• hedde73

Ta reda på kön?

Hur ställer ni er i frågan om att ta reda på kön innan förlossning?
    Med vår första så gjorde vi inget könsbestämmande UL, men med nummer två och tre gjorde vi det av praktiska skäl men mest av ren nyfikenhet. Vet att det är många som tycker att det tar bort spänningen, men för oss har det varit ett gemensamt beslut.
    Nu när det dock är dags för nummer fyra, så är vi inte lika överens längre. :) Frugan vill gärna ta reda på det, medans jag är mer tveksam, vet inte varför det är så, men jag känner att jag vill vänta med den överraskningen tills det väl är dags så att säga.
    Vi har pratat lite löst om det än så länge o jag vet att hon som sagt gärna vill veta, samtidigt så tror jag att det skulle bli svårt för henne att hålla det "hemligt" tills jag får se med mina egna ögon vad det blev för kön.
    Vad är era åsikter när det gäller könsbestämmande ul?

• Svar på tråden Ta reda på kön?
  • PerG

Vissa butikskedjor är dåliga på det, det håller jag med om!

H&M t.ex. har ju i princip bara blått/rosa och ganska dåligt i övrigt. Lindex, Åhlens och Kappahl är betydligt bättre isåfall av de "stora" kedjorna. Här i Göteborg finns det gott om bra butiker som har ett stort utbud av kläder i alla färger. T.ex. Villervalla.

Om du kollar mina länkar i inlägget en bit upp så är kläderna ifrån (i ordning uppifrån och ner).
    * Liten (klädmärket heter så, köpt i en leksaksaffär).
    * Kappahl
    * Lindex
    * Villervalla
    * Lindex

"Neutralt" för mig är ju egentligen alla färger som inte är extremt blåa eller rosa och då finns det ju MASSOR av färger att välja på.. ;)

xrever skrev 2009-01-21 00:44:05 följande:
    Vi bestämde oss nästan direkt för och kolla upp könet, jag är dock tacksam att vi gjorde det oxå. har blivit så mycket lättare och köpa kläder och allt annat. Själv tycker jag faktiskt inte att det finns så mycket neutrala kläder, kanske bara är där vi bor?
  • Styrdans

Jag tycker det är samma som att öppna julklappar före julafton eller öppna luckar i förväg i kalendern. Det är en del av tjusningen att få barn att man får vänta på att veta vad det blir. Planering.... har ni tänkt att diskriminera erat spädbarn direkt på grund av kön. Kan inte det vänta lite?

• hedde73
    Styrdans skrev 2009-01-22 10:26:52 följande:
    Jag tycker det är samma som att öppna julklappar före julafton eller öppna luckar i förväg i kalendern. Det är en del av tjusningen att få barn att man får vänta på att veta vad det blir. Planering.... har ni tänkt att diskriminera erat spädbarn direkt på grund av kön. Kan inte det vänta lite?
    Förstår inte riktigt vad det är som skulle kunna vara diskriminerande med att ta reda på barnets kön?
  • Cyberdansken

Styrdans skrev 2009-01-22 10:26:52 följande:

För dig är det en del av tjusningen, men det kan väl vara olika för olika människor. Något diskriminerande finner jag inte i det. Dessutom diskriminerar man väl inte sina barn även efter födseln, oavsett kön?
  • Vipera

Vi kollade förra gången och kommer att göra det nu med. När jag läser tråden här så får jag en kul känsla av retro liksom.
    Förra tog vi en första titt på när han var typ 1 cm, så fort det var givande så kollade vi könet och det kändes bra på alla sätt. När han sedan kom ut så var det ju ändå en total upplevelse.
    Med all den teknik och kunskap vi har så ser jag det som en naturlig sak att leva med tekniken, inte att drömma "det gamla naturliga sättet att få veta kön".
    Jag menar inte att vara elak på något vis, alla gör som de vill och detta är ju en viktig sak att göra som det känns rätt.
    Så vad ger man för råd till TS? Inte tror jag en sekund på att det är lyckat att din fru får veta innan men inte du iaf.

Ni får väl helt enkelt göra detta på det gamla hederliga sättet, prata tills ni är överens. Men jag tror absolut på att ni måste finna en lösning och inte två.
    Är det någon som vet vad 3D kostar? Och 4D?

Vill ha en dotter men ännu hellre, ett barn...
  • krabban

Totalt meningslöst att kolla vad det blir!
    Måste ju bara betyda att man önskar mer ett kön hellre än det andra!
    Det blir vad det blir!
    Köpa kläder,ha ha !
    Vilken ursäkt!
    Så jävla mycke kläder köper ni väll inte,så att ni måste kolla vad det är för kön!

• Vipera
    krabban skrev 2009-03-06 06:51:26 följande:
    Totalt meningslöst att kolla vad det blir!Måste ju bara betyda att man önskar mer ett kön hellre än det andra!Det blir vad det blir!Köpa kläder,ha ha !Vilken ursäkt!Så jävla mycke kläder köper ni väll inte,så att ni måste kolla vad det är för kön!
    Jag tycker tvärtom att det är totalt meningslöst att inte kolla eftersom könet inte spelar någon roll för det efterlängtade barnet är ju efterlängtat som det är.
    Vilken bakåtsträvande ursäkt skall man ha att blunda (kanske bokstavligt) för att man ändå kan titta med ultraljud och till och med kunna filma i 3d för ännu större glädje under graviditeten?
    Återigen som jag skrev innan, var och en måste göra som den själv vill.
    Ingen behöver ursäkta sig och inget som ger den föräldern den upplevelse den eftersträvar är meningslös.
    Problemet här i TS är ju att de två föräldrarna vill olika saker, och det är problem...
    Vill ha en dotter men ännu hellre, ett barn...
  • hedde73
    krabban skrev 2009-03-06 06:51:26 följande:
    Totalt meningslöst att kolla vad det blir! Måste ju bara betyda att man önskar mer ett kön hellre än det andra! Det blir vad det blir! Köpa kläder,ha ha ! Vilken ursäkt! Så jävla mycke kläder köper ni väll inte,så att ni måste kolla vad det är för kön!
    Förstår inte riktigt hur du gör kopplingen att man skulle vilja ha ett kön mer än det andra? Menar du att man då skulle välja att ta bort barnet om det var "fel" kön? För mig spelar det ingen som helst roll vad det blir får något, tjej eller kille, skit samma. Ett friskt barn skulle jag gärna vilja ha, så långt kan jag sträcka mig. :)

Precis som Vipera så älskar jag all ny teknik på både gott o ont ibland, men jag vill verkligen pröva allt som är nytt och ser ingen anledning att inte använda mig av den teknik som finns.
    Finns väl massor av bra, snabb teknik som gör att det som igår tog lite längre tid, idag går på ett par sekunder. Skulle inte drömma om att inte använda mig av den tekniken bara för att det skulle förstöra något. Jag skickar e-post, för att det går snabbt o bra, skickar inte snigelpost, bara för att mottagaren skall få uppleva det spännande ögonblicket när han öppnar posten och får läsa brevet ur sin hand. Nu var detta kanske inte världens bästa liknelse, men i alla fall.

Som du skrev så blir det ju det det blir ändå o jag kommer vara minst lika rörd o glad när han/hon tittar ut för första gången, som jag var när mitt första barn kom till livet och mitt andra och mitt tredje, så för min del känner jag inte att det skulle vara några problem.

Oavsett så kommer vi inom ett par veckor at tta reda på vad det är som ligger i frugans mage, detta efter att gemensamt diskuterat detta. :)
  • Gnagarn
    Svar på #16
    Vad har koll av kön med attgöra med att man vill ha det ena eller det andra? Som klargjorts i en annan tråd är tidiga UL icke tillförlitliga. För att vara säker måste barnet vara 18 veckor och uppåt, närmare 20-22 för att vara säker. Då känns eventuell abort lite stressat om man nu skulle kolla kön av den orsaken. Om det inte är av den orsaken, varför skulle man då kolla det för att man vill ha det ena eller andra om det ändå är för sent för at ändra sig? De flesta jag pratat med kollar av ren nyfikenhet, dvs att de inte kan vänta till förlossningen helt enkelt.
  • niklash

Med vår första dotter valde vi att inte ta reda på det... Men nu ska vi ha tvillingar och då kändes det skönt att få något bekräftat (de kan ju komma mycket tidigare nu). Dessutom springer man ju på ul stup i kvarten så det är nog svårt att stå emot det till slut :). Att det skulle vara diskriminerande var det dummaste jag hört! Vad menas??

Svar på tråden Ta reda på kön?