Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder
Jag menade i Sverige.
Jag menade i Sverige.
Hej, HK!
Det är skönt att operationen är över i alla fall. Nu är du på den friska sidan och ska återhämta dig. Har de gjort din framvägg? Hur lång tid tog din operation sammanlagt? Hur lång sjukskrivning har du fått?
Hoppas att du mår bra! Ta det lungt och vila så mycket det bara går!
Maria
De fixade allt som planerat dvs upphängning av urinblåsan, fixade till enterocelet, tog bort en cysta som satt vid slidmynningen och sedan tog bort endometriosen.
Läkaren sa också att när de undersökte innan operationen så kom livmodertappen hela vägen ner till slidmynningen.
Det blev 4 veckors sjukskrivning. Operationen varade ca 4-5timmar.
Ja, jag fick ju förklaring på varför livmodern gjort så ont ibland, men det känns ju inte direkt kul att ha fått den diagnosen
Jag jobbar på HIA som sjuksköterska och har även egen mottagning för hjärt patienter. Jag jobbar även på Högskolan 30%. Hur skulle det se ut om mina hjärtpatienter fick kämpa för behandlingar och bevisa för läkare att de är hjärtsjuka. Dessa patienter får bra vård och rehab. De får sjukgymnastik och uppföljning.
Vi har också gamla patienter som får pacemaker nästan mot sin vilja vara för att förlänga livet på dem. Det är ingen som sparar på det och det är är inte meningen heller. Men inom förlossningsvården och kvinnovården så ska unga kvinnor kämpa för att få rätt behandling. De blir misstrodda och feldiagnosterade. Det är en skandal. Jag blir bara så arg.
Jag bad henne att kolla ordentligt på urinblåsan. Hon sa dock att den enbart åkt ner pga livmodern och inte pga dess egen upphängning.
Jag fick höra att Nina Kyrklund trappat ner ordentligt och delvis gått i pension, men att hon kommer in och vägleder kirurgerna och är med och opererar ibland mm, så att de får lite extra stöd. Hon har därmed ingen mottagning längre. Det var väl därför jag fick komma till Ulrika Johannesson denna gången och henne tyckte jag om och fick förtroende för. Även Anju Zhang verkar vara bra. Det är de 2 som utför robotoperationerna på Danderyds sjukhus. De var med båda 2 under min operation.
Nu har jag fått operationsdatum, 24 september. Jag har ju vacklat lite fram och tillbaka senaste veckorna men efter att ha fyllt i hälsoenkäten så har jag blivit säker på mitt beslut att opereras. Jag inser ju nu precis hur mycket det påverkar mig, även med ringen. Ja, den har möjliggjort att jag kan träna men jag kan inte kissa ordentligt, inte tömma tarmen ordentligt, inte kunna använda tampong eller menskopp... osv. Och då har jag inte ens nämnt allt det jag väljer att inte göra p g a tyngdkänsla och skav.