• Trocadero

Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...

Ja hur skulle du som förälder agera i en sådan situation? Skulle du agera alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...
  • Sambada
    StepByStep skrev 2009-02-06 13:54:56 följande:
    Jag skulle visa klart och tydligt att det INTE är ok genom att prata med mitt barn OCH besöka dess skola och ställa mig inför alla barnen i klassen och säga precis samma sak till dom för att visa att jag uppmärksammat det hela. Mitt barn skulle absolut få be om ursäkt för vad den hade gjort! Jag har själv blivit mobbad en gång i tiden och det är noll tolernas mot sånt under vårat tak.
    bra inlägg så skulle jag oxå göra
  • Pingu32

jag är rädd att min dotter ska bli mobbad nu när hon snart börjar skolan. Hon är inte direkt smidig som person och har svårt att samarbeta så det är liksom bäddat för konflikter där tror jag och hon är dessutom rädd för nästan allting. Jag vet inte hur jag skulle göra om HON blir mobbad men jag hoppas att det finns hjälp att få från skolan..

• enlitenbitkaka
    Svar på #28
    beskyller inte din son för något; Men det är mer sannolikt att "mobbaren" säger att han är oskyldig, än att den mobbade överdriver.
    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • BymBym

Jag skulle ta kontakt med det mobbade barnets föräldrar och prata med dem. Sen skulle jag prata med skolan. Och naturligtvis prata med mitt barn. Sen krävs ständig uppföljning..

• Bubblan2

Eftersom jag själv varit mobbad skulle jag se till att mitt barn fick veta hur det kändes!

• rozafa

Jag vet inte om det kan vara till något hjälp men när min dotter började i skolan så hade läraren tydligen berättad om mobbning. En kväll då min syster var på besök och det var då dottern frågade om vad mobningen var för något och vi gjorde så att vi spelade som om de två var mobarna som skulle mobba mig. Det var då hon riktigt förstog vad det innebär att bli och vara mobbare. Hennes svar: jag vill inte vara en sån. Jag hoppas att det gav resultat och att hon kommer ihåg det.

• stresss

Svarade på 1: jag skulle förklara ordentligt för barnet, med fokus på hur det kändes för den mobbade. sen skulle jag vilja att banet bad om ursäkt till det andra barnet.
    jag skulle även försöka ta kontakt med föräldrarna till de andra inblandade, om jag kände dom.

• fjärilen78

svarade på nr 1!!

har själv varit utsatt för mobbing, har en son som varit utsatt för mobbing/misshandel och nu TYVÄRR sitter jag i sitsen där min dotter utsatt en annan tjej för mobbing men jag har vidtagit åtgärder så jag hoppas för allt i världen att det INTE kommer upprepas av henne!!

• Lady Dahmer

förebrå mig själv eftersom att jag uppenbarligen missat nåt grundläggande, men sen skulle jag ta tag i det. Föra dialog, jobba med självkänslan, träffa de utsatta barnen utanför skolan och jobba på DERAS relation osv.

Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
Svar på tråden Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...