Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Hej!
Får man vara med här?
Jag födde vår son för 7,5 vecka sen och har sen några veckor tillbaka vissa dagar kännt som "tampongkänsla", som att något är på väg ut ur slidan. Har läst mig till att det måste vara ett framfall av något slag. Avskyr den känslan!
Jag hade inga problem med bäckenbotten mellan mina två graviditeter vad jag märkte. Men när jag blev gravid med tvåan märkte jag snabbt att bäckenbotten inte var i önskat skick. Från vecka 20 så kändes det som att han skulle ramla ut. Jag var tvungen att ha binda på mig när jag var ute och gick för det läckte så. Hade ingen koll på bäckenmuskulaturen öht för att han låg och tryckte så långt ned så inga knipisar gjordes.
Nu efter förlossningen har jag inga problem med att hålla tätt när jag rör mig (dock ibland när jag nyser) men bäckenbotten var ju hur svag som helst. Hittade inget knip alls. Nu har jag kört ett knip-program varje dag i några veckor och jag upplever att knipen blir starkare. Dock måste jag fortfarande göra de liggande för sittande blir knipen supersvaga och stående blir de inte alls.
Vet inte om det räcker med 10 minuters bäckenbottenträning/dag när man nu har problem? Vad är er erfarenhet och vad har ni fått höra av vården? Jag ska på återbesök hos MVC den 8 december.
Har läst att framfall orsakade av förlossning kan gå tillbaka av sig själv. Någon som upplevt det? ELler hört om det här i tråden t.ex.?
Jag ÄLSKAR att springa, det är min terapi här i livet men det känns ju som att man kan glömma att någonsin våga ge sig ut i spåret igen. Jag vill gärna höra lite solskenshistorier om sådana finns....
Skönt att veta att man inte är ensam om problemet!
Alicia