• Finessan

Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger

Då bidrar jag med min lista på prover. Denna lista ligger i en av mina bloggar och har blivit kopierad av en hel drös kvinnor som sedan har tagit den med till läkaren.

Koagulation:

P-vonWillebrand RCoF akt. P-Faktor VIII P-Faktor IX * P-Lupus antikoagulans P-Anti faktor Xa * P-Protein S, fritt P-Protein C (enz) * P-PAI-1 (enz) * DNA-FaktorV 1691G-A ger APC-resistens * DNA-FaktorII 20210G-A polymorfi protrombin P-PK * P-ATP-tidP-Fibrinogen Immunologi RF * RF (IgA) * ANA (IgG) Fosfolipider-ak (Kardiolipin-ak (IgG), B2-glykoprotein 1-ak (IgG) Lymfocytprofil; T-B-NK (CD3, CD19, CD16/56) *Klinisk kemi TNF-alfa *Allmän kemi S-CRP *Tyreoidea S-TSH (dag 21 i cykeln) S-fritt T4 (dag 21 i cykeln) S-fritt T3 (dag 21 i cykeln)* S-TPOAk, tyreoperpxidas-ak (dag 21 i cykeln) S-TgAk, tyreoglobulin-ak (dag 21 i cykeln)* S-TRAK, TSH-receptor-ak (dag 21 i cykeln)* Hormoner S-Prolaktin (dag 21 i cykeln) S-FSH (dag 3 i cykeln) S-LH (dag 3 i cykeln) S-Testosteron (dag 3 i cykeln)* S-Testosteron, SHBG, kvot (dag 3 i cykeln)* S-Östradiol (dag 3 i cykeln) S-DHEAS (dag 3 i cykeln)* S-Androstendion (dag 3 i cykeln)* Anemi S-Kobalamin, B12 S-Folat P-HomocysteinHematologi B-BlodstatusKromosomanalys Kariotyp
  • Finessan

Alltså, jag har en jäkla massa fakta, men jag lägger in lite då och då. Hinner inte med allt nu.

• Finessan
    Cia o krabaten skrev 2009-01-10 18:00:49 följande:
    *Finessan spammar tråden*
  • Finessan

TNF-alfa har blivit lite "hot stuff" när det gäller upprepade missfall och infertilitet i övrigt. Vad är då TNF-alfa?

Alla vita blodkroppar i vårt immunsystem samarbetar med stor precision. Om vi blir

infekterade av någon bakterie, parasit eller virus talar blodkropparna om för varandra hur

”fienden” ser ut och dödar den. Om en cancercell uppstår i vår kropp känns den igen (i bästafall) och dödas. En del av de vita blodkropparna producerar ett protein som vi kallar TNF (av engelskans Tumor Necrosis Factor). Detta protein har bl.a. som funktion att döda oönskadeceller.

Immunförsvaret reagerar med olika styrka hos olika individer. Hur TNF ser ut och fungerar beror till stor del på våra arvsanlag. I vissa familjer finns en ökad risk att utveckladet som vi kallar autoimmuna sjukdomar. Dessa sjukdomar kännetecknas av attimmunförsvaret angriper den egna vävnaden. Exempel på sådana sjukdomar är kronisk ledgångsreumatism och typ 1–diabetes.

Den genetiska bakgrunden till autoimmunitet finns iHLA-systemet (av engelskans Human Leucocyte Antigen). Variationen är så stor inom detta system att två individer sällan har samma HLA-typ. Mitt i HLA-regionen ligger genen som kodar för TNF. Även denna gen har stora variationer mellan individer och har rapporterats förekomma i olika autoimmuna sjukdomar.

Saxat från internet.

• Finessan

Vad kan TNF-alfa ställa till med?

Ett för högt värde kan leda till att det misslyckas vid infästningen. Det är ett immunologiskt problem vilket gör att kroppen försöker göra sig av med det lilla ägget och blodet vill koagulera i stället för att låta den lilla gropen/såret få vara i fred. Antingen så fäster det inte alls eller så fäster det och det blir ett tidigt missfall.

Trombyl kan förhindra att blodet koagulerar då symptomen alltså är att blodet koagulerar. Det finns även TNF-alfahämmare att ta till vid ett väldigt högt värde. Dessa är Humira och Enbrel.

Källa: Dr B

• Finessan

feia skrev 2009-01-22 10:23:53 följande:

vet inte om jag kan fråga detta här eller ska vända mig till en annan tråd, men vet någon av er vart man kan vända sig för att få en kromosomanalys som man bekostar själv? Vi har bara två konstaterade missfall - båda väldigt tidiga MA och har endast fått göra koagulationstesterna, trots att min mans föräldrar hade enorma problem att få honom och trots att vi har svårt att bli gravida och man aldrig sett något embryo. Vi bor i Stockholm.
    Ställ gärna frågor i den här tråden, där finns många kloka gummor.

www.familjeliv.se/Forum-7-137/m39502920.html
Svar på tråden Ihopsamlade fakta om missfall och hur man förebygger