Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Stinsen- förstår om du är rädd! Klart du är! Jag var också livrädd och misströstande innan jag kom till Eva. Ingen annan hade ju bekräftat att det ens var något fel på mitt underliv. Alla sa olika, men gemensamt var att det var helt normalt efter en vaginal förlossning och att de flesta hade det så. Något som jag absolut inte kunde acceptera eftersom känslan var gräslig. För om alla andra också hade det så- HUR kunde de promenera så raskt med sina barnvagnar, springa eller ens rekommendera en vaginalförlossning till någon annan?? Så jag pendlade mellan hopp och förtvivlan innan jag kom till Eva. Varför skulle hon bedöma mitt underliv annorlunda än alla andra gynekologer och sjukgymnaster liksom??
Men- vad fel jag hade! Det stog inte heller något avvikande i min förlossningsjournal förresten... Hon sa direkt att nerverna var intakta eftersom jag kände nålstick som hon provade med. Sedan sa hon att, efter klämmande och kännande, försök till knip från min sida, att muskelfästena var av. Ffa på höger sida. Under op visade det sig att även vänster var nästan helt av. Hon gjorde ett ultraljud, vaginalt, och mätte mellangården. Den var 0,6-0,7 cm och skulle vara minst 1,5 cm för att den skulle funka som stöd. Före en vaginalförlossning har man kanske 2-3 cm. Hon såg även att sfinktern fått sig en törn, men jag har bra knip i rumpan och då skulle man inte bråka med den. Jag ska fråga henne mer ingående om det är en partiell sfinkterruptur jag haft som missats. Sedan sa hon direkt att jag var sydd för lite eftersom jag hade en reva ner till rumpan, låter ju som dig. Hon sa att slemhinnan inte alls ska synas bak. Operationen hon gjorde kallas för perinealkroppsrekonstruktion med bakre plastik till följd av en förlossningsskada. Hon uttryckligen sa att det är inte ett framfall av bakväggen som en del andra får utan som en direkt följd utav den vaginala förlossningen.
Så- eftersom du redan har fått ett konstaterande att du har diverse skador ser jag det otroligt att Eva kommer säga något annat. Hon är dessutom otroligt sympatisk, men rak, så du kommer få ett helt annat bemötande av henne. Hon är professionell. Däremot är det ju så att OM hon ska op dina skador krävs det ju att ditt landsting betalar. Det är möjligt att hon vet något annan BRA operatör i ditt landsting och hänvisar dit istället. Hon har koll på sina kollegor runt om i landet. Du behöver inte vara orolig när du ska prata med henne, jag lovar!