• Alicia 72

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Hej!
    Får man vara med här?
    Jag födde vår son för 7,5 vecka sen och har sen några veckor tillbaka vissa dagar kännt som "tampongkänsla", som att något är på väg ut ur slidan. Har läst mig till att det måste vara ett framfall av något slag. Avskyr den känslan!
    Jag hade inga problem med bäckenbotten mellan mina två graviditeter vad jag märkte. Men när jag blev gravid med tvåan märkte jag snabbt att bäckenbotten inte var i önskat skick. Från vecka 20 så kändes det som att han skulle ramla ut. Jag var tvungen att ha binda på mig när jag var ute och gick för det läckte så. Hade ingen koll på bäckenmuskulaturen öht för att han låg och tryckte så långt ned så inga knipisar gjordes.
    Nu efter förlossningen har jag inga problem med att hålla tätt när jag rör mig (dock ibland när jag nyser) men bäckenbotten var ju hur svag som helst. Hittade inget knip alls. Nu har jag kört ett knip-program varje dag i några veckor och jag upplever att knipen blir starkare. Dock måste jag fortfarande göra de liggande för sittande blir knipen supersvaga och stående blir de inte alls.
    Vet inte om det räcker med 10 minuters bäckenbottenträning/dag när man nu har problem? Vad är er erfarenhet och vad har ni fått höra av vården? Jag ska på återbesök hos MVC den 8 december.
    Har läst att framfall orsakade av förlossning kan gå tillbaka av sig själv. Någon som upplevt det? ELler hört om det här i tråden t.ex.?
    Jag ÄLSKAR att springa, det är min terapi här i livet men det känns ju som att man kan glömma att någonsin våga ge sig ut i spåret igen. Jag vill gärna höra lite solskenshistorier om sådana finns....

Skönt att veta att man inte är ensam om problemet!

Alicia

• Alicia 72

KAn ju också säga att det känns som att det är bakre slidväggen som havererat. Det känns som en böld precis ovanför bakre delen av slidmynningen.
    Någon som vet att det är bättre eller sämre om det är bakre väggen istället för främre? Någon skillnad på hur man ska knipa/träna?
    Undrar också om man ska undvika att lyfta tyngre än att man kan behålla knipet?
    Vi har en vagn som är stor, tung och otymplig att lasta i bilen och jag har definitivt inget knip under de lyften. Är det så att jag bör undvika i det längsta att åka iväg med bilen (och vagnen).

Oerhört tacksam om ni vill dela era erfarenheter och räta ut mina frågetecken en aning.

Alicia

• Alicia 72

Tack pyttis, jag ska läsa tillbaka! Alicia

• Alicia 72
    Buspojkarna skrev 2011-11-18 10:34:46 följande:
    Sjukgymnasten på urogyn sa att man skulle knipa ungefär 5sek, sen via lika länge.. Man kunde göra 10knip 3ggr om dagen. Sedan skulle man göra ett långt knip där man kniper ½-1minut och om man då tappar bäckenbotten så ör det bara att fånga upp den igen.  Jag har däremot superkoll på min bäckenbotten och kniper även automatiskt när jag tex hostar.

Det var viktigt att knipa när man hostade och även när man bar. Men viktigast är att göra rätt. knipa bakifrån och framåt och känna hur man lyfter upp allt. Man skall inte spänna skinkorna eller magen.

Jag känner det mycket tydligt och har stenkoll. Jag känner verkligen hur knipet lyfter upp allt på insidan, men det kanske är för att det sitter så pass lågt.
    Hej!
    Jag laddade ned ett knipprogram från Tenas hemsida. Jag kör medel samt högintensiva programmet liggandes, det ska egentligen utföras stående eller sittandes men då tappar jag kontrollen än så länge.

Det är egentligen 6 sekunder x 8-12 knip och repetera tre gånger. Här kör jag tre set med 10 sekunder x8-10 knip.
    Den högintensiva delen är att hålla 10 sekunder och sen göra tre miniknip. Repetera 12 gånger. Dessa blir inte riktigt bra, orken tryter, men det känns ändå bättre än att inte prova alls. Snart kanske det funkar bättre!

Sen lyssnar jag på detta program på mobilen så känns det mer motiverande!

HUr som helst så borde då detta vara nog enligt den information du fått?

Hur ska man andas då? Jag kan känna lite att man tappar det riktigt starka knipet när jag andas in?

Alicia
  • Alicia 72

Catinkan, den privata kliniken du klippte från ovan låter ju jättebra! Om det stämmer. Vilken klinik var det och har du någon aning om kostnad? Även på mig har både främre och bakre slidvägg havererat och hänger ned till slidmynningen. Dock ej utanför. Jag fick barn för 8 veckor sen i morgon, när fick du ditt barn? Har det blivit bättre eller sämre? Känner du varje dag? Jag känner inte av varje. Kanske hälften av dagar. Läskigt med tampongkänsla, det har jag med. Jag älskar också att träna men dessvärre är löpning min stora passion. Det lär jag väl aldrig mer få syssla med... Alicia

• Alicia 72

Hella, känner igen det där att främre och bakre slidvägg går ihop. Hur funkar det att sex? Vi har inte haft sex sen förlossningen ännu. Alicia

• Alicia 72

Usch vad deppig man blir av att läsa era historier! Vet ju hur JAG känner mig och ni många verkar ha det sju resor värre!
    Är det ingen som hört talas om någon som känner någon där framfallet faktiskt gick tillbaka av sig självt? Som jag läst att det kan göra inom ett halvår efter förlossningen?

Alicia

• Alicia 72

Hörni jag måste fråga, ni verkar göra skillnad på försvagning av slidväggen och framfall.
    Men på gynekologen.se hittar man följande svar på frågan Vad är framfall:

Framfall är när stödjevävnaden blivit svag så att slidväggen börjar bukta. När den främre slidväggen börjar bukta (cystocele) så kan man få symtom från urinblåsan eftersom den är den som ligger närmast. Är det den bakre slidväggen som blivit svag (rectocele), då kommer eventuella symtom från ändtarmen istället. Ibland är det själva livmodern som ger upphov till symtom (uterusdescens) då stödjevävnadsfunktionen som försämrats gör att livmodern glider neråt ut mot slidöppningen. Ibland förekommer alla dessa tre typer av framfall tillsammans och ibland förekommer de var för sig.

Vad är försvagning av slidvägg om inte att den blivit svag och börjar bukta? Dvs samma som beskrivs ovan att framfall är?

Alicia

• Alicia 72

Skjuter illa, vad jag fått veta så kan viktnedgång minska besvären avsevärt. Om man så bara har några kg övervikt. Vidare så är core-träning precis lika viktigt som knipövningar. Knipövningar är bra men utan en stark bål blir bäckenbotten ändå svag.
    Gällande graviditet och framfall så tror jag att jag fick det främre famfallet redan efter första graviditeten men att jag inte hade besvär av det. Min dåvarande BM hävdade att det inte behövdes någon gynundersökning om man inte hade några besvär.
    Jag tyckte nämligen efter första förlossningen att det kändes märkbart annorlunda att vara kissnödig och att kissa. Men kopplade inte ihop det med framfall. Och bullen framtill var ju inte så stor och jag tänkte inte på att den kanske inte skulle vara där.
    Nu efter andra barnet (10 veckor sen) så har främre blivit värre och jag har även fått ett bakre framfall. Så bollarna ligger och trycker mot varandra och ger en känsla av en tampong som är på väg ut.
    Jag fick i alla fall konstaterat på MVC-kontrollen igår att livmodern sitter där den ska och inte har halkat ned. Alltid något...

Alicia

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder