och åt dåligt balanserad kost så de trodde järnbristen berodde på detta.
    Jag tog järntabletter 8 mån tror jag innan jag låg på normala värden och nu ska jag bara ta dem när jag har mens.

• LottaRos

Jag har oxå haft järnbrist, jag vet inte vad jag hade för värde första ggn men efter att ha tagit 2-3 järntabletter om dagen (skulle ta 3 men det blev oftast bara 2) i nästan 2 månader hade jag jobbat mig upp till ett värde på 7...

Jag har ganska så kraftig menstruation och åt dåligt balanserad kost så de trodde järnbristen berodde på detta.
    Jag tog järntabletter 8 mån tror jag innan jag låg på normala värden och nu ska jag bara ta dem när jag har mens.

• Anonym

LottaRos skrev 2009-02-11 20:56:20 följande:

Jag har oxå haft järnbrist, jag vet inte vad jag hade för värde första ggn men efter att ha tagit 2-3 järntabletter om dagen (skulle ta 3 men det blev oftast bara 2) i nästan 2 månader hade jag jobbat mig upp till ett värde på 7...Jag har ganska så kraftig menstruation och åt dåligt balanserad kost så de trodde järnbristen berodde på detta.Jag tog järntabletter 8 mån tror jag innan jag låg på normala värden och nu ska jag bara ta dem när jag har mens.
    Tack för svar!

Näe, någon krafik menstruation är det inte frågan om här och jag _tror_ att jag äter vettigt. Läkaren sa att jag antagligen inte tar upp järn så bra, hur det nu kan bli så
  • klyftpotatis

Jag har legat på allt mellan 74 och 100 i hb och ingen fattar varför, tills jag blev kollad för laktosintolerans och visade kraftig sådan. detta kan göra att min mag/tarm inte klarat att ta upp järnet som den skulle och därav järnbristen.... kan vara värt att kolla.... Är bara ett enkelt blodprov...

• Anonym

Jag är nog inte tillräckligt insatt för att svara på din fråga, men jag gör ett försök ändå.

Järnet hjälper till att transportera ut syre till cellerna i kroppen. De transporterar också koldioxid som bildas vid ämnesomsättningen, och lämnar det i lungorna så vi kan andas ut det. Om man inte har tillräckligt med järn i kroppen (eller hemoglobin) så borde hjärtat få arbeta mycket snabbare för att pumpa runt blodet och försöka få det hela att fungera. Det blir alltså en mycket större belastning på hjärtat och pulsen ökar.

Blodet blir surt om det är för mycket koldioxid i det, och till slut får man syraförgiftning.

Immunförsvaretet påverkas också, och blir nedsatt, så man blir extra mottaglig för infektioner. Exakt vad man dör av i sista änden vet inte jag, men det kanske finns någon annan här som är mer insatt och kan svara mer ingående på frågan.

Anonym skrev 2009-02-11 20:30:40 följande:
    Tack igen!Ditt svar låter mer trovärdigt än läkarens (har haft järnbrist förr), men jag undrar varför det ska vara så himmelens svårt att få ett vettigt svar från vissa doktorer... Järnbrist är ju jättevanligt, det är ju inte komplicerad hjärnkirurgi det är frågan om liksom.En fråga till har jag.. Varför är järnbrist allvarligt? Vad kan det leda till? Eller sliter man på kroppen på något sätt genom att ha lågt järn? Ursäkta mina ididotfrågor, men vet ingenting
  • Anonym

Anonym skrev 2009-02-11 21:16:07 följande:

Jag är nog inte tillräckligt insatt för att svara på din fråga, men jag gör ett försök ändå. Järnet hjälper till att transportera ut syre till cellerna i kroppen. De transporterar också koldioxid som bildas vid ämnesomsättningen, och lämnar det i lungorna så vi kan andas ut det. Om man inte har tillräckligt med järn i kroppen (eller hemoglobin) så borde hjärtat få arbeta mycket snabbare för att pumpa runt blodet och försöka få det hela att fungera. Det blir alltså en mycket större belastning på hjärtat och pulsen ökar. Blodet blir surt om det är för mycket koldioxid i det, och till slut får man syraförgiftning. Immunförsvaretet påverkas också, och blir nedsatt, så man blir extra mottaglig för infektioner. Exakt vad man dör av i sista änden vet inte jag, men det kanske finns någon annan här som är mer insatt och kan svara mer ingående på frågan.
    Tack!
    Låter ju läskigt ju!

Tuggade iaf i mig blodpudding till lunch...
  • Love2009

exakt vad man dör av?? Dör man av lågt järnvärde eller vaddå??

• Anonym (Yom)

Jag hade lågt HB och ferritin. 118 HB och 12 ferritin. Så jag antar att det var järnbrist? Läkaren sa det iallafall och ville föreslå järntabletter, men jag är man så tänkte att vi behöver vara lite mer varsam?

Läste på ocu dessa tabletter innehåller väldigt mycket järn. Så jag sket i dom. Började äta spenat, köttfärs, blutsaft och blodbröd. Nu 3,5 mån senare så har jag dessa värden:

HB 138 och ferritin 30. Antar att det är lite för lågt ferritin ännu som man? ska man kanske ta tablett eller räcker det med min kost jag ändrade och läste på om?

Vill inte äta tabletter och få överskott. Som man behöver man nog va lite försiktig.

• MMW

Det var så lite så.

Korrekt rekommendation om man har järnbrist är en dos på 200-300 mg järn per dag i form av järntabletter. Om man äter järntabletter tas dessa upp till ca 10 %, möjligen lite mer i början om man har järnbrist. Jag äter 200 mg per dag, och då får jag alltså i mig minst ca 140 g järn totalt.

Om man äter blodpudding så innehåller den hemjärn, som tas upp till 25 %. För att din kropp ska kunna ta upp motsvarande mängd krävs att du äter blodpudding som innehåller 560 g järn. Det motsvarar 2.8 kg blodpudding. Det betyder nog att du får äta blodpudding nästan varje dag.

Är du säker på att läkaren rekommenderade två portioner bara? Det kommer nog att ta lite tid innan du går känner dig pigg igen, såvida du inte höjer dosen tror jag.

Ursäkta den långa utläggningen , men du har jättelågt värde, och det är visst allvarligt. Du kommer att märka jättestor skillnad när du får upp järnvärdet, och du ska absolut ta det på största allvar. Om du inte redan har bokat tid för det så ska du se till att gå och kolla värdena med två veckors mellanrum i början av behandlingen så man ser att det ger effekt, sen ska man göra en sista koll efter ca sex månader. Järntillskottet bör man ta i några månader, för det tar lite tid innan järndepåerna är fyllda.

Nu är det många år sedan denna tråd var aktiv, men eftersom jag hittade den nu kan säkert fler göra det, så jag vill påpeka räknefelet. Om man äter 200 mg järn via järntabletter, och tar upp 10 %, så tillgodogör man sig 20 mg järn per dag. Personen i tråden skriver att den får i sig 140 g (!) järn, jag vet inte om hen tänker att tabletterna innehåller 140 g järn (!!!). 3 g järn är en dödlig dos för en 2 åring. 140 g respektive 560 g som personen skriver om lär vara direkt dödliga för vuxna även om jag inte vet var gränsen går, för mycket järn är giftigt. 

Man får biverkningar av järntabletter på grund av den höga dosen järn (100-300 mg), men den måste vara så hög för att man ska få i sig avsedd mängd (10-30 mg?) eftersom man bara tar upp ca 10 % från tabletterna.

Blodpudding innehåller hemjärn som personen i tråden säger tas upp till 25 %. Det ska dock tydligen vara hälften hemjärn i blodpudding, så det är inte 25 % rakt av som tas upp. Om en portion blodpudding innehåller 30 mg järn, är det 15 mg hemjärn och 15 mg icke-hemjärn. Om man kan ta upp 25 % från hemjärn och 10 % från icke-hemjärn ska man kunna ta upp 3,75 + 1,5 = 5,25 mg järn från 150 g blodpudding. 20/5,25 = 3,8. 150*3,8 = 570. Man skulle alltså behöva äta ca 0,6 kilo blodpudding för att kunna tillgodogöra sig samma mängd järn från blodpudding och järntabletter med 200 mg järn. Visst låter det mycket med 3,8 portioner eller 0,6 kilo blodpudding, men det är i alla fall inte några 2,8 kilo.

Sen är väll upptagningen mer komplex än så, men det är helt fel att det ska vara stört omöjligt att få i sig rätt mängd järn annat än i tablettform, även om det är svårt generellt. 200-300 mg om dagen låter också högt, men har man riktigt låga värden så är det säkert nödvändigt, lita på läkaren. Jag har fått ordinerat järntabletter om 100 mg/dag pga järnbrist i graviditet. Om det då är 10 mg som jag tillgodogör mig är det inte alls långt bort att lyckas få i sig det själv med blodpudding, leverpastej på paltknäcke, tabbouleh och apelsiner. 

Vid graviditet är det rekommenderade dagliga intaget 26 mg, för kvinnor som inte är gravida är rekommendationen 15 mg. Man kan behöva tabletterna trots järnrik kost pga av olika svårigheter att ta upp det, men det skadar inte att försöka om man inte ordinerats så hög dos och vill undvika biverkningarna. Så länge man inte börjar förgifta sig såklart, 140 g eller 560 g järn är helt galet. 

• Anonym (Jag)
    MMW skrev 2024-09-15 10:08:18 följande:

Nu är det många år sedan denna tråd var aktiv, men eftersom jag hittade den nu kan säkert fler göra det, så jag vill påpeka räknefelet. Om man äter 200 mg järn via järntabletter, och tar upp 10 %, så tillgodogör man sig 20 mg järn per dag. Personen i tråden skriver att den får i sig 140 g (!) järn, jag vet inte om hen tänker att tabletterna innehåller 140 g järn (!!!). 3 g järn är en dödlig dos för en 2 åring. 140 g respektive 560 g som personen skriver om lär vara direkt dödliga för vuxna även om jag inte vet var gränsen går, för mycket järn är giftigt. 

Man får biverkningar av järntabletter på grund av den höga dosen järn (100-300 mg), men den måste vara så hög för att man ska få i sig avsedd mängd (10-30 mg?) eftersom man bara tar upp ca 10 % från tabletterna.

Blodpudding innehåller hemjärn som personen i tråden säger tas upp till 25 %. Det ska dock tydligen vara hälften hemjärn i blodpudding, så det är inte 25 % rakt av som tas upp. Om en portion blodpudding innehåller 30 mg järn, är det 15 mg hemjärn och 15 mg icke-hemjärn. Om man kan ta upp 25 % från hemjärn och 10 % från icke-hemjärn ska man kunna ta upp 3,75 + 1,5 = 5,25 mg järn från 150 g blodpudding. 20/5,25 = 3,8. 150*3,8 = 570. Man skulle alltså behöva äta ca 0,6 kilo blodpudding för att kunna tillgodogöra sig samma mängd järn från blodpudding och järntabletter med 200 mg järn. Visst låter det mycket med 3,8 portioner eller 0,6 kilo blodpudding, men det är i alla fall inte några 2,8 kilo.

Sen är väll upptagningen mer komplex än så, men det är helt fel att det ska vara stört omöjligt att få i sig rätt mängd järn annat än i tablettform, även om det är svårt generellt. 200-300 mg om dagen låter också högt, men har man riktigt låga värden så är det säkert nödvändigt, lita på läkaren. Jag har fått ordinerat järntabletter om 100 mg/dag pga järnbrist i graviditet. Om det då är 10 mg som jag tillgodogör mig är det inte alls långt bort att lyckas få i sig det själv med blodpudding, leverpastej på paltknäcke, tabbouleh och apelsiner. 

Vid graviditet är det rekommenderade dagliga intaget 26 mg, för kvinnor som inte är gravida är rekommendationen 15 mg. Man kan behöva tabletterna trots järnrik kost pga av olika svårigheter att ta upp det, men det skadar inte att försöka om man inte ordinerats så hög dos och vill undvika biverkningarna. Så länge man inte börjar förgifta sig såklart, 140 g eller 560 g järn är helt galet. 

Du har rätt men ville bara skriva att jag har fått ordinerat 200 mg / dag ( 2 tabletter) , är gravid i vecka 18 och vegetarian , hade 9 i ferritininvärde och 105 HB på senaste kontrollen.

Nu tar jag inte riktigt 200 mg / dag på grund av biverkningar utan tar ca 100 mg / dag och hoppas att det kommer hjälpa, får se på nästa kontroll men helst ska jag egentligen ta 200 mg. 
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Jag) skrev 2024-09-15 10:46:50 följande:
    Du har rätt men ville bara skriva att jag har fått ordinerat 200 mg / dag ( 2 tabletter) , är gravid i vecka 18 och vegetarian , hade 9 i ferritininvärde och 105 HB på senaste kontrollen.

Nu tar jag inte riktigt 200 mg / dag på grund av biverkningar utan tar ca 100 mg / dag och hoppas att det kommer hjälpa, får se på nästa kontroll men helst ska jag egentligen ta 200 mg. 
    Järntabletter tas upp bättre om de tas varannan dag. Efter en järntablett så stiger ett ämne som heter hepcidin i kroppen och detta ämne hämmar faktiskt sedan järnupptaget i 48 timmar. Så tar du en järntablett redan nästa dag kommer du inte ta upp så mycket av det järnet. Går att googla på detta. Så varannan dag är att föredra och brukar ge färre biverkningar också. 
Svar på tråden Ni med järnbrist!