• So nice

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

fortsätter våra diskussioner om ev. framfall

• Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
  • Gladhannapanna

Jag vill inte nedvärdera någons upplevelser när jag skriver detta, bara så att ni vet!

Jag op för drygt ett år sedan, jag har fortfarande slappa slidväggar och risken för återfall är hög! Om jag tittar med spegel ser det väldigt öppet ut och man ser tydligt slidväggarna bukta, men jag har inte så stora besvär av det. Jag kan inte springa eller hoppa utan att det känns obehagligt samt att det fortfarande händer att jag måste hålla emot i slidan när jag bajsar.

Men för det mesta känns det rätt ok, slipper både skav och tyngdkänslorna jag hade före op. Eftersom jag har hormonspiral har jag inte provat tampong men innan op var det helt uteslutet.

• Buspojkarna

catinkan
    läkaren försökte få dig att inte oroa dig, men att slemhinnorna (slidväggarna) är förslappade är det samma som att du har ett framfall, även om det kanske inte är livmodern som är förslappad. Av nån anledning bryr de sig mer om det är livmodern som hänger ner ordentligt, dvs den ska typ vara ute liv hålet för att man ska få hjälp utan att kräva det.

Sen tror jag att det är många kvinnor som oroar sig psykiskt, men de måste verkligen behöva lyssna mer på sina patienters symtom istället för att bara försöka lugna alla.

• Minnie7

Pyttis- skönt att du inte upplever så stora besvär. Känns det öppet också eller ser det bara så ut? Jag bryr mig ju inte om hur det ser ut men känslan är så jobbig. Ffa att jag känner mig så kissnödig hela tiden. Är liksom svårt att avgöra om jag verkligen är kissnödig för hela den känslan har förändrats. Så svårt att förklara. Hmmm, får väl se vad tiden har att göra.

• Minnie7

Förresten- känns det som att ni sitter på en binda när ni sitter? Jag undrar varför det känns så hos mig...

• Minnie7

Tror ni man kan få en rift på framväggen under förlossningen så det känns som om man är kissnödig?? Bara en tanke...

• Alicia 72

Hörni jag måste fråga, ni verkar göra skillnad på försvagning av slidväggen och framfall.
    Men på gynekologen.se hittar man följande svar på frågan Vad är framfall:

Framfall är när stödjevävnaden blivit svag så att slidväggen börjar bukta. När den främre slidväggen börjar bukta (cystocele) så kan man få symtom från urinblåsan eftersom den är den som ligger närmast. Är det den bakre slidväggen som blivit svag (rectocele), då kommer eventuella symtom från ändtarmen istället. Ibland är det själva livmodern som ger upphov till symtom (uterusdescens) då stödjevävnadsfunktionen som försämrats gör att livmodern glider neråt ut mot slidöppningen. Ibland förekommer alla dessa tre typer av framfall tillsammans och ibland förekommer de var för sig.

Vad är försvagning av slidvägg om inte att den blivit svag och börjar bukta? Dvs samma som beskrivs ovan att framfall är?

Alicia

• pseudonym1

Pyttis: Vad skönt att du mår så mkt bättre iaf! Har de förklarat varför återfallsrisken är hög?

Buspojkarna: Tror du att det är så? Jag frågade honom flera ggr om det var framfall jag hade och jag vet att han vid ngt tillfälle sa att livmodern och livmodertappen satt normalt och att det inte var ngt framfall...
    Men då kan det va det ändå med slidväggarna menar du? Vad sjutton säger de inte det isf för? Klart det inte är kul att höra men går man till läkaren så vill man ju höra sanningen oavsett hur tråkig den är...

En sak som han sa som förvånade mig lite var när jag frågade om träning...
    Jag vill ju löpträna men vågar inte riktigt och jag tycker mig känna att det känns värre då få ggr jag gjort det...
    Jag frågade om man skulle hålla sig ifrån stötträning av det slaget och om det kunde bli värre av det men han sa att det inte spelar någon roll... Fattar inte riktigt om han menar att det inte spelar någon roll för slidväggarna eller för typ annan sorts framfall...
    Så löpning va inga problem enligt honom... Hmm... man vet ju inte vad man ska tro!

Jag stör mig dock på hans uttryck att den stora känslan av sex troligtvis sitter i huvudet! Jag kommer ihåg från förra gången att jag blev väldigt torr under tiden jag ammade och att det mer kändes större efter att jag slutat...
    Nu ammar jag och han hänvisar till att det känns stort b la pga att jag ammar...
    Jag är liksom 34 år och har varit sexuellt aktiv i halva mitt liv... Jag vet om det är fysiskt eller psykiska faktorer som spelar roll när jag har sex. Såpass mkt har jag lärt känna min kropp...

Men undra om man ska va nervös inför ett privat alternativ?

Isa: Jag känner inte det som att jag sätter mig på en binda utan har mer den där tampongkänslan hela tiden. Märker att jag ofta går o drar ut trosorna för att jag känner att de skaver mot bollarna...
    Ska bli uppringd av gynekologen på strandkliniken imorgon hoppas jag så får vi se vad hon säger!
    Men jag tänker om jag genomför en op vänta tills det gått ett år!

• Buspojkarna

Alicia72
    Vi gör ingen skillnad på det, men läkarna gör det då de försöker få allt till att vara "normalt" och att det absolut inte beror på framfall, trots att det är det.  Det finns alltså flera olika sorters framfall. Främre slidväggsframfall, bakreslidväggsframfall, livmoderframfall och framfall där vävnaden mellan slidan och tarmen hänger ner, så att tarmarna buktar neråt. Vet inte vad just det heter och om det räknas som bakre framfall

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder