• Maria7201

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Jag menade i Sverige.

• Maria7201
    che71 skrev 2014-08-28 06:35:36 följande:
    Betala för cs privat? ? Var i Sverige kan man det?
    Jag vet inte men tror att allt är möjligt. Det skulle vara billigare i alla fall. Men ärligt talat, det är ju för jävligt att vi måste gå med förlossningskador pga dålig vård och dålig kompetens. Det finns ju fina metoder att tillgå, som i mitt fall var det klart indikation för snitt. Inget  barn ska förlössas i tvärställning, men jag visste inget om detta innan förlossningen. Och du skulle få föda med snitt. Det skulle vara billigare för samhälle att snitta dig än att hålla på med dumheter som kostar pengar och är helt meningslösa. Som du skriver hjälper inte andningsgymnastik mot sugklocka. Jag blir bara arg när jag läser sådana historier.
    Inatt drömde jag att jag träffade min barnmorska och stack nål i henne:)

• Maria7201

Hej, HK!

Det är skönt att operationen är över i alla fall. Nu är du på den friska sidan och ska återhämta dig. Har de gjort din framvägg? Hur lång tid tog din operation sammanlagt? Hur lång sjukskrivning har du fått?

Hoppas att du mår bra! Ta det lungt och vila så mycket det bara går!

Maria

• Maria7201
    nötskrikan skrev 2014-08-28 22:45:31 följande:
    Tror de mätte det till 7 cm. Jag fick en gynundersökning just eftersom jag skulle opereras men gynekologen kunde inte bedöma om tarmarna påverkade blåsans position eller inte. Jag fick höra att jag får vänta och se hur det blir. Tillhör Danderyd.
    Det tycker jag är konstigt att de kunde ej bedöma blåsan. Ring dit och få tid för bedömning. Du måste träffa GYN som opererar framfall; inte vanlig GYN och inte colorektal. Om du har cystocele med laterala defekter ska det åtgärdas samtidigt då de ändå håller på i din mage:) Ring och fråga i alla fall. Det kostar inget.
    Det finns flera personer från USA på Facebook (POP support grupp) som har gjort rektopexy med nät och de mår bra. Återhämtning är tuff men resultat är bra.
  • Maria7201
    Hemligkvinna skrev 2014-08-29 09:48:22 följande:

De fixade allt som planerat dvs upphängning av urinblåsan, fixade till enterocelet, tog bort en cysta som satt vid slidmynningen och sedan tog bort endometriosen.

Läkaren sa också att när de undersökte innan operationen så kom livmodertappen hela vägen ner till slidmynningen.

Det blev 4 veckors sjukskrivning. Operationen varade ca 4-5timmar.

Ja, jag fick ju förklaring på varför livmodern gjort så ont ibland, men det känns ju inte direkt kul att ha fått den diagnosen

Har de fixat urinblåsa via magen?
  • Maria7201
    nötskrikan skrev 2014-08-29 12:03:15 följande:
    Jag träffade Nina på DS, vet att det brukar pratas om henne här. Är hon rätt gyn? Hon sa att allt kändes bra men att det ju fortfarande var möjligt att det var tarmarna som tryckte på urinblåsan. Jag har inte orkat engagera mig mer på länge, blev bortglömd av förra läkaren och när jag sedan tog kontakt och undrade varför det dröjde så länge hade han skrivit fel i journalen (att jag inte ville ha operation och då efter att vi hade diskuterat vilken tid som skulle passa för operation). Jag orkar bara inte kämpa mer. Skulle ha fått operation i februari egentligen...
    Det handlar om din kropp och din hälsa. Det är bättre att reda ut detta innan operation så att du slipper att opereras x 2. Ring och fråga. När man kör robot via magen kommer dem kumma att se defekter på urinblåsan bättre. Det är viktigt dock att det ska vara GYN som tittar och inte kolorektal. Jag förstår att du inte orkar mer. Det orkar jag inte heller men ibland måste vi ta oss samman och göra det. Som sagt, det är bara du som bryr dig om din hälsa. Läkarna bryr sig inte!!! Så ring och fråga innan det blir för sent!
  • Maria7201

Jag jobbar på HIA som sjuksköterska och har även egen mottagning för hjärt patienter. Jag jobbar även på Högskolan 30%. Hur skulle det se ut om mina hjärtpatienter fick kämpa för behandlingar och bevisa för läkare att de är hjärtsjuka. Dessa patienter får bra vård och rehab. De får sjukgymnastik och uppföljning.
    Vi har också gamla patienter som får pacemaker nästan mot sin vilja vara för att förlänga livet på dem. Det är ingen som sparar på det och det är är inte meningen heller. Men inom förlossningsvården och kvinnovården så ska unga kvinnor kämpa för att få rätt behandling. De blir misstrodda och feldiagnosterade. Det är en skandal. Jag blir bara så arg.

• Maria7201
    Hemligkvinna skrev 2014-08-29 13:46:10 följande:

Jag bad henne att kolla ordentligt på urinblåsan. Hon sa dock att den enbart åkt ner pga livmodern och inte pga dess egen upphängning.

Jag fick höra att Nina Kyrklund trappat ner ordentligt och delvis gått i pension, men att hon kommer in och vägleder kirurgerna och är med och opererar ibland mm, så att de får lite extra stöd. Hon har därmed ingen mottagning längre. Det var väl därför jag fick komma till Ulrika Johannesson denna gången och henne tyckte jag om och fick förtroende för. Även Anju Zhang verkar vara bra. Det är de 2 som utför robotoperationerna på Danderyds sjukhus. De var med båda 2 under min operation.

HK!

Jag tar emot alla tips på hur jag ska få remiss till dessa doktorer. Får vi som patienter välja vårdgivare vad gäller sluten vård om vi tycker att vi behöver second opinion.
    HK, vad ska jag börja och vem ska jag prata. Jag jag prata med verksamhetschefen på mitt sjukhus för att få remiss till Danderyd. De verkar veta vad de gör.

• Maria7201
    https://www.facebook.com/events/565857643519229/

Flickor, gå in på facebook och dela:
    Join the Egg challenge and help raise awareness for Pelvic Organ Prolapse. Share this event and partake in the Challenge.

Egg Challenge - Place a raw egg between the top of your thighs and don't crack or drop the egg while kicking a ball, bending down to pick something up off the ground, and walking at high speeds for 5 meters. Feel free to post your videos and share with us!

To make donations to support the cause please go to the APOPS website.
    http://www.pelvicorganprolapsesupport.org/

Det är rn jättesöt tjej från Canada som jag har POP ör 4 år nu efter att hon har fött sin dotter som gjorde den video. Hon har också hjärtproblem och inte kan operera sin prolaps just nu. Ni kan bara tittat om ni inte vill dela. Jag har delat i alla fall.
  • Maria7201
    Paincake skrev 2014-08-29 20:47:12 följande:

Nu har jag fått operationsdatum, 24 september. Jag har ju vacklat lite fram och tillbaka senaste veckorna men efter att ha fyllt i hälsoenkäten så har jag blivit säker på mitt beslut att opereras. Jag inser ju nu precis hur mycket det påverkar mig, även med ringen. Ja, den har möjliggjort att jag kan träna men jag kan inte kissa ordentligt, inte tömma tarmen ordentligt, inte kunna använda tampong eller menskopp... osv. Och då har jag inte ens nämnt allt det jag väljer att inte göra p g a tyngdkänsla och skav.

Det är bra att du har fattat beslut. Fråga bara kirurgen hur det blir gjort. Det är olika tekniker beroende på defekt du har. Fråga om du har laterala, mediala eller apikala defekter. Blir det på MAS? 
Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder