Inlägg från: Smuliz |Visa alla inlägg
  • Smuliz

För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!

Svar på #78
    Ja sådär upplever vi det också med våran VC... Skandal.

Intressant det där med hjärtfel du nämner. Att hon är liten i maten och lite "svag" eller vad man kan kalla det. Det problemet har ju även min tjej

De hör ett blåsljud på hennes hjärta, men säjer att jag inte ska oroa mej för det. Och det orkar ja inte göra nu, är så mycke med hennes Ep... Men nu blev ja mer å mer säker på att det kanske kan vara nåt med hjärtat?!
  • Smuliz

Igår va vi på barnkalas. Å utan att man vill det så jämför man ju litegrann me bebisen som va där

Han var 1 mån yngre än min Amanda. Och jag frågade glatt (förväntade mej bara JAAA till svar!) Han kryper nu va, och rullar runt som bara den?

Men fick till svar:

- Näe herregud, han rulla runt till magen för nån vecka sen för första gången, och sitta kan han små stunder men faller om man inte är med. Krypa finns inte ens på kartan än på långa vägar!

- Jaha...chockad.

Sen tänkte jag igenom och tittade lite på honom hur han var. Min tjej var mera "med", mer intresserad av det som händer runtomkring och "kan" mera, dvs rulla runt hur som helst hela tiden,"pratar" en massa. Ja, svårt att förklara, men jag tyckte de verkade vara jämngamla i sättet.

Så dit jag vill komma är, jag vet inte om jag håller med läkaren om att hon är 2-3 månader "efter" i sin utveckling. Får man inte hålla med ett proffs?!

Den här lille killen som var där, tror jag knappast var klassad som efter eller nåt liknande.

Hm, era synpunkter tack

• Smuliz
    Svar på #90
    kvinna 86 skrev 2009-02-15 20:24:05 följande:
    Smulizredan efter ditt första inlägg fattade jag inte vrf hon anses vara sen? du skrev att hon var mer som en 6-månaders (eller ja att läkaren tyckte det) och då undrar jag egentligen.. hur många 6-månaders kan sitta stadigt? (i verkligheten, inte här på fl )och att hon inte kan ta emot sig om hon ramlar, det har min dotter ganska nyligen börjar med. hon är 10 månader. gör det fortfarande inte ibland! fallskyddsreflexen brukar ofta finnas runt 10 månader - men senare kan också vara helt normalt! när min dotter var 9 månader fanns den inte där (var väl under utveckling!)
    Ok. Va skönt att fler inte tycker hon verkar vara så sen. Men då undrar man såklart, VARFÖR säjer en läkare så då? Vad syftar han på?

Hm... jag är mest glad att jag själv börjar tvivla lite på läkarens ord?! Jag ser ju en liiite sen 8 månaders tjej, men inte så sen som 2-3 månader
  • Smuliz
    Svar på #93
    kvinna 86 skrev 2009-02-15 20:50:16 följande:
    Smuliz skrev 2009-02-15 20:47:18 följande:
    ja vissa läkare borde helt enkelt inte vara läkare på vilket sätt tycker du själv hon är sen?
    Hm vet inte riktigt!? Jag typ bara håller med

Att hon inte kan sitta ordentligt än, och att hon är så "bebis" i kroppen än. Alltså vinglig. Tycker inte att hon sitter stadigt i matstolen än och är dålig på att äta mat/gröt.

Att hon "bara ligger" på mage, inte försöker något, tex ta sej upp på händerna/knäna, försöka nå saker mm.

Hon har heller aldrig skrattat sådär härligt bebisskratt ni vet, högt och länge. Hon skrattar lite tystare och korta skratt.

Har inte tänkt på om det är sent eller ej, men när "alla" säjer det så tror man ju tillslut på det.

Mina syskonbarn har alla 6 varit väldigt tidiga och tyvärr så jämför man ju då.

Min stora tjej som är 5 år nu, hon var också rätt "sen" med grejer under första året, men det va aldrig nån som påpekade något med det, för hon var ju 8 veckor för tidigt född, och då SKA man ju vara sen
  • Smuliz
    Svar på #96
    jordgubbe0812 skrev 2009-02-15 23:34:59 följande:
    Läste tidigare itråden att hon höll huvudet vid 4 månaders ålder. Då är det väl ganska naturligt att hon inte sitter vid 6 månaders ålder. Altså det jag menar är bäbisar utvecklas ju i ett racertempo det första året så kommer man efter i början så är man ju hjälplös efter i den tävlingen. Det viktiga måste ju vara huruvida man tappar mer och mer eller om barnet ligger konstant 2-3 månder efter.Sitta är inte speciellt ovanligt att inte kunna vid 6-månader. Alla skrattar ju på olika sätt, frågan är om du får gensvar på vad ju gör på något sätt. Härmar något, skrattar när du kastar upp henne, eller liknaden?Matvägra är ju många barn som gör. Turordningen för min dotter var att hon först lärde sig att sitta någorlunda. I den possitionen började hon sträcka sig efter leksaker. Vilket gjode att hon ramla, vilket så småning om gav alla 4. Har du provat IKEAS billiga stol, antilop. Men plastinlägg kan den hålla många vingliga barn på plats. Och med lekbord/matbord borde det vara ganska lockande att sträcka sig efter leksaker.
    Näe den stolen har vi inte testat. Ska kolla upp det

Tack för så bra förklaringar!
  • Smuliz

Amandas resa genom livet:

* Föds
    * Hör inget (inget utslag på mätningen av hörseln)
    * Får godkänd hörseltest vid 3 mån ålder, därav har hon vart "döv" sina första 3 månader...
    * Ständig viktkamp hela tiden. Mat mat mat, kräks kräks kräks
    * Nytt orosmoment - nacken är sned å kan inte lyftas... 4 mån
    * Kräver remiss te barnmottagn, får genast hjälp. 1 vecka senare orkar hon lyfta huvudet tack vare sjukgymnastik, 4,5 mån
    * 6 mån kontrollen - hon är lite "sen", ca 1 mån efter säjs det.
    * 7 mån - in akut för kramper som visade sej vara epilepsi... och där är vi fortfarande. Nästan 2 månader senare. Inget nytt, men heller inte så mycke bättring.

Så ja, hon har helt enkelt INTE haft en bra start på livet

• Smuliz
    Svar på #100
    HappyUs skrev 2009-02-16 11:20:41 följande:
    Jag har en son som är 8 ½ månad. Han satt stadigt tidigt, runt 5 månader. Men sen har det väl mer eller mindre stått still. Han börjde åla sig fram, sakta men säkert, för en vecka sen. Men varje gång jag säger stolt att han har börjat åla så får jag kommentaren: Vadå, har han börjat åla först nu? Vad svarar man på en sån fråga? Jag trodde inte det var sent, men tydligen så var de det. Han har inga tendenser till att sätta sig upp själv, krypa, ställa sig upp osv. Är man sen då? :S
    En del barn kryper ju inte ens, de hoppar över det. Åla är ju ett sätt att krypa. Blir så trött på alla sen-kommentarer... Han va ju extremt tidig på att sitta, så då är han inte sen
  • Smuliz
    Svar på #99
    Frostmoln skrev 2009-02-16 09:54:50 följande:
    han kryper/ålar inte, kommer inte ens upp i krypställning utan drar sig bara i cirklar och bakåt på golvet. Att dra sig upp själv och gå längs möbler känns enormt avlägset. Tycker också att han fortfarande känns ganska mycket bäbis jämfört med de flesta jämnåriga. Egentligen tror jag ju att han utvecklas helt normalt men bara i det senare spannet (som jag för övrigt tycker det låter som att de allra flesta barn här inne gör), men det är så svårt att låta bli att jämföra med andra och oroa sig. Känns skönt att läsa om andra barn som liknar ens eget!
    HÅller helt och hållet med Dom verkar vara lika på flera sätt. Tror inte hon kommer kunna lära sej gå eller så förrän 18 månader... Känns sååå avlägset. MEn men, min stora tjej kröp inte förrän hon var 10 månader! Och sen hände resten i en rasande fart. Så man vet ju aldrig

Å andra sidan hade vi inga kompisar med barn då, som man jämförde med, som nu, har nästan alla min vänner fått barn samtidigt, och då jämför man ju tyvärr Fy fy på mej!

Det är jätteskönt att läsa om andra som har samma "bekymmer"
  • Smuliz
    Svar på #104
    Triple Trouble skrev 2009-02-16 15:21:48 följande:
    råkade ramla in här, menar inte och bagatellisera era "sena" barn men jag tycker faktist inte de låter så sena. Har iof inte läst hela tråden. Min dotter satt tidigt med gick sent (1 år och 4 månader) och hon är "normal"bif detta schema om ni inte sett det, normalspann på sitta själv är tex 5-10 månader, krypa 5-12 mån www.growingpeople.se/templates/Page.aspx till med era små och jämför inte med fl-folk
    TACK! Ska kolla den. Jag tycker inte heller att min tjej är sen, utan det är hennes läkare som tycker det och håller på och gör utredning om det... Han har "stämplat" henne som 2-3månader efter.
  • Smuliz
    Svar på #109
    kvinna 86 skrev 2009-02-16 16:37:40 följande:
    Smuliz skrev 2009-02-15 23:08:51 följande:
    hon kanske är lite efter men 2-3 månader?! sen är ju de flesta barn sena med nått o tidiga med nått annat.. man får ju se på helheten. vad säger din magkänsla?
    Min magkänsla har ju sagt sen hon föddes att något med henne är "fel". Och jag vet inte riktigt om jag fått nåt svar på det än, men Epilepsin är ju ett stort minus

Njae får se. Hade nog inte tänkt på det här med sen-heten om det inte vore så att alla kompisar fick barn ungefär samtidigt, och deras är yngre, tyngre och före i utvecklingen allihopa.

Men det är ju inget jag går å mår dåligt över, jag vill bara att hon ska bli "frisk" från sina kramper
  • Smuliz

"ska" dom kunna prata än? Alltså, typ mamma pappa vovve? Det finns inte på kartan med min tjej iallafall

Där är det bara joller

• Smuliz

Aaa va härligt för er att det går framåt för era barn med utvecklingen

Hoppas att jag kan säja det samma snart.

Tycker det har stått still sååå länge nu men men... Hon är ju inte frisk heller så inte så konstigt.

Kram till er alla!

• Smuliz

Nu ringde FK, och jag får inte byta ut föräldradagarna mot TFP för de dagar vi är på sjukhuset Dåligt.

Jag ska alltså "slösa" mina föräldradagar på att vara på sjukhus...

Arg.

• Smuliz

Ja jag har fått TFP för den tiden hon var inskriven, men läkaren sa till mej att man även kunde ta ut det för de dagar man måste åka till sjukhuste EFTER man blivit utskriven.

Men enligt FK har läkaren helt fel...det går inte.

Svar på tråden För oss vars barn är lite sena i utvecklingen!