• SisselaM

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger

Hej på er,
    Det finns redan jättebra trådar här i forumet med massor av erfarenheter och värdefull kunskap om missfall och att förebygga missfall.

Den här tråden är inte istället för dem. Det här är tänkt som en renodlad faktatråd. Här hjälps vi åt att samla fakta så att vi lättare kan läsa in oss och bli experter. :)

Det kan vara referat från böcker och artiklar eller från samtal med kunniga läkare /forskare. Vi anger alltid källa! (Fast kanske inte om det är samtal med den egna läkaren, det är väl inte praxis här? Det verkar som om det ska vara initialer då bara)

Det kan vara länkar till hemsidor, rapporter, artiklar. Det kan vara "hemmagjorda" översättningar från textsnuttar på andra språk som ger fakta.

Så det här är inte tänkt att vara en tråd för personliga berättelser. Men om man vill berätta hur ens personliga erfarenheter hänger ihop med de fakta man presenterar är det ok. :) Bara man är tydlig med att skilja styckena från varandra.

Välkomna som faktasamlare och läsare!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-10 11:27
    Det behöver inte vara långa referat eller långa texter. Allt från 1 rad och uppåt är välkommet! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-24 11:46
    Ni som har frågor, vill ha råd, tips eller stöd, vänd er istället till den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html (utredning efter upprepade missfall)

• Svar på tråden Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger
  • Love 4 ever

Jag har kommit hit

Är 2oo9 vårt år??
  • Finessan

Då bidrar jag med min lista på prover. Denna lista ligger i en av mina bloggar och har blivit kopierad av en hel drös kvinnor som sedan har tagit den med till läkaren.

Koagulation:

P-vonWillebrand RCoF akt. P-Faktor VIII P-Faktor IX * P-Lupus antikoagulans P-Anti faktor Xa * P-Protein S, fritt P-Protein C (enz) * P-PAI-1 (enz) * DNA-FaktorV 1691G-A ger APC-resistens * DNA-FaktorII 20210G-A polymorfi protrombin P-PK * P-ATP-tidP-Fibrinogen Immunologi RF * RF (IgA) * ANA (IgG) Fosfolipider-ak (Kardiolipin-ak (IgG), B2-glykoprotein 1-ak (IgG) Lymfocytprofil; T-B-NK (CD3, CD19, CD16/56) *Klinisk kemi TNF-alfa *Allmän kemi S-CRP *Tyreoidea S-TSH (dag 21 i cykeln) S-fritt T4 (dag 21 i cykeln) S-fritt T3 (dag 21 i cykeln)* S-TPOAk, tyreoperpxidas-ak (dag 21 i cykeln) S-TgAk, tyreoglobulin-ak (dag 21 i cykeln)* S-TRAK, TSH-receptor-ak (dag 21 i cykeln)* Hormoner S-Prolaktin (dag 21 i cykeln) S-FSH (dag 3 i cykeln) S-LH (dag 3 i cykeln) S-Testosteron (dag 3 i cykeln)* S-Testosteron, SHBG, kvot (dag 3 i cykeln)* S-Östradiol (dag 3 i cykeln) S-DHEAS (dag 3 i cykeln)* S-Androstendion (dag 3 i cykeln)* Anemi S-Kobalamin, B12 S-Folat P-HomocysteinHematologi B-BlodstatusKromosomanalys Kariotyp
  • Finessan

Alltså, jag har en jäkla massa fakta, men jag lägger in lite då och då. Hinner inte med allt nu.

• Cia o krabaten

*Finessan spammar tråden*

Svar på tråden Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger