• Daisyduck

FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?

Jag och min pojkvän kan inte komma överens om förlossningen. Jag vill ha pojkvännen samt min syster med mig, de ger mig trygghet på olika sätt. Min pojkvän tycker att förlossningen är privat och han vill inte dela första ögonblicket som nybliven pappa med henne. Om jag tar med henne på förlossningen så kommer han inte delta pga att han känner sig utanför och han kommer känna sig sårad.

Era reflektioner? Vem ska få bestämma om en sådan här viktig sak? Det är ju ingenting vi direkt kan klunsa om. Jag är ledsen över denna situation som uppstått.

• Svar på tråden FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?
  • a mor

Din pojkvän kan lika gärna tuppa av där inne (det gjorde min ) Så det är nog inte så dumt att ha en syster med också.

• KakanMakan

Svårt läge men jag skulle nog försöka göra en kompromiss att ni är tre så kanske hon kan gå ut när det börjar närma sig, så ni två får den stunden för er själva. Jag kan förstå honom också.

★ Storasyster 06 ★ Lillebror 09 ★
  • Steffi m Liam

Jag håller med skrotan. Tycker hennes förslag var bra. Satts på de.

♥♥ Lyckligaste stunden i mitt liv - Liam 060830♥♥, Och en liten böna i magen, bf 6/6-09 ♥♥
  • SIN74

Jag måste hålla med din man. Jag ville inte ha med någon annan än min man på förlossningen. Det var något vi ville uppleva tillsammans som par.
    Jag kan ej råda dig hur ni ska lösa det. Det är en viktig händelse så det är ju bra om det känns så bra som möjligt för er båda.

• Maja21

Håller nog med skrotan. Att iaf att det bara är ni (du och pojkvännen) i slutet. För jag kan med förstå honom. Men jag har ju heller ingen syster och dem känslorna som du har för det. hmm svårt! Hoppas det löser sig iaf och att ni kompromissar och kommer överens.

• Wernerliv

Håller med din kille om att det faktiskt känns lite som en privat situation. Du och han i samförstånd inför mötet av ert gemensamma barn. Varför ger inte han tillräcklig trygghet? Jag hade nog känt mig lite kränkt om min kille ville ha med sin bror inför en smärtsam upplevelse. Min syster står uppsatt som doula, om min kille på något sätt inte kan delta under förlossningen, men jag skulle ju inte vilja ha med henne och min kille. Han är ju verkligen mitt absoluta stöd i detta. Det är ju en väldigt speciell och intim upplevelse...för oss båda!

• Sue 84

Personligen skulle bara vilja ha min partner med mig. Men sen så har jag inga helsyskon som jag står särskilt nära.

Men om du nu absolut vill ha din syster med på förlossningen för att det gör dig tryggare, så go for it. Det där känner du bäst själv.

Fast rent spontant tycker jag att förlossningen är något mycket personligt och jag kan förstå att han inte vill ha din syster med där, då det faktiskt är du och han som ska bli föräldrar.

Ja, det var lite tankar från mig.

Hoppas det löser sig.

• Daisyduck

Jag tycker din idé är bra, men pojkvännen säger att "jag vill inte att hon tar upp plats, hon kan få komma sen som alla andra "normala" människor gör". Han tycker verkligen det förtar hela känslan.

Om jag var tvungen att välja, vilket jag nu är tvungen att göra, så är det givetvis min pojkvän som är prio ett. Det är bara det att jag blev ledsen över att han är oförstående inför min känsla av "dubbel" trygghet.

KakanMakan skrev 2009-01-15 20:14:43 följande:
    Svårt läge men jag skulle nog försöka göra en kompromiss att ni är tre så kanske hon kan gå ut när det börjar närma sig, så ni två får den stunden för er själva. Jag kan förstå honom också.
  • Steffi m Liam

Kanske ska säga som vi skulle hade de första förlossningen: Min mamma frågade om hon fick vara med!? Hon har tidigare varit med min syster när hon födde. Jag tyckte de kändes bra och min då sambo sa att de var ok. Han trodde han skulle vara så nervös,så skönt med lite stöd. När de väl var dax så var min mamma jätte förkyld och kunde inte följa med. men de gick jätte bra med bara vi och det var mysigt på något sett. Men ett tag kände jag att han blev så ensam. Jag duschade under förlossningen och gjorde de väldigt länge. var jätte jätte skönt! Då hade jag velat att han hade sällskap.

Så till  de jag menar med de hela: De kan ju både vara positivt och negativt med att ta med din syster. Men om förlossningen tar jätte lång tid,så kan de ju vara lite positivt att hon är med. Då får han lite sällskap också ifall du kanske också som ex vill duscha!?

Annars håller jag med skrotan i hennes förslag.

♥♥ Lyckligaste stunden i mitt liv - Liam 060830♥♥, Och en liten böna i magen, bf 6/6-09 ♥♥
  • Daisyduck

Jag tycker din idé är bra, men pojkvännen säger att "jag vill inte att hon tar upp plats, hon kan få komma sen som alla andra "normala" människor gör". Han tycker verkligen det förtar hela känslan.

Om jag var tvungen att välja, vilket jag nu är tvungen att göra, så är det givetvis min pojkvän som är prio ett. Det är bara det att jag blev ledsen över att han är oförstående inför min känsla av "dubbel" trygghet.

KakanMakan skrev 2009-01-15 20:14:43 följande:
Svar på tråden FörlossningsKRIS, vem ska bestämma?