• Trocadero

Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...

Ja hur skulle du som förälder agera i en sådan situation? Skulle du agera alls?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...
  • ompa

Fast jag tror ju att eftersom vi lever efter "den gyllene regln" så skulle mina barn ha någon typ av problem, må dåligt på något sätt så jag skulle vilja veta varför och försöka rätta till det.

• SeTa

Vi blev uppringda av en pappa vars dotter går i min äldste pojks klass, som berättade att vår son mobbades.
    Jag släpade med mej ungen hem till klasskompisen för att reda ut det hela.
    Min son hävdade att han inte hade gjort något, men om han hade sårat henne var det inte med mening isf. När vi var där sa tjejen inget alls, men pappan däremot var rätt upprörd. Det hade jag full förståelse för, och att min son var så spak tog jag som ett tecken på ånger.

Veckan därpå gick jag förbi skolan för att prata med lärarna och uppmärksamma dom om vad som hade pågått.
    Läraren blev rent utsagt skitförbannad, berättade att pappan hade varit där också och sagt att hans dotter blev mobbad. Lärarna hade sedan dess haft flickan under uppsikt hela tiden, men ingen var elak mot henne.
    Min son var alltså oskyldigt anklagad.

Roten till allt var att tjejens föräldrar var nyskilda. Tjejen mådde jättedåligt, vilket pappan uppmärksammade. Problemet var bara att tjejen inte vågade lägga skulden på föräldrarna, utan skyllde på mobbning i skolan. Från början skyllde hon på "alla", och då hörde pappan av sej till skolan. Lärarna kände ju inte alls igen detta utan började hålla koll på flickan.
    Inget hände i skolan, men flickan mådde fortfarande dåligt. Pappan pressade att hon skulle säga exakt vem som mobbade henne och hon nämnde då min son..

Skulle någon höra av sej till oss igen, skulle jag först prata med min son för att höra hans sida. Sedan skulle jag kontakta skolan och be om hjälp där.

• slangbella

...se till att det inte händer igen genom att...

prata med honom och förklara. Svårt att säga exakt vad och hur nu, men jag skulle definitivt inte bara avfärda det med "barn är ju barn".

♥ (¯`°?.¸ ♥ Axel 081012 ♥¸.?°´¯) ♥
  • qattla

Jag skulle klargöra att det är inget beteende som en bra kompis sysslar med. Men samtidigt skulle jag vara noga med att lyssna på och ta reda på VARFÖR han/hon gjorde det och varför han/hon anser sig ha rätt att vara så elak mot någon.
    Det handlar ju i de allra flesta fall om väldigt dålig självkänsla hos mobbaren.

Har själv varit mobbad i skolan så jag skulle berätta för mitt barn hur jag kände mig. Förhoppningsvis blir det svårare för barnet att fortsätta mobba när hon/han kan placera sin syster/mamma i den mobbades situation.

• Trocadero
    Svar på #12
    Det var ju jättebra av er att göra som ni gjorde även fast det inte var som hon sa. Jag tror att lärare generellt vet väldigt lite om vad som pågår och det de ser ignorerar dom. Det är alldeles för få lärare som vågar riva ifrån.
  • 010306

Se till att det inte händer igen & att det inte är acceptabelt. Hade fått barnet att be om ursäkt & även förklarat hur det känns att bli mobbad. Har egna erfarenheter hur det är att bli det så det är inget jag skulle ta lätt på.

• saxon

Det finns inget annat jag kan komma på som skulle göra mig mer arg än just det.

• Boel1

Jag skulle bli jättearg, besviken, på både mitt barn och mig själv! Det skulle bli många och långa samtal här också, skulle inte ge mig förrän det var slut på problemet.

• Trocadero

SeTa: Hoppas ni fick en ursäkt både du och din pojk för det är ju inte heller okej att anklaga någon felaktigt.

• SeTa

Trocadero skrev 2009-02-06 12:05:40 följande:

SeTa: Hoppas ni fick en ursäkt både du och din pojk för det är ju inte heller okej att anklaga någon felaktigt.
    Det fick vi inte. Jag förstår att tjejen reagerade som hon gjorde, men det blev så väldigt fel.
    Men skulle något liknande hända igen skulle jag absolut lyssna ordentligt på mitt eget barn först, innan jag gick vidare med det.
Svar på tråden Om ditt barn mobbar någon/ några så skulle du...