• hedde73

Ta reda på kön?

Hur ställer ni er i frågan om att ta reda på kön innan förlossning?
    Med vår första så gjorde vi inget könsbestämmande UL, men med nummer två och tre gjorde vi det av praktiska skäl men mest av ren nyfikenhet. Vet att det är många som tycker att det tar bort spänningen, men för oss har det varit ett gemensamt beslut.
    Nu när det dock är dags för nummer fyra, så är vi inte lika överens längre. :) Frugan vill gärna ta reda på det, medans jag är mer tveksam, vet inte varför det är så, men jag känner att jag vill vänta med den överraskningen tills det väl är dags så att säga.
    Vi har pratat lite löst om det än så länge o jag vet att hon som sagt gärna vill veta, samtidigt så tror jag att det skulle bli svårt för henne att hålla det "hemligt" tills jag får se med mina egna ögon vad det blev för kön.
    Vad är era åsikter när det gäller könsbestämmande ul?

• Svar på tråden Ta reda på kön?
  • Farsan baloo82

Jag tycket att ni ska vänta..... dels för spänningens skull, sen har jag ett par bekanta som dom sa att det var en flicka, men hoppsan, en pojke titta ut istället :)
    Vi kommer inte att ta reda på det.
    Lycka till.

• PerG

Vi ville inte veta. Tyckte att det är ju liksom en del av överraskningen.. Hur barnet ser ut, hur långt det är, hur mycket det väger, vad det är för kön osv... Skulle inte göra ett 3D-ultraljud heller för den delen eftersom man inte vill ha en förhandstitt på ansikte och sånt.. Visst är man nyfiken, men skulle du vilja tjuvkika på innehållet i dina julklappar flera månader i förväg? ;)

Vad för praktiska skäl har det att veta könet? Tänkte du på färger och sånt? Vi köpte allt i kläd och "utrustningsväg" utan att bry oss om könskodning (dvs alla färger och modeller.. även om vi undvek de mest könssterotypa blå och rosa grejjerna så blev det lite av varje därifrån också).

• hedde73

Det praktiska just nu består nog mest i att vi hittills har tre tjejer och därmed massa kläder, från nyfödd o uppåt. Frugan syster har en tjej som vi hade tänkt skicka iväg alla kläder till, men det känns ju dumt om det nu är så att vi får en fjärde tjej. :)
    Nu har vi ju det mesta, så det är inte allt för mycket som skall köpas, utan det är väl startfasen som det behöver handlas till, men som tidigare sagts så passar det mesta på vem som helst. :)

• Cyberdansken

Vi har kollat. Första gången var det en sidoeffekt av att svärmor skulle få se sitt barnbarn innan hon själv skulle dö, då blev det ett UL i vecka 33 och då var det mycket tydligt att det var en flicka.
    För mig så var det klart enklare att knyta an då jag kunde föreställa mig min dotter redan innan förlossningen.
    Sen med tjejen efter vägrade dom att tala om det på BVC, så då viste vi inte, men med dom följande har vi kollat på privata UL.

Själv tycker jag inte det tar något från "överraskningen" det är ju individen man möter som är överraskningen...

• ettan 090329

Vi ska på 3D-UL på fredag, personligen tycker jag det ska bli intressant att se vad som händer i magen. I början tänkte vi inte ta reda på kön pga att tjejen inte ville(för mig kvittade det), men när det inte gick att se på rutin UL så blev tjejen nyfiken och sen har det bara eskalerat.

Jag tycker att det kan vara kul att "tjuvkika" lite innan, när det är dags för förlossning händer det så mycket ändå...

• Schnitzel

Min dotter låg som ett jon i magen så dom kunde inte se vad hon var för kön under graviditeten. Så vi struntade i att ta reda på det. Nästa barn ska vi absolut veta innan, det var en ren plåga (tyckte vi) att bara köpa könsneutrala kläder och saker. Så nästa barn blir det att ta reda på kön, om inte det barnet också ligger som ett jon.

ciao

• PerG

Man kan ju köpa basgarderoben i könsneutralt (eg. allt utom rosa och blått då. Finns ju MASSOR av färger) och komplettera direkt efter förlossningen om man så vill. Man hinner ju ge sig iväg och shoppa innan de kommer i 62 och uppåt i alla fall, så i isåfall blir det ju främst 50-56 som blir könsneutrala... ;)

Av sonens kläder ligger mina favoriter ändå främst bland de som inte är "killkodade". T.ex:

www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phpbbmrjr.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/php9ofbex.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phpfjgi8p.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phphyv3h3.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phpnseaw1.jpg

Schnitzel skrev 2009-01-13 22:58:40 följande:
    Min dotter låg som ett jon i magen så dom kunde inte se vad hon var för kön under graviditeten. Så vi struntade i att ta reda på det. Nästa barn ska vi absolut veta innan, det var en ren plåga (tyckte vi) att bara köpa könsneutrala kläder och saker. Så nästa barn blir det att ta reda på kön, om inte det barnet också ligger som ett jon.ciao
  • Schnitzel

PerG skrev 2009-01-13 23:21:48 följande:

Av sonens kläder ligger mina favoriter ändå främst bland de som inte är "killkodade".
    Självfallet kan man köpa könsneutrala kläder, men det är inte riktigt samma grejj. Det var samtidigt vårat första barn, så man var ju vrål taggad inför och ville köpa allt innan hon kom till världen.

Men nu vet vi hur det är att inte veta könet innan förlossning, så nästa barn kan vi prova på den andra varianten :) Betalar då gärna för 3D ultraljud och hela fadderullan om det så krävs.
  • Gnagarn

Vi tog reda på könet på båda barnen. Vi tyckte det var bra och det passade oss. Känns lite som upp till föräldrarna, tycke och smak....

• xrever

Vi bestämde oss nästan direkt för och kolla upp könet, jag är dock tacksam att vi gjorde det oxå. har blivit så mycket lättare och köpa kläder och allt annat. Själv tycker jag faktiskt inte att det finns så mycket neutrala kläder, kanske bara är där vi bor?

Svar på tråden Ta reda på kön?