Inlägg från: hedde73 |Visa alla inlägg
  • hedde73

Ta reda på kön?

Hur ställer ni er i frågan om att ta reda på kön innan förlossning?
    Med vår första så gjorde vi inget könsbestämmande UL, men med nummer två och tre gjorde vi det av praktiska skäl men mest av ren nyfikenhet. Vet att det är många som tycker att det tar bort spänningen, men för oss har det varit ett gemensamt beslut.
    Nu när det dock är dags för nummer fyra, så är vi inte lika överens längre. :) Frugan vill gärna ta reda på det, medans jag är mer tveksam, vet inte varför det är så, men jag känner att jag vill vänta med den överraskningen tills det väl är dags så att säga.
    Vi har pratat lite löst om det än så länge o jag vet att hon som sagt gärna vill veta, samtidigt så tror jag att det skulle bli svårt för henne att hålla det "hemligt" tills jag får se med mina egna ögon vad det blev för kön.
    Vad är era åsikter när det gäller könsbestämmande ul?

• Svar på tråden Ta reda på kön?
  • hedde73

Det praktiska just nu består nog mest i att vi hittills har tre tjejer och därmed massa kläder, från nyfödd o uppåt. Frugan syster har en tjej som vi hade tänkt skicka iväg alla kläder till, men det känns ju dumt om det nu är så att vi får en fjärde tjej. :)
    Nu har vi ju det mesta, så det är inte allt för mycket som skall köpas, utan det är väl startfasen som det behöver handlas till, men som tidigare sagts så passar det mesta på vem som helst. :)

• hedde73
    Styrdans skrev 2009-01-22 10:26:52 följande:
    Jag tycker det är samma som att öppna julklappar före julafton eller öppna luckar i förväg i kalendern. Det är en del av tjusningen att få barn att man får vänta på att veta vad det blir. Planering.... har ni tänkt att diskriminera erat spädbarn direkt på grund av kön. Kan inte det vänta lite?
    Förstår inte riktigt vad det är som skulle kunna vara diskriminerande med att ta reda på barnets kön?
  • hedde73
    krabban skrev 2009-03-06 06:51:26 följande:
    Totalt meningslöst att kolla vad det blir! Måste ju bara betyda att man önskar mer ett kön hellre än det andra! Det blir vad det blir! Köpa kläder,ha ha ! Vilken ursäkt! Så jävla mycke kläder köper ni väll inte,så att ni måste kolla vad det är för kön!
    Förstår inte riktigt hur du gör kopplingen att man skulle vilja ha ett kön mer än det andra? Menar du att man då skulle välja att ta bort barnet om det var "fel" kön? För mig spelar det ingen som helst roll vad det blir får något, tjej eller kille, skit samma. Ett friskt barn skulle jag gärna vilja ha, så långt kan jag sträcka mig. :)

Precis som Vipera så älskar jag all ny teknik på både gott o ont ibland, men jag vill verkligen pröva allt som är nytt och ser ingen anledning att inte använda mig av den teknik som finns.
    Finns väl massor av bra, snabb teknik som gör att det som igår tog lite längre tid, idag går på ett par sekunder. Skulle inte drömma om att inte använda mig av den tekniken bara för att det skulle förstöra något. Jag skickar e-post, för att det går snabbt o bra, skickar inte snigelpost, bara för att mottagaren skall få uppleva det spännande ögonblicket när han öppnar posten och får läsa brevet ur sin hand. Nu var detta kanske inte världens bästa liknelse, men i alla fall.

Som du skrev så blir det ju det det blir ändå o jag kommer vara minst lika rörd o glad när han/hon tittar ut för första gången, som jag var när mitt första barn kom till livet och mitt andra och mitt tredje, så för min del känner jag inte att det skulle vara några problem.

Oavsett så kommer vi inom ett par veckor at tta reda på vad det är som ligger i frugans mage, detta efter att gemensamt diskuterat detta. :)
  • hedde73

För oss har det varit kanon att veta innan. Vi har tidigt bestämt namn innan vi vetat om det varit kille eller tjej, så efter köns ul så har vi berättat för de andra barnen vad som legat i mammas mage o barnen har du kallat bebisen för dess namn istället och varit väldigt förberedda på vem det är som kommer när bebisen väl kommit hem. Har varit jätteroligt både för oss o barnen.

Svar på tråden Ta reda på kön?