Inlägg från: Drömtorpet |Visa alla inlägg
  • Drömtorpet

Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!

min syrra körd fast pris direkt..fick det sålt på kvällen...hon bor i stockholm.

• Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-09 19:40:13 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-09 18:47:54 följande:
    Jag får det faktiskt inte att gå ihop? Vad skall ni leva på? Vad/vem skall betala er förtidspension? Hur skall ni på 10 år dels hinna spara ihop 1 miljon till ert hus och pengar att leva på?
    pengar att leva på kommer ju från pensionerna..jag kommer ha sjukpension och killen kommer gå i tidig,tidig pension vid 36års ålder..eftersom vi vet vad vi behöver för att klara oss är det ju inga problem,det är ju bara kolla på ppm osv när man skulle få den summan..

blir nog inga problem att klara att leva på 20.000kr netto med betalt hus som pensionärer...
    det vi sparar ihop går ju bara till huset...
  • Drömtorpet
    k girl skrev 2009-01-09 19:56:36 följande:
    Det skulle väl inte jag kalla "gamla hus". Möjligen femtiotalshusen. Hus byggda på den här tiden är dessvärre ofta väldigt bemängda med sådant vi idag betraktar som fel, till exempel att man byggde i sänkor som gör att man kan få fuktproblem, med torpargrund, endast direktverkande el och så vidare. Vårt hus är väl jämförbart med ett femtiotalshus men har fördelen att ha timmerstomme och bättre förutsättningar för grunden. Det är MYCKET som måste göras.direktverkande el är väl inga problem? man köper bara en kamin!
  • Drömtorpet
    k girl skrev 2009-01-09 19:56:57 följande:
    ...vi räknar med att vår renovering kommer att gå på en miljon ungefär.
    vad ska ni göra då?? byta ut hela huset eller???
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:15:38 följande:

Drömtorpet skrev 2009-01-09 20:12:33 följande:
    Men inte kan du välja att gå i riktig pension vid 36, så då måste han ju leva på sparade pengar och det blir ju nästan 30år utan pensionsgrundande inkomst så när han går i riktig pension så måste den bli jättelåg. Eller kan man välja att gå i pension när man vill?
    nej den riktiga pensionen blir inte jättelåg....
    sålänge du klarar dig på de pengarna som du får per månad livet ut, så ja kan du gå i pension när du vill...
  • Drömtorpet

Reglementet skrev 2009-01-09 20:16:53 följande:

drömtorpetEn kamin? Du kan inte värma upp hela huset med hjälp av en kamin. Ett väldigt litet hus då kanske.
    visst kan du det,du är inte insatt här jag...finns kaminer som värmer upp till 140kvm.
  • Drömtorpet

Butterscotch skrev 2009-01-09 20:17:43 följande:

Oj, vad mycket pengar! Du får 4000 per månad, var det så? Är din kille också sjuk - och varför får han isåfall 16000 efter skatt när du bara får 4000?Om nu alla pengar ni sparar går till huset, som du skriver. Han har ju definitivt inte hunnit tjäna ihop så mycket i pension att det räcker för 16.000 netto från 36 års ålder tills han dör?
    nej jag har mer än 4000kr per månad..
    ja att han får mer kanske beror på hans lön???
    jodå han ligger idag redan bra till på PPM.
  • Drömtorpet

Fidelis ad urnam skrev 2009-01-09 20:19:29 följande:

Svar på #427Hur ska din killa gå i tidig pension?Han får ju inte ut sin pension förrän han är över 60.
    va?? det beror på avtalet mm
  • Drömtorpet

Virriga Vera skrev 2009-01-09 20:21:17 följande:

Jag fattar inte hur du får ihop det, jag har 33 yrkesverksamma år bakom mig och jag har inte råd att gå i pension. Jag kan tidigast ta ut min PPm vid 55års ålder och gör jag det så innebär det att jag vid 65 har sänkt min ålderspension katastrofalt. Eller jag har missat något kryphål?
    har du kollat hur du ligger till på PPM?
    skaffa en personlig kod så kan du se hur du ligger till.
    www.ppm.nu/
Svar på tråden Jo, jag äger mitt hus, inte banken!!!