Inlägg från: lilla pop |Visa alla inlägg
  • lilla pop

Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?

Ja, vagn ja... Vi behåller nog vår "gamla" liggvagn/sittvagn först och sedan har vi McLaren som jag är helnöjd med. Viggo blir 2½ så förhoppningsvis funkar det att han går/åker ståbräda. Men visst det blir ju lite logistik att planera...

Flowertime: hoppas du får må bättre snart!

Miaelund, Enskede, bf 4 okt
    Fru W, Värmdö, bf 6 okt
    oktobermammsen bf 10 okt Göteborg
    Lillapop, Linköping, bf sep. 27

• lilla pop

Mia: Håller tummarna för ditt UL! Härligt att få se bebis äntligen!

• lilla pop

Oj, zasata, det låter inget vidare. Jag hoppas du kan få komma till BM och kolla bebisen. De är ju rätt små där inne fortfarande och ligger ju väldigt skyddade, men det är klart att man blir orolig! Hoppas det löser sig!

Jazza: Skrattade gott åt din kommentar om Drömmarnas trädgård. Har precis själv tänkt samma sak! : ) Men, Viggo gillar det också, så... men ibland undrar man. Hoppas förkylningen blir bättre snart!

Mia: Härligt med UL! Det är ju så skönt med bekräftelsen att allt är ok. Njut! :)

• lilla pop

Hej på er alla!
    Skönt zasata att allt var ok i magen, trots dåligt läkarbemötande. Hoppas det känns bättre nu!

Det där med att inte kunna föda vaginalt känner jag igen och det låter ju som det miaelund skriver. Nu när jag var på UL sa läkaren att moderkakan låg långt ned men inte att den helt täckte livmodertappen. Han förklarade det så att antingen så kan den ligga helt för (kallas föreliggande moderkaka) och då kan man inte föda vaginalt eller också så kan den (som i mitt fall) mycket väl växa uppåt en sida ju större den blir och ju längre tiden går och då är det inget problem att föda. I mitt fall får vi alltså vänta och se hur det blir, men det var inget att oroa sig för nu sa läkaren. (Han var verkligen toppenbra!) Först tyckte jag det kändes lite jobbigt men å andra sidan hade jag en väldigt jobbig förlossning förra gången, så det är väl heller inget jag ser fram emot. Hur som helst har min tanke hela tiden varit att föda vaginalt, men nu får vi väl se hur det blir. Någon som har erfarenhet av kejsarsnitt?
    Kram på er och trevlig helg!

• lilla pop

Fru W: Det var precis så som läkaren sa till mig också, att i de flesta fall så ordnar det sig. Och i annat fall börjar man i regel blöda och då får man ju åka in. Jag känner mig lugn inför det och tänker att det blir som det blir. Tänker mer på att vi ska flytta och har sålt vårt hus men ännu inte köpt något nytt... ; )

Plantago: Jag håller tummarna för ert moderkaksprov. Jag förstår att tankarna snurrar nu. Försök att bara ta det lugnt tills ni vet. Kram så länge!

• lilla pop

Välkomna ni som är nya i tråden!
    Bibabba: kul med storebror som kikar in genom naveln! Jag funderar just på när vi ska berätta för Viggo (2 år 3 mån.) och hur vi ska säga. Han märker ju att mamma inte orkar/kan lyfta så mycket (känner av foglossning redan) och att mammas mage blir större... Hur gammal är din son?

• lilla pop

Plantago: Vad skönt för dig/er att allt var i sin ordning! Nu kan ni njuta också!

Rutin-UL kallades jag till via BM som bokade tiden. (Men sedan gjorde jag ändå KUB test privat och bokade av. )

Ja, tiden går rasande fort tycker jag, hinner knappt med att "vara gravid" och är redan i v. 15. Börjar må ganska bra nu men känner litegrann av fogarna. F.ö. längtar jag till nästa vecka och påsklovet. Sambon har bokat in familjen på hotell/spa och jag njuter redan... Efter en otroligt intensiv period på jobbet behöver jag verkligen komma ifrån och koppla av.

Alla som ska på UL/KUB: Lycka till!

• lilla pop

Bibabba: Jag tycker också mycket om Valter (är släktnamn från min farfar) och tycker det kunde passa med vår Viggo. Så tips till dig på killnamn...kanske Viggo; ) Men det där är ju så individuellt vilka namn man gillar och inte. Jag har nog inte börjat tänka på det "på riktigt" ännu. Tänkte fråga Viggo om han har något förslag, kan vara lite kul att se vad han säger.

Jazza: Hoppas svärfars överraskningsparty blev lyckat! Ska absolut njuta på spa åt dig också!

Trevlig helg alla!

• lilla pop

Hej på er alla!
    Skickar många stärkande kramar till er alla som inte mår bra! Själv lider jag av allergi (pollen och annat)som börjat rejält men annars mår jag, som Jazza, riktigt bra nu, så jag får väl också peppa så gott det går!
    Zasata: Njut av dina lediga dagar nu i påsk och försök sova och ta igen dig!
    Flowertime: Förstår att det är trist att ta Postafen hela tiden. Förhoppningsvis borde ju illamåendet gå över snart. Spännande att se om det är fler än en i magen! Vad tror du själv? När det gäller mammakläder så har jag köpt en del på H&M, det är ju nästan bara de som har av de vanliga butikerna nu. Annars finns det ju "special-butiker" (på nätet=oberoende av var du bor) men då brukar det ju kosta lite mer. Jag har iaf hittat ok mammajeans på H&M samt ett par svarta lite stretchiga byxor också. Helt ok.
    AlmaBus: Välkommen och grattis till ett bra prov! Njut nu!

Glad påsk på er allihop!

• lilla pop

Hej på er!
    AlmaBus: Grattis till lilla tjejen i magen! Vad härligt!
    Flowertime: Härligt att se hjärtat picka, eller hur? Håller tummarna för nästa vecka!
    Miaelund: Bra med extra koll hos bm! Jag tycker också att tiden bara rusar fram, är plötsligt i v. 17 och känner också av bebisen nu och då. Dock har jag så mycket på jobbet nu att jag inte hinner känna att det är långt mellan bm-besöken även om det är det. Jag hinner med andra ord inte fundera så mycket, vilket iofs kan vara bra ibland.
    Oktobermammsen: Vad skönt att du mår så pass mycket bättre den här gången! Jag känner också att det är stor skillnad mellan graviditeterna. Förra gången mådde jag t.ex. knappt illa, men den här gången har det varit riktigt jobbigt. Dessutom har jag varit helt galen i chokladbiskvier och ätit flera stycken! Förra gången hade jag dille på apelsinjuice några veckor, så mer åt det "sura" hållet då. Så det är klart man undrar lite om det kan ha med kön att göra ändå. Men, men, än så länge så vet vi inte vad det blir. Men jag tänker att det borde väl synas på nästa UL (v. 20)? Någon som vet?
    Jazza: Krya på dig från förkylningen!
    Alla: Ha det gott med magarna!

• lilla pop

Trist att känna av foglossning "redan". Jag känner också litegrann men inte så mycket ännu. Jag var hemma de sista två månaderna i förra graviditeten men sjukskrivningen godkändes inte. Då var fk jättehårda och trots ordentliga läkarintyg så blev det inte godkänt (då hade jag dessutom varit hemma länge innan de behagade meddela mig att det avslogs). Tyvärr orkade jag inte bråka med dem då, men det är ju många som gjort det efter mig med tanke på den debatt som varit kring fk. Jag tror och hoppas att de blivit lite humanare nu och att det inte är lika svårt längre. Jag ska verkligen hålla tummarna för alla er som behöver sjukskriva er! Eftersom jag jobbar som lärare så blir jag ju automatiskt ledig över sommaren och det känns väldigt skönt. Då tänker jag att det finns tid för lugn och ro, förberedelser inför förlossning och annat. Vi kommer dock att flytta i juni (har sålt hus men inte köpt!) så det blir väl inte bara lugn och ro förstås... Varför ska man alltid lyckas flytta när man är gravid ; ) Det är ju klassiskt. Kram på er!

• lilla pop

Oktobermammsen: Trista "vänner" med sådana kommentarer. Men så himla skönt att du mår så pass bra ändå! Men det där om att barnen inte skulle få lika mycket kärlek... Va? Jag tänker som Mia att det är väl missunnsamma människor. (Kan inte låta bli att undra om de själva har barn och trivs med sina liv? Är man själv missnöjd så är det ju lättare att gnälla på andra och flytta över problemet så att säga...) Stå på dig och säg ifrån!
    Idag träffade jag en läkare (via bm) som nu ska skriva en remiss så att jag får komma och gå på s.k. Aurorasamtal (fast det kallas något annat här tydligen.) Detta för att min förra förlossning var komplicerad/smått traumatisk och jag behöver bearbeta det och förbereda mig massor inför kommande. Känns otroligt läskigt att tänka på förlossningen just nu så jag inser att jag behöver detta. Hur är det med er andra? Har ni bra minnen/upplevelser sedan tidigare? Kram så länge!

• lilla pop

Jag gick också över tiden 42+ och skulle sättas igång. Fick göra hinnsvepning först samt en extra undersökning dagen efter där läkaren konstaterade att det nog var "på gång". Så samma dag som jag sedan hade tid för igångsättning så startade det alltså. Men jag vill ju inte gå över så långt den här gången förstås.
    Och ja, visst hoppas jag också på det som "alla" säger att det ska gå lättare andra gången. Men jag hade mycket otur också, t.ex. så stack narkosläkaren epiduralen helt fel vilket resulterade i att jag fick vansinnig huvudvärk efteråt (eftersom ryggmärgsvätskan punkterades). Jag kunde inte vara uppe utan bara i liggande ställning och därmed inte sköta Viggo alls. Jag fick åka ned på op. för att få det åtgärdat med s.k. bloodpatch. Dessutom fick jag 3:e gradens bristningar (även bak) p.g.a. sugklocka så det blev op. ytterligare en gång. Ja, sen fungerade inte amningen och jag fick infektion i brösten och ja...det hände en massa saker som jag var oförberedd på, ska inte "dra" allt här.
    Men jag ska nu försöka förbereda mig så gott jag kan, som sagt. Jag funderar också på det där med att det kan gå fort, för fort. Jag hade en lång förlossning (Viggo låg fel, värkarna stannade av och fick sättas igång) men det sista skedet gick väldigt snabbt, så läkaren sa nu att jag nog inte ska vänta för länge den här gången ändå. Han tyckte att slutskedet var som en andragångsföderska, men, ja, vi får väl se. Förlåt om jag tar upp förlossningen "redan nu" men det kändes väldigt aktuellt för mig nu då jag ska på samtal. Tänker att det kunde vara intressant att se om något mer än jag har "ett tungt bagage" gällande detta. Stor kram!

• lilla pop

Jazza: Hoppas UL gick bra idag! Jag vill också se igen!

I sommar... vi flyttar och allt vad det innebär men kommer också att tillbringa några veckor på Smögen där min sambos familj har hus. Det brukar vara så härligt så dit längtar jag! Men i sommar är man väl kanske inte lika pigg på att springa ner på bryggan och upp och ned i trappor kan jag tro... Men alltid skönt med miljöombyte och enormt goda räkor! Smögen eller västkusten kan rekommenderas iallafall!

• lilla pop

Mia: Vad skönt med din sjukskrivning! Vet du att allt är ok med fk nu? Jag minns att jag "trodde" ju att jag var sjukskriven i förra grav. dvs. hade skickat in läkarintyg ( 2 st.) men fick sedan avslag 2 månader senare och inga pengar... Men fk har väl som sagt sett över sina rutiner får man hoppas!

Gör du något för att foglossningen ska bli bättre förutom att vila? Jag tycker det är lite dubbla budskap ibland mellan att vila och träna beroende på vem man frågar. Jag har också börjat känna av lite emellanåt nämligen och tänker att jag kanske ska försöka träna lite.

Fru W: Mysigt med sparkar! Jag har också känt men det är inte så starkt ännu. Sambon har inte lyckats känna ännu, men det kommer väl snart!
    Ha det gott!

• lilla pop

Jag har också ett sådant bälte. Jag hade det mot slutet av förra grav. och tyckte det hjälpte bra då. Om jag minns rätt kostade det runt 300 kr men jag köpte det i en butik här i Linköping som har rehab/hjälpmedel.
    Magen har blivit stor "direkt" den här gången men jag har inte gått upp lika mycket som förra gången (samma tid). Jag har kanske gått upp 2-3 kg nu så det känns skönt. Det blir ju tungt ändå och den här gången blir vi ju höggravida mitt i sommaren också... Det blir väl till att ligga och plaska i barnpoolen och beställa "drinkar" av 2½-åringen som älskar att "äppa till" och fixa...

Svar på tråden Nr 2 med BF början av oktober, ngn som vill följa med?