• DanielaM

vårnadsbidrag

tänkte ta vårnadsbidrag för mina barn..men hur går de till egentligen?hittar ingen bra information på försäkringskassans hemasida..

när kan man börja ta?
    jag ahr en som på 2,5 och en 1 åring..tänkte att jag kunde ta på båda fram till sommaren.kan man därefter ha en på dagis o ta bidrag för bara den ena?(för de e de enda jag inte rikitgt fattat)
    man får ju inte utnyttja dagisplats om man var vb men för man göra de om man har 2 barn.. och bara den ena med vb?

• Svar på tråden vårnadsbidrag
  • LeonLatva

DanielaM skrev 2009-01-18 20:01:54 följande:

tänkte ta vårnadsbidrag för mina barn..men hur går de till egentligen?hittar ingen bra information på försäkringskassans hemasida..när kan man börja ta?jag ahr en som på 2,5 och en 1 åring..tänkte att jag kunde ta på båda fram till sommaren.kan man därefter ha en på dagis o ta bidrag för bara den ena?(för de e de enda jag inte rikitgt fattat)man får ju inte utnyttja dagisplats om man var vb men för man göra de om man har 2 barn.. och bara den ena med vb?
    Själva grejen med vårdandsbidrag är att man inte får ha NÅGOT av barnen på daigs/fritids m.m även fast man bara söker vårdnadsbidrag för den andra. Googla på vårdnadsbidrag + din kommuns namn.För informationen brukar stå på kommunens hemsida. Hoppas du hittar det du söker
  • strojes

Man får inte nyttja barnomsorg för något av barnen man tar ut vårdnadsbidrag för, övriga barn får ju ha barnomsorg.

• LeonLatva
    strojes skrev 2009-01-19 14:27:30 följande:
    Man får inte nyttja barnomsorg för något av barnen man tar ut vårdnadsbidrag för, övriga barn får ju ha barnomsorg.
    Nej där har du tyvärr fel.Ansöker man om vårdnadsbidrag för ett av sina barn får inga andra barn i hushållet utnyttja dagis/förskola/fritidshem.. Vet att det är så då jag själv ansökt om vårdnadsbidrag för min minsta,och det innebär då att hans bonusbror inte får gå kvar på fritids
  • strojes
    LeonLatva skrev 2009-01-19 14:34:59 följande:
    Nej där har du tyvärr fel.Ansöker man om vårdnadsbidrag för ett av sina barn får inga andra barn i hushållet utnyttja dagis/förskola/fritidshem.. Vet att det är så då jag själv ansökt om vårdnadsbidrag för min minsta,och det innebär då att hans bonusbror inte får gå kvar på fritids
    Kan det vara så att det är olika i olika kommuner. Min dotters dagmamma vet om att jag har för avsikt att söka vårdnadsbidrag under våren men hon har inget sagt om att dottern inte får gå kvar hos henne som vanligt.
  • LeonLatva
    strojes skrev 2009-01-19 16:14:53 följande:
    Kan det vara så att det är olika i olika kommuner. Min dotters dagmamma vet om att jag har för avsikt att söka vårdnadsbidrag under våren men hon har inget sagt om att dottern inte får gå kvar hos henne som vanligt.
    om man googlar på vårdnadsbidragsregler så står det där att inget barn i hushållet för gå i någon slags dagis/fritidsverksamhet som man betalar för.Kolla upp det för säkerhet skull.För jag tror det är samma i alla kommuner
  • strojes
    LeonLatva skrev 2009-01-19 16:57:08 följande:
    [citat] Kan det vara så att det är olika i olika kommuner. Min dotters dagmamma vet om att jag har för avsikt att söka vårdnadsbidrag under våren men hon har inget sagt om att dottern inte får gå kvar hos henne som vanligt. [/cit om man googlar på vårdnadsbidragsregler så står det där att inget barn i hushållet för gå i någon slags dagis/fritidsverksamhet som man betalar för.Kolla upp det för säkerhet skull.För jag tror det är samma i alla kommuner
    Måste fråga vilken sida du hittade den informationen? Jag har tittat igenom de träffar jag fått men inte sett något om att syskon som vårdnadshavaren inte tar ut vårdnadsbidrag för inte skulle få ha barnomsorg. Jag har inte ens hittat det på regeringens hemsida.
  • LeonLatva

Bidrag får inte utges för barn som har plats i offentligt finansierad förskoleverksamhet (förskola eller familjedaghem). Vårdnadsbidrag kan kombineras med att äldre syskon deltar i avgiftsfri allmän förskola, dock inte med annan placering inom förskola, familjedaghem eller fritidshem. Vårdnadsbidraget kan kombineras med fullt förvärvsarbete för båda föräldrarna.

den iformationen hittad jag antingen på regeringens eller någon annan myndighets sida.Ska leta vidare, hade bara sparat tesxten i ett worddokument.Men ska absolut försöka hitta källan

• strojes
    Anna med 3 trollungar skrev 2009-01-19 18:22:43 följande:
    Ring din kommun och fråga.
    ja, men det går inte just nu. klart jag ska kolla med min kommun.
    men eftersom någon hade hittat den infon på nätet och jag inte gjorde det undrade jag bara var hon sett det någonstans.
  • Panthera leo

Det står info på den sidan med en herrans massa länkar till regeringens förslag. Det står också att det kan skilja från kommun till kommun men det var mest om hur mycket pengar som skulle ges ut.

• Shirley

Jo våra 2 största går på dagis, och jag är hemma med de 2 minsta & får 2 vårdnadsbidrag. Men man får inte ha dagis för det barn man får vårdnadsbidrag för.

LeonLatva skrev 2009-01-19 14:34:59 följande:
  • strojes
    Shirley skrev 2009-01-20 09:39:02 följande:
    Jo våra 2 största går på dagis, och jag är hemma med de 2 minsta & får 2 vårdnadsbidrag. Men man får inte ha dagis för det barn man får vårdnadsbidrag för.
    Nä, men det förstår jag också. Det var någon som sa att även syskon som man inte tar ut vårdnadsbidrag för inte heller fick gå på dagis.
  • Shirley

Ja jag vet Menade att vi har 2 barn som går på dagis varje dag, men att vi även har 2 barn som jag är hemma med som jag får vårdnadsbidrag för. Så alltså kan andra barn i samma familj ha dagis medans man är hemma med de minsta

strojes skrev 2009-01-20 09:40:27 följande:
    Nä, men det förstår jag också. Det var någon som sa att även syskon som man inte tar ut vårdnadsbidrag för inte heller fick gå på dagis.
  • strojes
    Shirley skrev 2009-01-20 09:41:48 följande:
    Ja jag vet Menade att vi har 2 barn som går på dagis varje dag, men att vi även har 2 barn som jag är hemma med som jag får vårdnadsbidrag för. Så alltså kan andra barn i samma familj ha dagis medans man är hemma med de minsta
    Det var också vad jag kommit fram till tidigare när jag läst regler men blev osäker av vad som uppkom i denna tråden.
  • fam kaos

Är också tämligen säker på att man får ha syskon på dagis och ändå får värdnadsbidrag för det barn man har hemma.

• Shirley

Oki Ja här får man det iaf, även i grannkommunen Har aldrig hört nåt annat.

strojes skrev 2009-01-20 09:46:13 följande:
    Det var också vad jag kommit fram till tidigare när jag läst regler men blev osäker av vad som uppkom i denna tråden.
  • strojes

Det får man i vår kommun också (Sollentuna) och jag har inte läst nått annat på internet heller.

• LeonLatva

I våran kommun (götene) får man inte det.Jag fick avslag på min ansökan och på deras sida står det

:Bidrag får inte utges för barn som har plats i offentligt finansierad förskoleverksamhet (förskola eller familjedaghem). Vårdnadsbidrag kan kombineras med att äldre syskon deltar i avgiftsfri allmän förskola, dock inte med annan placering inom förskola, familjedaghem eller fritidshem. Vårdnadsbidraget kan kombineras med fullt förvärvsarbete för båda föräldrarna.

Detta står även på flera andra kommuners hemsida

• Busbellan

I vår kommun får syskonen gå på dagis. Jag har fått beviljat vårdnadsbidrag för minstingen, men storebror går på dagis.

Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden vårnadsbidrag