Inlägg från: PerG |Visa alla inlägg
  • PerG

Ta reda på kön?

Vi ville inte veta. Tyckte att det är ju liksom en del av överraskningen.. Hur barnet ser ut, hur långt det är, hur mycket det väger, vad det är för kön osv... Skulle inte göra ett 3D-ultraljud heller för den delen eftersom man inte vill ha en förhandstitt på ansikte och sånt.. Visst är man nyfiken, men skulle du vilja tjuvkika på innehållet i dina julklappar flera månader i förväg? ;)

Vad för praktiska skäl har det att veta könet? Tänkte du på färger och sånt? Vi köpte allt i kläd och "utrustningsväg" utan att bry oss om könskodning (dvs alla färger och modeller.. även om vi undvek de mest könssterotypa blå och rosa grejjerna så blev det lite av varje därifrån också).

• PerG

Man kan ju köpa basgarderoben i könsneutralt (eg. allt utom rosa och blått då. Finns ju MASSOR av färger) och komplettera direkt efter förlossningen om man så vill. Man hinner ju ge sig iväg och shoppa innan de kommer i 62 och uppåt i alla fall, så i isåfall blir det ju främst 50-56 som blir könsneutrala... ;)

Av sonens kläder ligger mina favoriter ändå främst bland de som inte är "killkodade". T.ex:

www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phpbbmrjr.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/php9ofbex.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phpfjgi8p.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phphyv3h3.jpg
    www.familjeliv.se/hem/perg/gallery/phpnseaw1.jpg

Schnitzel skrev 2009-01-13 22:58:40 följande:
    Min dotter låg som ett jon i magen så dom kunde inte se vad hon var för kön under graviditeten. Så vi struntade i att ta reda på det. Nästa barn ska vi absolut veta innan, det var en ren plåga (tyckte vi) att bara köpa könsneutrala kläder och saker. Så nästa barn blir det att ta reda på kön, om inte det barnet också ligger som ett jon.ciao
  • PerG

Vissa butikskedjor är dåliga på det, det håller jag med om!

H&M t.ex. har ju i princip bara blått/rosa och ganska dåligt i övrigt. Lindex, Åhlens och Kappahl är betydligt bättre isåfall av de "stora" kedjorna. Här i Göteborg finns det gott om bra butiker som har ett stort utbud av kläder i alla färger. T.ex. Villervalla.

Om du kollar mina länkar i inlägget en bit upp så är kläderna ifrån (i ordning uppifrån och ner).
    * Liten (klädmärket heter så, köpt i en leksaksaffär).
    * Kappahl
    * Lindex
    * Villervalla
    * Lindex

"Neutralt" för mig är ju egentligen alla färger som inte är extremt blåa eller rosa och då finns det ju MASSOR av färger att välja på.. ;)

xrever skrev 2009-01-21 00:44:05 följande:
    Vi bestämde oss nästan direkt för och kolla upp könet, jag är dock tacksam att vi gjorde det oxå. har blivit så mycket lättare och köpa kläder och allt annat. Själv tycker jag faktiskt inte att det finns så mycket neutrala kläder, kanske bara är där vi bor?
  • PerG

Om man nu gillar typiska flick- eller pojkrum kan det väl bli "förödande" om det kommer ut en av den andra sorten? Det finns ju risk att man får fel könsbestämning vid ultraljudet. (Risken är väl störst om det bestäms vara en tjej?).

Jag tycker personligen det är så tråkigt med rosa/blåuppdelningen... det finns ju så många andra färger att välja på (och som inte är så starkt könskodade)... "Barntillbehörsindustrin" gör ju enorma pengar på att styra in folk på att köpa könskodade produkter så att sannolikheten för att ärva mellan syskon blir mindre och man måste köpa fler produkter istället (genialt egentligen)...

Nokian skrev 2009-03-09 20:13:44 följande:
    Alltså, att inte ta reda på könet vore väl ett misstag? Säg att man vill inreda ett typiskt flick- eller pojkrum i god tid, fantisera om hur barnet är utan att tänka "det" utan snarare "hon" eller "han" (blir så mycket verkligare då, hela graviditeten), släktingar och vänner som är nyfikna och vill köpa presenter, att kunna ge ett namn redan i magen.. Om min fru var gravid igen skulle jag bli överlycklig oavsett kön, självklart! Men jag vill veta i god tid..
Svar på tråden Ta reda på kön?