Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
fortsätter våra diskussioner om ev. framfall
Men när jag läser det som Alicia kopierat så är det ju framfall jag har!
Jag ser ju tydligt att både främre och då framför allt bakre slidvägg hänger ner i mynningen...
Den bakre är stor som en "mamma-scans köttbulle" för sjuttom ibland om jag behöver bajsa t ex...
Skulle inte förvåna mig ett dugg om det är så att det här är så jäkla vanligt att sjukvården hade fått jobba häcken av sig ifall alla kvinnor krävde behandling för sina besvär så därför är det sååå normalt så!
Jag slog nästan dövörat till när han började tjata om knipkulor från apoteket osv...
Självklart ska man knipa, det skadar ju inte men jag behöver inte va någon läkare för att förstå att jag itne kommer att knipa upp två stora köttbollar upp i slidan igen
Håller verkligen med någon som för ett tag sen skrev att det hade varit intressant om det var männen som fick sina snoppar skadade när de blev pappor! Då jäklar hade det nog varit räkmacka in till kirurgen!
Näpp... Jag ska forska lite i det privata (för jag blev lite skrämd av det där han sa ang nertrådar osv) och är det inte bättre i april när det gått ett år så är det jag som åker till sthlm!!
Det som jag ser baktill i mynningen är inte tarmen utan slemhinna. Det är mjuk. Inte förrän högre upp (kanske någon cm in i slidan) känns ändtarmen tydligt in i slidan. Kanske en 3-4 cm. Fram känns det som urinröret. Jag kan putta upp det men det åker ju genast ner igen då jag släpper.
Hur känner ni när ni böjer er? Jag tycker det känns som om allt är ett enda stort öppet hål. Så svårt att identifiera känslan...
Hej.
Jag har följt den här tråden ett tag nu. Fick barn i februari och bland en del andra problem har jag även fått framfall.
Jag har läst att en del av er funderar på att operera er privat. Vet ni att om ni väljer att göra operationen utomlands kan ni få tillbaka pengar från Försäkringskassan i efterhand. Har läst en del om detta och vad jag har förstått går det under EU-lagstiftning att man har rätt att söka vård var man vill inom EU om det är vård som även utförs av ens landsting. Tex om man har ett konstaterat framfall och det utförs framfalls operationer i ens landsting så kan man få det åtgärdat utomlands och ens eget landsting får då betala. Detta oavsett om man har fått remiss/beviljad operation. Det räcker med att det är vård som man skulle ha rätt till i sitt eget landsting. Det som undantas är skönhetsoperationer och natur/alternativmedicin.
Kanske kan vara värt att kollas upp!
http://www.forsakringskassan.se/privatpers/utomlands/om_du_planerar_vard_utomlands
Företag som förmedlar vård i Tyskland
http://www.fecit.se/
Funderar du på op utomlands? Vart isf?
Jag vet inte...ibland blir jag trött på den här landstingsvården. Skulle vara skönt att bara få allt fixat på en gång utan att behöva träffa tio olika läkare och tjata och tjata och sen vänta och vänta. Men samtidigt jobbigt att åka långt och mycket pengar att få fram.
Om det skulle bli av skulle det nog bli Tyskland.
Jo, det kan jag hålla med dig om. Läste i en annan tråd att du har en sänkt bäckenbotten. Vilka är de symtomen och hur diagnosticerade de det??
aldrig aldrig har en läkare ens nämt ordet att jag har sänkt bäckanbotten- men jag vet att jag har det genom att jag fått kopior på journalen då jag gjort den där röntgen för att se om jag har enterocele- den jag nu ska göra för 3e gången, där står sänkt bäckenbotten 3 cm....det har varit så mycket om annat så dumt nog har det kommit i glömska vid varje läkarbesök jag gjort...men det oroar mig lite för hur det påverkar det hela...
en gång i början på denna resa var jag till ett privatgyn hos en uroteraput då jag första gången tog upp detta med om att jag tror det är framfall- då min tapp var så långt ned, denna uroteraput, bokade en tid till mig och sa ärligt att jag skulle stå på mig, då hon faktiskt sa att denna läkare inte säger hela sanningen till patienterna att hon frågat henne varför hon inte säger som det är o läkaren inte gör det för att inte oroa.....det här berättade hon för mig,
vad jag fattar det med försvagade slidväggar- framfall är ju försvagade slidväggar!!! det kan ju vara lite eller mer försvagade, när det är mer försvagade så börjar ju bakomliggande "trycka" på mer på de försvagade väggarna som inte orkar hålla emot... just för att de är försvaga o det börjar bukta inåt slidan... framväggen-urinblåsan, bakväggen- där nedre bakvägg är rectocele, lite högre upp på bakväggen kallas enterocele- det är när tunntarmen börjar tryckas ned i ett bråck, tror det är i en liten ficka som kallas fossa duglassi där tarmen kan åka ned? sen är det ju själva livmodern som kan åka ned från sitt läge, vid framfallsoperationer så" puttas" ju det nedliggande upp och slidväggarna förstärks genom att man syr i bindväven för att försöka få den mer hållbar eller att nät läggs in för att förstärka slemhinnan om den egna bindväven är för svag men dom gör helst inte det på yngre personer..
Vad jag vet, hört o läst så kan man aldrig knipa bort ett framfall om man väl fått det, då framfall bla beror på att bindväven är försvagad..o försvagad bindväv kan man tyvärr inte göra så mycket åt-det som däremot är viktigt är ju ändå att knipa!! för att man ska få musklerna i bäckenbotten starka så att de kan hålla emot diverse påfrestningar o på det sättet stärka upp bäckenbotten- knip vid hosta osv så att inte allt faller ned av trycket...det är också jätte viktigt att inte trycka, krysta vid toabesök(- lättare sagt än gjort ibland- jag vet) då man har framfall för det gör det hela värre, tryck heller aldrig ut de sista dropparna vid kiss- jag gjorde så tyvärr för många år sedan av stress o då jag tyckte att jag inte fick ut allt, men aldrig nu längre då jag vet bättre.. o vilken påfrestning det är för bäckenbotten
Hella: Tack för all info!
Är ju helt sjukt att läkarna inte säger hela sanningen! Vadå inte oroa en? Man går väl inte till läkaren för att delvis få höra vad som är fel! Isf kan man ju strunta i att gå dit alls!
Vet du varför man inte helst gör sån op på yngre? Är det för att man kanske skaffar fler barn eller annat?
Nu är jag ju singel och 34 år och visst skulle jag kunna träffa någon i framtiden som inte har barn och som vill ha ett... Men jag är klart med den biten känner jag! Hatade att vara gravid och första året är inte riktigt min grej heller så nu får det va slut! Vet inte ens om jag hade vågat mig på en graviditet till heller pga det här!
En sak sa läkaren oxå som kan va bra att tänka på. Kom på det när du tog upp det där med att kissa...
Han sa att det är viktigt att inte gå och kissa för ofta (typ i förebyggande syfte osv) eftersom man då inte tränar blåsan och då krymper den vilket kan leda till inkontinens...
Jag har ofta gått när jag e lite kissenödig men ska faktiskt börja försöka hålla mig lite mer!
sjömamma
tack. det ska jag kika på. Vore underbart om jag kunde åka utomlands och få mitt bäcken stelopererat