• strojes

vårnadsbidrag

Man får inte nyttja barnomsorg för något av barnen man tar ut vårdnadsbidrag för, övriga barn får ju ha barnomsorg.

• strojes
    LeonLatva skrev 2009-01-19 14:34:59 följande:
    Nej där har du tyvärr fel.Ansöker man om vårdnadsbidrag för ett av sina barn får inga andra barn i hushållet utnyttja dagis/förskola/fritidshem.. Vet att det är så då jag själv ansökt om vårdnadsbidrag för min minsta,och det innebär då att hans bonusbror inte får gå kvar på fritids
    Kan det vara så att det är olika i olika kommuner. Min dotters dagmamma vet om att jag har för avsikt att söka vårdnadsbidrag under våren men hon har inget sagt om att dottern inte får gå kvar hos henne som vanligt.
  • strojes
    LeonLatva skrev 2009-01-19 16:57:08 följande:
    [citat] Kan det vara så att det är olika i olika kommuner. Min dotters dagmamma vet om att jag har för avsikt att söka vårdnadsbidrag under våren men hon har inget sagt om att dottern inte får gå kvar hos henne som vanligt. [/cit om man googlar på vårdnadsbidragsregler så står det där att inget barn i hushållet för gå i någon slags dagis/fritidsverksamhet som man betalar för.Kolla upp det för säkerhet skull.För jag tror det är samma i alla kommuner
    Måste fråga vilken sida du hittade den informationen? Jag har tittat igenom de träffar jag fått men inte sett något om att syskon som vårdnadshavaren inte tar ut vårdnadsbidrag för inte skulle få ha barnomsorg. Jag har inte ens hittat det på regeringens hemsida.
  • strojes
    Anna med 3 trollungar skrev 2009-01-19 18:22:43 följande:
    Ring din kommun och fråga.
    ja, men det går inte just nu. klart jag ska kolla med min kommun.
    men eftersom någon hade hittat den infon på nätet och jag inte gjorde det undrade jag bara var hon sett det någonstans.
  • strojes
    Shirley skrev 2009-01-20 09:39:02 följande:
    Jo våra 2 största går på dagis, och jag är hemma med de 2 minsta & får 2 vårdnadsbidrag. Men man får inte ha dagis för det barn man får vårdnadsbidrag för.
    Nä, men det förstår jag också. Det var någon som sa att även syskon som man inte tar ut vårdnadsbidrag för inte heller fick gå på dagis.
  • strojes
    Shirley skrev 2009-01-20 09:41:48 följande:
    Ja jag vet Menade att vi har 2 barn som går på dagis varje dag, men att vi även har 2 barn som jag är hemma med som jag får vårdnadsbidrag för. Så alltså kan andra barn i samma familj ha dagis medans man är hemma med de minsta
    Det var också vad jag kommit fram till tidigare när jag läst regler men blev osäker av vad som uppkom i denna tråden.
  • strojes

Det får man i vår kommun också (Sollentuna) och jag har inte läst nått annat på internet heller.

Svar på tråden vårnadsbidrag